گروه اقتصادی: نخستین همایش بین‌المللی اخلاق کسب و کار در عصر جهانی شدن با حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صاحبنظران داخلی و خارجی در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه آغاز شد.

دکتر محمد‌ نهاوندیان رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در سخنرانی در این همایش دوروزه با اشاره به نو شدن فضای کسب‌وکار در عرصه جهانی گفت: توجه جدی به اخلاق در اقتصاد و بازرگانی و کسب‌وکار از دهه 1970 به بعد رشد یافت و این نو شدن در فضای جدید تجاری به معنای زایش دوباره اخلاق است.

نهاوندیان با بیان اینکه تعارضی بین موفق بودن یک بنگاه و اخلاقی بودن آن وجود ندارد، افزود: اخلاق با اقتصاد در تعارض نیست و این تاکید بر فضایل اخلاقی است که اقتصاد را به رشد و توسعه پایدار می‌رساند و با ریاضی شدن اقتصاد متاسفانه به برخی مسایل فلسفی بی‌توجهی شده است.

وی توسعه فساد اداری را یکی از مشکلات کشورهای کم درآمد عنوان کرد و گفت: ریشه‌کنی فساد اداری باید در کوچک‌سازی دولت، تامین کارکنان دولت و در پاکسازی رفتاری بخش خصوصی جست‌وجو شود.

رئیس اتاق تهران افزود: فساد متاسفانه خود را در قیمت تمام شده کالاها نیز نشان می‌دهد و نکته بسیار ویرانگرتر این است که در فرهنگ اقتصادی کسب و کار، زرنگی معنای قانون‌گریزی و گریز از مسئولیت اجتماعی پیدا می‌کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه آموزه‌های دینی در فضای کسب و کار به صورت دستورالعمل‌های رفتاری کاربردی، خود را نشان نداده است، خاطرنشان کرد:  احکام فقهی ما در مورد تجارت و کسب‌وکار غنی است اما تبیین مصادیق لازم برای اجرای آنها صورت نگرفته است.

به گفته نهاوندیان، در راستای اخلاق کسب و کار سه وظیفه اصلی فرهنگی، سیاسی- حقوقی و اقتصادی وجود دارد که وظیفه اول به دوش نهادهای فرهنگی، وظیفه سیاسی و حقوقی به عهده دولت و وظیفه اقتصادی بر عهده بنگاه‌های اقتصادی است.

در ادامه این همایش همچنین نانات استای، نماینده مقیم برنامه و توسعه ملل متحد در ایران، در سخنانی هدف اصلی از اخلاق کسب و کار را سودرسانی به ذی‌نفعان فعال در عرصه کسب‌وکار دانست و عنوان کرد: جهانی شدن برای بسیاری از کشور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین، باید تمامی‌افرادی که در جذب سرمایه به دنبال کسب نقش و سهم بیشتری هستند در ارائه کیفیت بهتر و رقابتی‌تر شدن تلاش کنند.

به گفته وی در ایران گام‌های بسیاری درباره به‌کارگیری اخلاق در کسب‌وکار برداشته شده و این گام‌ها باعث شده اهداف توسعه هزاره در ایران تحقق یابد.

همایش بین‌المللی اخلاق کسب و کار توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و با مشارکت مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی‌برگزار می‌شود.

کد خبر 16066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز