مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بعد از دو سال تحقیق بر روی یک مومیایی مصری در پرتغال به این تشخیص رسیدند که او به سرطان پروستات مبتلا بوده است. این مومیایی مصری است و از عمر آن ۲۲۰۰ سال می‌گذرد.

مومیایی

یکی از اعضای تیم تحقیق بر روی مومیائی مصری ۲۲۰۰ ساله روز یکشنبه (۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن) گفت، توموگرافی کامپیوتری نشان داده است که این مرد آسیب‌های جزئی در ستون فقرات داشته و در ناحیه لگن نیز شواهد متاستاز غده سرطانی مشاهده می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، این مومیایی متعلق به مردی مصری است که سن او به هنگام مرگ بیش از چهل سال بوده است. این دومین مورد بقایای اجساد دوران باستان است که در آن ابتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود.

سرطان دوران باستان نشان‌گر چیست؟

علل پدیدآورنده بیماری سرطان سال‌ها است که ذهن دانشمندان جهان را به خود مشغول داشته است. یکی از تئوری‌ها می‌گوید، سرطان عامل موادی است که در دوران صنعتی شدن در محیط زیست و مواد غذایی منتشر شده‌اند.
اما کشف این دو مورد نشان‌می‌دهد که بیماری سرطان پیش از دوران صنعتی شدن نیز وجود داشته است.

پروفسور سلیمه اکرم، استاد دانشگاه آمریکایی قاهره (AUC) می‌گوید: «شرایط زندگی در گذشته‌های دور کاملا با امروز متفاوت بود. مواد زیا‌ن‌آور یا مواد غذایی دست‌کاری شده در آن زمان وجود نداشت.» وی با اشاره به کشف دومین مورد قدیمی ابتلا به سرطان، نتیجه می‌گیرد که سرطان نمی‌تواند تنها در رابطه با عوامل بیماری‌زای دوران صنعتی شدن بررسی شود.

پروفسور اکرم معتقد است که علت به وجود‌آورنده سرطان را بیشتر باید در ژن‌ها جستجو کرد تا در محیط زیست. قدیمی‌ترین مورد سرطان مربوط به اسکلت یک پادشاه روسی متعلق به ۲۷۰۰ سال پیش است.

شگفتی‌های مصر باستان

‌اکتشاف‌های اخیر پرده‌های بیشتری از زندگی مصری‌های باستان را کنار زده است. دو هفته پیش پژوهش‌گران در دره پادشاهان نیل قبر ۳۰۰۰ ساله‌ زنی را پیدا کردند که احتمال داده می‌شود خواننده بوده است. این نخستین قبری بود که در این دره پیدا شد اما متعلق به خاندان حاکمان مصر نمی‌شد.

باستان‌شناسان تاکنون در دره پادشاهان نیل بیش از ۶۰ گور متعلق به مصر باستان یافته‌اند که قدمت آن‌ها به قرن‌های یازده و دوازده پیش از میلاد می‌رسد. با وجود دزدان قبور که هزاران سال به غارت قبرهای مصر مشغولند پژوهش‌گران هنوز هم قبوری می‌یابند که حاوی یافته‌های شگفتی‌آور و حیرت‌انگیزی است.

کد خبر 159016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز