گروه اقتصادی: کمیسیون صنایع و معادن از جمله کمیسیون‌هایی است که به‌رغم مصوبات قانونی برای بهبود وضعیت بخش صنعت و معدن در بعد نظارتی توفیق چندانی نداشته و بسیاری از قوانین پیشنهادی این کمیسیون پس از تصویب در مجلس عملا راهگشای مشکلات این بخش نبوده است.

مهدی صادق

با مهدی صادق عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عمده‌ترین  نقاط قوت کمیسیون صنایع چه بوده است؟

کمیسیون صنایع در این دوره مجلس شورای اسلامی یکی از فعال‌ترین و تخصصی‌ترین کمیسیون‌ها بوده و بدون تعارف و حاشیه‌پردازی مسئولیت‌های خود را انجام داد. در مواردی که لازم بود با سؤال یا دعوت از وزرای مربوطه برای ارائه توضیحات و بررسی مسائل روز و مبتلا به بخش صنعت و معدن اقدام و پس از تهیه گزارش نسبت به قرائت آن در صحن علنی مجلس اقدام کرده است. همچنین از نظر نوع فعالیت و تخصصی که اعضای این کمیسیون دارند طرح‌ها یا لوایح را به‌خوبی بررسی کرد که برخی از آنها پس از بررسی در صحن علنی به قانون تبدیل شده است.

  • آیا این کمیسیون نقطه ضعف بارزی هم داشته است؟

بالاخره هر کمیسیونی دارای نقاط ضعفی هم بوده است و این موضوع طبیعی است اما تنها چیزی که می‌توان از آن به‌عنوان نقطه ضعف کمیسیون صنایع و معادن یاد کرد دور ماندن، غفلت یا بی‌اطلاعی این کمیسیون از عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت یا واحدهای صنعتی تحت پوشش این وزارتخانه مانند کارخانه‌های فولاد‌سازی‌ است.

  • قوانینی مانند ارتقای کیفیت خودرو و کالاهای صنعتی عملا کارآمد نبوده و گلایه‌های مصرف‌کنندگان هر روز بیشتر می‌شود، آیا این امر بیانگر ضعف نظارت کمیسیون صنایع بر اجرای قوانین مصوب نیست؟

باید بین قانونگذاری با اجرای قانون تفاوت قائل شد و نباید اجرا نشدن قانون را به گردن کمیسیون صنایع یا مجلس گذاشت. درست است که مجلس از بعد نظارتی وظایفی دارد اما این وظیفه در قالب تذکر، سؤال و در نهایت استیضاح وزرا محقق می‌شود و در این زمینه راهکار دیگری در قانون پیش‌بینی نشده تا بتوان کسی را عزل یا وادار به انجام وظیفه کرد.

  • اما برخی دستگاه‌های اجرایی از ضرورت اصلاح این قانون خبر می‌دهند؟

اگر قانون مشکلی داشته باید دولت در قالب لایحه‌ای خواستار اصلاح آن شود و اینکه به بهانه وجود اشکالات از اجرای قانون خودداری شود به معنای گریز دستگاه‌های اجرایی از قانون و مسئولیت است.

  • چرا تصویب قوانینی مانند حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نتایج اجرایی مثبتی نداشته و حتی از زمان تصویب تا تدوین دستورالعمل‌ اجرایی آن چند سال طول کشیده است؟

کمیسیون صنایع از همه ابزارهای نظارتی خود استفاده کرده است. تحقیق و تفحص، سؤال، تذکر و استیضاح، اختیارات قانونی کمیسیون در این زمینه بوده است و در دوره هشتم مجلس ما حتی شاهد مطرح شدن تقاضای استیضاح وزرای بازرگانی و صنایع و معادن سابق در چند نوبت بوده‌ایم. گرچه استیضاح محقق نشده اما وزرای مذکور چندین بار برای ارائه توضیحات به کمیسیون‌ها فراخوانده شده‌اند.

  • چه نمره‌ای را به کمیسیون صنایع در دوره هشتم مجلس می‌دهید؟

نمی‌توان این عملکرد را نمره بندی کرد اما معتقدم عملکرد کمیسیون صنایع در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در مجموع خوب بوده است.

کد خبر 159101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز