گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نتیجه بررسی پیشنهاد سازمان سنجش برای تاثیر نمره کنکور کتبی در کنکور نیمه‌متمرکز دکتری 91 تا پایان همین هفته اعلام می‌شود.

آزمون

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برگزاری کنکور نیمه‌متمرکز دکتری در سال90 یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان سنجش در سال90 است و با وجود اینکه دانشگاه‌ها و داوطلبان درباره آن ابهام داشتند اما پس از برگزاری کنکور اکثریت راضی بودند و نگرانی‌ها برطرف شد.

محمد‌حسین سرور‌الدین در پاسخ به اینکه چرا یک شبه تصمیم گرفته شد ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره دکتری 2 برابر شود اظهار کرد: این پرسش را نباید از من بپرسید، از آنهایی بپرسید که این تصمیم را گرفتند ولی معتقدم این تصمیم خیرخواهانه بود.
وی افزود: پس از برگزاری کنکور، مرحله تکمیل ظرفیت هم برای کنکور دکتری اعلام شد و اگر چه نتوانستیم طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مجموع پذیرش را به 10 هزار نفر افزایش دهیم ولی توانستیم 60‌درصد میزان مورد نظر را محقق کنیم و ظرفیت را افزایش دهیم.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: با توجه به افزایش ظرفیت از سوی دانشگاه‌ها، انتظار داریم که دولت هم به قول‌هایی که برای تامین بودجه، تجهیزات و امکانات دانشگاه‌ها داده عمل کند.

پذیرفته‌نشدگان مراجعه کنند

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به پرسش همشهری در باره گلایه برخی داوطلبان کنکور دکتری سال 90 مبنی بر اعمال سلیقه در مرحله مصاحبه در دانشگاه‌ها برای پذیرش گفت: هرکس مدعی است که رتبه اول کنکور علمی را کسب کرده و پس از معرفی به دانشگاه در مصاحبه پذیرفته نشده به شخص من مراجعه کند تا او را به دانشگاه معرفی کنم.

سرور‌الدین در واکنش به پرسش دیگر همشهری مبنی بر اینکه شما وجود اعمال سلیقه و نظرات شخصی در گزینش دانشجوی دوره دکتری را به‌طور کامل رد می‌کنید اظهار کرد: دانشگاه‌ها در کنکور دکتری تا حدود زیادی اختیارات خود را از دست دادند اما با این حال موارد معدودی بوده که سلیقه‌ای عمل شده که خلاف عدالت است؛ به هر حال داوطلبان معترض می‌توانند به سازمان سنجش مراجعه کنند.

رشد 35‌درصدی داوطلبان

وی با اشاره به رشد 35‌درصدی داوطلبان کنکور نیمه‌متمرکز دکتری در سال 91 نسبت به سال90 گفت: سال گذشته 131‌هزار نفر شرکت کردند که این تعداد در سال91 به 179 هزار نفر رسیده و 35‌درصد رشد داشته است.رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه نتایج تکمیل ظرفیت دکتری سال‌90 تا پایان همین هفته اعلام می‌شود، افزود: بیش از 2 هزار و 800‌نفر در این مرحله از کنکور پذیرفته می‌شوند و در مجموع بیش از 7‌هزار و 500‌نفر در کنکور نیمه‌متمرکز دکتری سال90 پذیرفته شده‌اند.

وی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کنکور دکتری تخصصی‌تر شده و در روز 25 فروردین91 برگزار می‌شود. در این کنکور درس زبان با ضریب 2 و درس استعداد تحصیلی با ضریب یک و 3 تا 5 درس تخصصی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با ضریب 4 امتحان گرفته می‌شود.

سرورالدین با اشاره به اینکه احتمال تغییر در کنکور 91 وجود دارد گفت:‌ وضعیت نمره دهی کنکور باید از 80‌درصد امتیاز نهایی کنکور به علاوه 20‌درصد امتیاز معدل، تغییر کند چون امتحان تخصصی است، باید وزنی در پذیرش یک دانشجوی دکتری داشته باشد.
وی افزود: پیش از اینکه کنکور دکتری توسط دانشگاه‌ها برگزار شود، 70‌درصد نمره به کنکور کتبی، 10‌درصد نمره به معدل و 20‌درصد نمره به کنکور شفاهی اختصاص داشت اما سازمان سنجش پیشنهاد داده است که وزن مصاحبه دانشگاه نسبت به کنکور کتبی 2 به 1 درنظر گرفته شود؛ به این معنی که نمره مرحله مصاحبه دانشگاه با ضریب 2 و نمره مرحله کتبی با ضریب یک منظور شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: همچنین در کنکور دکتری سال‌91، از این پس کارنامه منتشر می‌شود و افراد پس از دریافت کارنامه نسبت به نمره‌ای که اخذ کرده‌اند می‌توانند انتخاب رشته کنند.

زنان39.5درصد داوطلبان

رئیس سازمان سنجش با اشاره به رشد داوطلبان زن در کنکور نیمه‌متمرکز دکتری 91 گفت: سال گذشته 37‌درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دادند که امسال این میزان به5.39 ‌درصد افزایش یافته است. وی افزود: مردان نیز5.60درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند و تعداد کد رشته‌های کنکور دکتری هم از 108 کد رشته به 285 کد رشته افزایش یافته است.

سهمیه مدیران نداریم

سرورالدین در پاسخ به پرسشی درباره وجود سهمیه مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در کنکور دکتری اظهار کرد:‌ چیزی به‌عنوان سهمیه مدیران نداریم و سهمیه‌ها فقط با تصویب مجلس شورای اسلامی اعمال می‌شود که با نظر مجلس سال گذشته حتی سهمیه 10درصدی مربیان و کارشناسان آموزشی دانشگاه‌ها هم لغو شد.

به گفته رئیس سازمان سنجش در کنکور دکتری، سهمیه رزمندگان 20‌درصد، سهمیه مربیان 30‌درصد و سهمیه آزاد 50‌درصد، در کنکور کارشناسی ارشد نیز سهمیه رزمندگان 20‌درصد و سهمیه آزاد 80‌درصد است. البته این به این معنی نیست که همه سهمیه رزمندگان تکمیل می‌شود بلکه افراد دارای سهمیه باید 80‌درصد نمره آخرین نفر را کسب کنند.

افزایش 5 برابری ظرفیت کارشناسی ارشد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از سال 84 تا سال90 یعنی طی 6‌سال گذشته 500‌درصد به ظرفیت دوره‌های کارشناسی‌ارشد اضافه شده است، سال84 در 22 دانشگاه کشور 13‌هزار و 100 نفر ظرفیت در کارشناسی ‌ارشد وجود داشت که امسال این ظرفیت به 73 هزار و 500 نفر رسیده است.

کد خبر 160381
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز