گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: انگار هر سال که می‌گذرد، شب عید شلوغ‌تری را در بازار سپری می‌کنیم.

به واقع خرید در بازار پرهیاهوی شب عید این دوره‌وزمانه عالم خاصی دارد. همه می‌خواهند اجناس مورد نظر خود را حتی تا دقیقه90 هم که شده از نوع باکیفیت و البته با بهترین قیمت تهیه کنند. بنابراین با این همه تقاضا در شب عید از سوی مردم، مسئولان ذیربط باید تهمیداتی را در نظر بگیرند تا هم بازار تأمین شود و هم کیفیت و قیمت کنترل شود. یکی از مهم‌ترین خریدهای مردم در شب عید، میوه است. به‌هرحال خیلی‌ها دوست دارند با میوه‌هایی از مهمان‌های نوروزی خود پذیرایی کنند که از نوع درجه یک باشد اما در شب‌های آخر سال چندان دست‌شان به این نوع میوه‌ها نمی‌رسد. البته هرسال اتحادیه‌های باغداران استان‌های کشور از چندماه مانده به عید خبرهایی را در مورد تأمین بازار میوه می‌دهند.

مازندران و گیلان از مهم‌ترین مناطق کشور در تأمین مرکبات و میوه استان‌ها به‌حساب می‌آیند و نقش مهمی در عرضه میوه‌های مورد نیاز مردم در نخستین روزهای سال دارند. در همین راستا مدیر اتحادیه شرکت‌های تعاونی باغداران استان مازندران به همشهری گفت: این اتحادیه در راستای طرحی که 7سال است اجرا می‌شود، ذخیره‌سازی میوه و مرکبات مورد نیاز مردم برای تعطیلات نوروز را در دستور کار قرار داده است. محمدرضا شعبانی با بیان اینکه این اتحادیه نیز 4سال است که این طرح را با جدیت بیشتری از اواسط پاییز اجرا می‌کند، افزود: امسال حدود 50هزار تن پرتقال درجه یک از باغداران تهیه و در انبارهای استان مازندران انبار کرده‌ایم. وی ادامه داد: این مقدار پرتقال از ابتدای اسفندماه به سایر استان‌های کشور حمل می‌شود و مجددا در انبارهای این استان ذخیره‌سازی می‌شود. شعبانی با تأکید بر اینکه انباردارهای استان‌های کشور در رعایت نکات اصول انبارداری دقت کنند تا از کیفیت پرتقال‌ها کاسته نشود، اظهار داشت: علاوه بر این 50هزار تن پرتقال، حدود 15هزار تن پرتقال نیز به برخی از شرکت‌ها فروخته شده و این مقدار در زمان مناسب به بازار تزریق خواهد شد.

البته مدیر اتحادیه شرکت‌های تعاونی باغداران استان مازندران کنترل واسطه‌ها را برای تنظیم قیمت بازار پراهمیت دانسته و افزود: چنانچه واسطه‌ها و افراد سودجو بخواهند میوه و مرکبات را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب روانه بازار کنند، با تزریق بیشتر میوه و مرکبات به بازار جلوی جولان آنها را خواهیم گرفت. این مقام مسئول درخصوص وضعیت سایر محصولات باغداران استان مازندران به‌ویژه کیوی و سیب نیز گفت: خوشبختانه امسال میزان برداشت کیوی از باغ‌ها بسیار خوب بوده است و این مسئله می‌تواند باعث شود تا بازار کشور از این حیث نیز با مشکلی مواجه نشود. وی افزود: کیوی در سبد تنظیم بازار دولت قرار ندارد ولی تولید خوب این محصول در سال‌جاری، باعث خواهد شد تا ما بتوانیم عرضه مستقیم کیوی را در موعد مقرر داشته باشیم.

مدیر اتحادیه شرکت‌های تعاونی باغداران استان مازندران همچنین در رابطه با محصول سیب این استان گفت: امسال بیش از 5هزار تن سیب در انبارها ذخیره کرده‌ایم و برای تنظیم بازار شب عید از اوایل اسفند آنها را به سایر استان‌ها ارسال می‌کنیم. شعبانی در پاسخ به این سؤال که بارش‌های امسال به‌ویژه در هفته‌های اخیر ضرر و زیانی را متوجه باغداران نکرده است؟ گفت: بارندگی‌های اخیر پس از برداشت میوه و مرکبات آغاز شد و پس از اینکه باغداران 95درصد محصولاتشان را برداشت کردند این پدیده جوی رخ داد. وی بیان کرد: باغداران شمال کشور برداشت محصولات خود به‌ویژه کیوی و پرتقال را از آبان‌ماه آغاز می‌کنند و تا دی‌ماه اغلب آنها را به انبارها می‌فرستند. وی ادامه داد: طرح ذخیره‌سازی میوه و مرکبات با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دنبال می‌شود.

کد خبر 159528

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز