جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: نتایج انتخابات پارلمانی کویت از ترکیب جدیدی در پارلمان این کشور خبر می‌دهد.

اسلامگراها و مخالفان دولت در این انتخابات بیشتر کرسی‌ها را در اختیار گرفتند و گروه‌های حامی دولت در اقلیت قرار گرفته‌اند. درباره آینده سیاسی کویت با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

مخالفانی که اکنون در پارلمان کویت اکثریت یافته‌اند از چه گروه‌هایی تشکیل شده‌اند ؟

براساس نتایج اعلام شده، اسلامگراها بیشتر کرسی‌های پارلمان کویت را به دست آورده‌اند؛ در‌واقع این سلفی‌ها هستند که توانستند بر پارلمان تسلط پیدا کنند. در این دوره از انتخابات اما زنان نتوانستند وارد پارلمان شوند و لیبرال‌ها تنها 2 کرسی از مجموع ۵۰ کرسی را به دست آوردند. در جریان حوادث اخیر کویت، پس از اینکه موارد مختلفی از فساد اداری و مالی در دستگاه حکومتی افشا شد لیبرال‌ها از دولت سابق کویت حمایت کردند و تنها سلفی‌ها بودند که در مقابل دولت این کشور و فساد دولتی دست به افشاگری زدند. این مسئله باعث شد که مردم کویت اسلامگراها را انتخاب کنند؛ به همین خاطر سلفی‌ها و اخوان‌المسلمین حضور پررنگ در پارلمان آینده کویت خواهند داشت.

  • در این شرایط و با توجه به وضعیت سیاسی کویت دولت این کشور چطور تشکیل خواهد شد؟

اکثریت کرسی‌های پارلمان اکنون در اختیار گروه‌های مخالف دولت قرار دارد. تشکیل دولت کویت بدون رضایت دو سوم اعضای پارلمان امکان‌پذیر نیست و به همین خاطر دولت آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود. تشکیل یک دولت در آینده بسیار مشکل خواهد بود و به‌نظر می‌رسد امیر کویت ناچار خواهد بود که پارلمان را بار دیگر منحل کند. چون سلفی‌ها و اخوان‌المسلمین بیشتر کرسی‌ها را در اختیار دارند و بدون نظر مثبت آنها امکان تشکیل دولت وجود ندارد. هر دولتی که تشکیل شود قطعاً با استیضاح فراکسیون سلفی‌ها مواجه خواهد شد و به همین خاطر پارلمان آینده یک پارلمان پر سر و صدا خواهد بود و برای ششمین بار هم امیر کویت ناچار خواهد شد که پارلمان را منحل کند.

  • امیر کویت نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند. مخالفان چطور با دولت این کشور مقابله خواهند کرد؟

امیر کویت طبق اختیارات خودش نخست‌وزیر کویت را انتخاب می‌کند و پارلمان کویت باید «رأی تمایل» دهد. با توجه به اینکه وزرا هم می‌توانند عضو پارلمان باشند به‌نظر می‌آید فراکسیون سلفی‌ها و اخوان‌المسلمین اجازه نخواهند داد که اعضای پارلمان در دولت آینده شرکت کنند. در نتیجه اغلب وزرا باید خارج از پارلمان انتخاب شوند. سلفی‌ها از طریق استیضاح وزرا تلاش می‌کنند که کابینه را منحل کنند.

  • رابطه سلفی‌های راه یافته به پارلمان با عربستان چطور است؟

سلفی‌های راه یافته به پارلمان از عربستان دستور می‌گیرند و به‌نظر می‌آید که پیروزی سلفی‌ها در این انتخابات معلول کمک مالی و رسانه‌‌ای عربستان بوده است. عربستان اکنون در تمام انتخابات کشورهای عربی و اسلامی در تلاش برای تأثیر‌گذاری است. در مصر که سلفی‌ها ۲۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند بیش از 100 میلیون دلار از عربستان و سلفی‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک مالی دریافت کردند. عربستان در تلاش است که سلفی‌های تندرو و ضد‌شیعه در پارلمان‌های عربی تقویت شوند تا بعداً شیعیان به حاشیه رانده شوند. سیاست عربستان این است که افرادی وارد پارلمان شوند که در تضاد با شیعیان بوده و با جمهوری اسلامی ایران همسویی نداشته باشند. به‌عنوان نمونه عربستان در گذشته در تلاش بوده است که ایاد علاوی را در عراق به قدرت برساند و در لبنان صدها میلیون دلار هزینه کرد تا گروه ۱۴ مارس را به پیروزی برساند که با شکست مواجه شد. در تونس، مصر و یمن هم عربستان در تلاش برای نقش‌بازی کردن است.

کد خبر 159217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز