دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهتر است شهردار با واسطه توسط مردم انتخاب شود. این نظر دکتر عماد افروغ است که با ایسنا انرا در میان گذاشته است

نماینده مردم تهران با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون امنیت ملی مبنی بر انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: چون جایگاه شهرداری و مقام شهردار را یک مقام تخصصی می‌دانم که باید حداقل با یکی از تخصص‌های شهری آشنا و برای دیگر تخصص‌ها، آماده اخذ مشورت باشد، لذا معتقدم که بهتر است شهردار با واسطه توسط مردم انتخاب شود.

عماد افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار داشت: بهتر است مردم شورای شهر را انتخاب کنند و وظیفه انتخاب شهردار را بر عهده شورای شهر بگذارند که طی آن هم آن بعد تخصصی لحاظ شده و هم نظارت‌پذیری شهردار امکان‌پذیرتر باشد.

به اعتقاد وی، اگر انتخاب شهردار را به طور مستقیم بر عهده مردم گذاریم با توجه به کاستی‌هایی که یا در قانون اساسی و یا در جامعه سیاسی وجود دارد، آن وجه تخصصی کمرنگ می‌شود، و لذا در این فضا هر کسی با هر سطح سوادی می‌تواند کاندیدای شهرداری شود.

وی با تاکید بر این‌که در این صورت از وجه تخصصی شهردار غفلت می‌شود، این امر را نقض غرض دانست، و توضیح داد: اگر انتخاب شهردار به مردم واگذار شود، آن جایگاه تخصصی که به رفع نیازهای روزمره مردم وابسته است، مخدوش می‌شود.

رییس کمیته فرهنگی فراکسیون اصولگرایان با بیان این‌که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیز باید وجه تخصصی به گونه‌ای لحاظ شود، این ضعف را صرفا ناشی از قانون اساسی ندانست و گفت: شاید این امر مربوط به جامعه سیاسی ما و ضعف‌های آن باشد.

افروغ در این راستا به فقدان جامعه مدنی، فقدان احزاب شناخته شده و تغییر مدام مواضع گروه‌های سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: شخصا با این پیشنهاد و مصوبه کمیسیون امنیت ملی مخالفم و معتقدم که قانون قبلی در خصوص انتصاب شهرداران به لحاظ وجه تخصصی و نیز نظارت‌پذیری بهتر بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر همزمانی انتخابات شوراها و خبرگان، با ابراز مخالفت خود با این مصوبه در بیان علت آن گفت: انتخابات خبرگان و انتخابات شورای شهر دو ساحت و ماهیت جداگانه دارند.

به گفته‌ وی، در انتخابات خبرگان باید با نگاهی استراتژیک و کلان متوجه وظایف رهبری و شورایی که می‌خواهد بر حسن اجرای این وظایف نظارت کند باشیم. اما در انتخابات شورای شهر متوجه نگاهی خرد، روزمره و مبتنی بر نیازهای روزمره مردم هستیم.

وی با بیان این‌که در این دو انتخابات معیارها، شاخص‌ها، ملاک‌ها، فرصت‌ها، آگاهی‌بخشی‌ها و آگاه‌شدن‌ها کاملا متفاوت است، جنس افراد را نیز از هم متفاوت دانست و گفت: جنس نظریه‌پرداز در انتخابات خبرگان جنس فکری، معرفتی و کلانی را می‌طلبد.

به گفته رییس کمیسیون فرهنگی، انتخابات شورای شهر با نیازهای ملموس و عینی و انتخابات خبرگان با نیازهای ذهنی سر و کار دارد یعنی انتخابات خبرگان وجه ذهنی مشروعیت و انتخابات شوراها وجه عینی و ناظر به کارآمدی مشروعیت است.

افروغ این پرسش را مطرح کرد که چرا دو انتخاباتی که دو ساحت، دو جایگاه، دو کارویژه و دو ماهیت متفاوت دارند را همزمان برگزار کنیم؟

وی معتقد است که طراحان بحث همزمانی برگزاری این دو انتخابات نتوانسته‌اند دلایل توجیهی کافی اقامه کنند و لذا صرفا بحث صرفه‌جویی مالی و زمانی را مطرح کرده‌اند.

وی این نگاه را نگاهی صرفا اقتصادزده و زمان زده دانست و افزود: اگر در این بحث زمان را می‌خریم و صرفه جویی مالی می‌کنیم، کیفیت را از دست می‌دهیم.

نماینده مردم تهران این نوع برگزاری همزمان دو انتخابات از دو جنس متفاوت را بی‌حرمتی به رای مردم دانست و اظهار داشت: این کار بی‌حرمتی به رای مردم است، چرا که مردم باید از سر اراده، بصیرت، آگاهی و اختیار یک رای سالم بدهند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: با توجه به این‌که تجربه نشان داده فرصت آگاه شدن مردم نسبت به کاندیداها، فرصت یکی دو ماهه منتهی به برگزاری انتخابات است، و در این رابطه نقش رسانه ملی پررنگ می‌شود، لذا تصور کنید زمانی را که مردم باید از رسانه ملی، به طور همزمان هم راجع به کاندیداهای شورای شهر و هم راجع به کاندیداهای خبرگان کسب آگاهی و اطلاع کنند؛ با توجه به شناختی که از جامعه دارم می‌توانم بگویم که در چنین فضایی مردم سخت می‌توانند قضاوت کنند و حتی احتمال می‌دهم که در برگه‌های رای‌گیری آشفتگی‌هایی مشاهده شود، به گونه‌ای که نام کاندیداهای خبرگان برای شورای شهر نوشته شود و بالعکس.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر می‌خواستیم انتخابات خبرگان را جدی بگیریم نمی‌بایست آن را تحت‌الشعاع انتخابات شورای شهر قرار می‌دادیم.

افروغ تصریح کرد: آنچه که در این همزمانی ضرر می‌کند، انتخابات خبرگان است، چرا که مردم بیشتر مایلند که نیازهای روزمره خود را دنبال کنند و این امری طبیعی است چرا که آنها بیشتر با نیازهای روزمره و ملموس خود آشنا هستند.

وی معتقد است که بر این اساس، بالطبع در حق انتخابات خبرگان و وجوه فکری، استراتژیک و نظری نظام جفا می‌شود.

وی پیشنهاد همزمانی برگزاری دو انتخابات خبرگان و شوراها را پیشنهادی سطحی دانست و با تاکید بر این‌که رای و نظر مجلس را می‌پذیریم، به مخالفت دولت در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: اگر چه مخالفت و موافقت دولت هیچ گاه اساس قضاوت من نبوده و نیست، اما آنها که بعضا به نام دولت‌گرایی و دفاع از دولت، همواره جلوی هرگونه نقدی را گرفته‌اند، باید در برابر مردم جوابگو باشند که چرا در این مورد که دولت هم خود مخالف است آنها ساز مخالفت می‌زنند.

نماینده مردم تهران، در خصوص بحث آگاهی‌بخشی به مردم در انتخابات گفت: این همزمانی باعث مخدوش شدن فرصت آگاهی‌بخشی به مردم می‌شود، چرا که این فرصتی است که ما می‌توانیم مردم را با مباحث حول و حوش انتخابات، یعنی توسعه سیاسی، مشارکت، ضرورت جامعه مدنی و احزاب و... آشنا کرده و در این راستا سطح مشروعیت و مقبولیت نظام را بالا بریم.

وی این امر را بر وجه حقانیت نظام نیز تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: این همزمانی باعث مخدوش شدن فرصت آگاهی بخشی می‌شود.

افروغ با اشاره به برخی اعتقادات مبنی بر افزایش حضور مردم در انتخابات خبرگان در صورت همزمان برگزار شدن آن با انتخابات شوراها، این پرسش را مطرح کرد که اگر حتی در صورت این همزمانی، مشارکت مردم در انتخابات خبرگان کاهش یابد آن‌گاه چه توجیهی خواهیم داشت؟

به گفته وی، ممکن است حتی در این همزمانی مردم فقط در انتخابات شورای شهر شرکت کنند و برایشان انداختن برگه انتخابات خبرگان در صندوق اهمیتی نداشته باشد.

وی افزود: بدین ترتیب، توجیهاتی که پیش از این در بیان علت کاهش شرکت مردم در انتخابات خبرگان به کار می‌رفت، دیگر وجود نخواهد داشت.

این نماینده مجلس، هم‌چنین به دو ساز و کار نظارتی جداگانه بر انتخابات خبرگان و شوراها اشاره کرد و گفت: نظارت بر انتخابات خبرگان بر عهده شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است، همزمان بودن این دو، باعث اختلال در سازوکارهای نظارتی می‌شود.

افروغ در پایان تصریح کرد: در همزمانی انتخابات خبرگان و شوراها، کیفیت فدای کمیت می‌شود و در واقع عمق بخشیدن به رای مردم و گسترش توسعه سیاسی تحت الشعاع صرفه جویی مالی و زمانی قرار می‌گیرد.

کد خبر 1603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز