گروه سلامت: نخستین کنگره سلامت از دیدگاه پیامبر با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای سلامت و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکترمحمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نخستین کنگره سراسری سلامت از نگاه پیامبر اعظم ص  گفت: تامین و ارتقای سلامت یک وظیفه شرعی برای همگان و خودباوری و حفظ کرامت انسانها از اصلی ترین محورهای طب اسلامی‌است.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تامین سلامت و ارتقای آن و همچنین حفظ جان انسانها از بالاترین ارزشهای الهی است، گفت: خودباوری و حفظ کرامت انسانها از اصلی‌ترین شاخصهای طب اسلامی‌و از شروط لازم توسعه پزشکی اسلامی‌در جهان است.

دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز سخنران دیگر این کنگره بود که بر لزوم تبیین اخلاق پزشکی در طب اسلامی‌تاکید کرد و گفت: پزشکی اسلامی‌باید تابع ارزشهای اخلاقی باشد و از محدوده این ارزش‌های اخلاقی تخطی نکند.

وی با بیان این‌که مبانی اخلاق پزشکی نوین از دیدگاه اسلام یکی از شاخصهای اصلی اخلاق حرفه‌ای است که نقش اصلی در ساماندهی تصمیم گیری‌های اخلاقی در طب را بر عهده دارد، افزود: اگرچه اخلاق پزشکی در ایران تا حدودی از اخلاق سنتی فاصله گرفته اما هنوز ارائه راهکارهای علمی‌در طب اسلامی‌بر عهده اخلاق پزشکی است.

وی در خصوص مبانی فلسفه اخلاق پزشکی نیز تاکید کرد: باید توجه داشت که با چه ارزشهای اخلاقی در مسائل مختلف پزشکی تصمیم گیری می‌شود زیرا هر علمی‌باید تابع ارزشهای اخلاقی باشد و از محدوده این ارزش‌های اخلاقی تخطی نکند.

در ادامه این کنگره دکتر معظم، مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران اظهار داشت: شهرداری تهران با نگاه بسیجی و بر اساس محور محله گرایی سعی در تامین کامل سلامت در کلان شهر تهران را دارد و در این زمینه سلامت اجتماعی، کاهش فقر و فساد و کاهش فاصله شمال و جنوب از اولویتهای شهرداری محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر از سوی شهرداری تهران در 371 محله، 33 خانه سلامت و 42 خانه اسباب بازی تدارک دیده شده است. علاوه بر این توسعه محلات در محور مسجد نیز از اولویت‌های اصلی شهرداری به شمار می‌رود زیرا در دین اسلام مسجد از ارکان تامین سلامت معنوی و روانی در جامعه محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت پرداخت هزینه‌های لازم در امر سلامت مردم گفت: درحال حاضر طرح محله سالم از وظایف اصلی شهرداری است که در محلات اجرا می‌شود و در این طرح توانمندسازی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت، و طرح پزشکان محله‌ای در خانه‌های سلامت از محورهای اصلی به شمار می‌رود.

کد خبر 16077

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز