گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران طی لایحه‌ای به دولت و مجلس پیشنهاد داد تا 40 هزار میلیارد ریال برای کمک به تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اختصاص دهند.

شورای شهر

این اعتبارات به‌صورت جداگانه برای یارانه بلیت مترو، اتوبوس، کمک به شرکت‌ها و سازمان‌های حمل‌ونقلی در قالب لایحه‌ای به مجلس و دولت پیشنهاد شد تا در بودجه سال 1391 کل کشور لحاظ شود.به گزارش همشهری، در هنگام بررسی بند مربوط به تامین اعتبار مورد نیاز جهت جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران با میدل باس و نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر گفت: متأسفانه با وجود اینکه در چند سال اخیر این موضوع مطرح است اما عملکردی ملاحظه نمی‌شود و این درحالی است که مینی‌بوس‌های شهر تهران بسیار فرسوده بوده و از لحاظ ایمنی و آلایندگی نیز غیراستاندارد هستند.

در این باره مهدی چمران گفت: قرار بود برای نوسازی این ناوگان 10میلیون تومان شهرداری، 10میلیون تومان سازمان حفاظت محیط‌زیست و 10‌میلیون تومان کمیته مصرف سوخت کمک کند و بقیه مبلغ نیز از طریق دریافت وام با بهره 8 درصد صاحب مینی‌بوس پرداخت کند که نه وام جور شد نه کمیته سوخت سهم خود را پرداخت و نه سازمان محیط‌زیست امکان تامین سهم خود را برای یکصد مینی‌بوس داشت. پس از اظهارات چمران مجددا رئیس کمیته محیط‌زیست از کمبود اتوبوس در شهر تهران گلایه کرد و گفت: درحالی‌که باید سالانه 1000دستگاه اتوبوس جدید به شهر وارد شود اما این اتفاق نیفتاده و موجب شده تا با تجمع عقب ماندگی هم در نوسازی و هم توسعه ناوگان مواجه باشیم؛ در این حال چطور می‌توانیم برای کنترل ترافیک و آلودگی هوا از مردم بخواهیم که از خودروی شخصی استفاده نکنند؟

ابتکار همچنین در بند مربوط به تامین اعتبار مورد نیاز به تاکسیرانی نیز به‌وجود 80 هزار تاکسی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: کاتالیست این تاکسی‌ها باید سالی یک بار تعویض شود وگرنه میزان آلایندگی تاکسی‌ها بسیار بالا می‌رود، این درحالی است که چنانچه کاتالیست این تعداد تاکسی به موقع تعویض شود می‌تواند تا 20 درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشد. به‌دنبال این اظهارات چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار اضافه شدن مبلغ 10 میلیارد تومان برای کمک به تعویض کاتالیست‌های تاکسی‌ها شد و گفت: ما این پیشنهاد را به لایحه کمک‌های دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌کنیم.

ادامه بررسی بودجه جاری سال آینده

بنا براین گزارش دیروز رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرتهران به بررسی بخش‌هایی از هزینه‌های جاری و نگهداشت بودجه جاری شهر تهران پرداخت اما به‌دلیل طولانی شدن بحث‌ها در مورد افزایش حقوق کارکنان شهرداری و بودجه سازمان فرهنگی‌هنری کار بررسی بودجه جاری به هفته آینده موکول شد.

به گفته خادم، ما در سال90 یکهزار و800 میلیارد تومان بودجه جاری داشتیم که این رقم برای سال آینده به 2 هزار میلیارد تومان رسید. رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: کل بودجه جاری حدود 12درصد و ردیف مزایا و کمک‌ها نیز حدود14درصد افزایش یافته است.

موضوع بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر بخش‌هایی بود که مورد مناقشه قرار گرفت. علیرضا دبیر و هادی ساعی از اعضای هیأت رئیسه شورای شهر تهران هریک جداگانه دلایل خود را در باره ناکافی بودن بودجه سازمان فرهنگی‌هنری مطرح کردند. معصومه آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر نیز در حمایت از افزایش بودجه سازمان فرهنگی هنری گفت:

با توجه به اولویت رویکرد فرهنگی و اقدامات شهرداری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی برای مدیریت شهری پیشنهاد می‌کنم بودجه اقدامات فرهنگی متفاوت از سایر بخش‌ها دیده شود. اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: من مخالفتی با افزایش بودجه سازمان فرهنگی هنری ندارم اما تاکید دارم باید ملاحظات لازم در بودجه پیش‌بینی شود و چنان نباشد که بودجه اضافی به ریخت‌و‌پاش بینجامد. در ادامه این جلسه حمزه‌شکیب نیز پیشنهاد داد که گزارش عملکرد سازمان فرهنگی هنری در صحن شورای شهر ارائه شود تا اعضا بهتر بتوانند درخصوص بودجه این سازمان تصمیم‌گیری کنند.

فروش تراکم غیرمجاز در شهر تهران نداریم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران در بخشی از سخنان پیش از دستور خود به مصوبه بودجه روز یکشنبه گذشته شورای شهر پرداخت و گفت: برخی رسانه‌ها در چاپ آن بخش از خبر مربوط به بودجه سال آینده شهرداری تهران که به موضوع فروش تراکم اشاره داشت به اشتباه بحث فروش تراکم مازاد را مطرح کردند؛ این درحالی است که به‌نظر می‌رسد خبرنگاران آن رسانه‌ها قضیه را به درستی متوجه نشده‌اند. وی تاکید کرد: ما در شهر تهران فروش تراکم مازاد نداریم بلکه عوارض تراکم مجاز داریم که مثل سایر عوارض باید پرداخت شود.

چمران ادامه داد: جایی تراکم مجاز 4 طبقه است و جایی دیگر 5 یا 9 طبقه که بابت آن نیز عوارضی پرداخت می‌شود و فروش تراکم مازاد غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر 159780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز