گروه سیاسی: رئیس مجلس با بیان اینکه امروز ایران در خط اول دفاع از اسلام قرار دارد، اظهار داشت: پشتیبانی کشور بزرگ و مسلمان اندونزی تنها پشتیبانی از یک کشور نیست بلکه حمایت از اسلام است.

غلامعلی حداد عادل در اولین روز سفر خود به کشور اندونزی صبح روز پنج‌شنبه 26 بهمن با لاکسونو، رئیس مجلس نمایندگان اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس، در این دیدار وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجلس نمایندگان اندونزی، رفت و آمد بین مقامات پارلمانی دو کشور را مایه تحکیم و تعمیق روابط بین دو کشور و دو ملت خواند و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو مجلس در مجامع پارلمانی بین‌المللی همچون مجمع مجالس آسیایی (APA)، بین‌المجالس جهانی IPU و بین‌المجالس کشورهای اسلامی‌بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی‌ضمن تشکر از پشتیبانی اندونزی از استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای تصریح کرد: ما استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای را حق همه ملت‌های جهان از جمله اندونزی می‌دانیم.

در ادامه این دیدار لاکسونو رئیس مجلس اندونزی ضمن تشکر از حضور هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی‌ایران در مجلس اندونزی گفت: مجلس شورای اسلامی‌تجربیات خود را برای برگزاری اجلاس مجمع پارلمان‌های آسیایی که در سال 2008 در اندونزی برگزار می‌شود در اختیار این کشور قرار دهد.

دیدار با رئیس جمهور اندونزی

حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی‌روز گذشته با سوسیلو بامبانگ یودهویونو رئیس جمهور اندونزی در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهوری اندونزی دراین دیدار توسعه همکاریهای هسته‌ای تهران - جاکارتا را در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار شد.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو بااشاره به صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران گفت: ما معتقدیم همه مسائل مورد اختلا‌ف باید از طریق گفتگو حل شود و بحث دخالت نظامی مردود است.

وی در ادامه همکاری و تبادل نظر ایران و اندونزی را برای حل و فصل مسائل جهان اسلا‌م مورد تاکید قرار داد و گفت:دخالت قدرتهای بزرگ همواره بر مشکلا‌ت دنیای اسلا‌م افزوده است.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می نیز در این دیدار با بیان اینکه مسئولا‌ن عالیرتبه ایران خواهان تقویت روابط با اندونزی در همه بخش‌ها هستند گفت:سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به اندونزی و دیدار رئیس مجلس نمایندگان و رئیس مجمع مشورتی خلق اندونزی از ایران در تسهیل مناسبات موثر بوده است.

زخمهای پیکره جهان اسلام

رئیس مجلس شورای اسلامی‌در دیدار با رئیس مجمع مشورتی خلق اندونزی تاکید کرد که مسئله فلسطین و عراق زخمهایی بر پیکره جهان اسلام است.

غلامعلی حداد عادل روز پنجشنبه در دیدار با هدایت نور وحید تاکید کرد که عصر بیداری جهان اسلام آغاز شده است.

وی اظهار داشت: اگر ایران و رهبری آن در مقابل ظلم به مردم فلسطین سکوت می‌کردند، آمریکا امروز اینگونه در مسئله هسته‌ای به ایران فشار وارد نمی‌کرد.

هدایت نور وحید نیز در این دیدار بر حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان تاکید کرد.

وی گفت: به عنوان بخشی از جهان اسلام، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق ایران می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به اندونزی همچنین با لاکسونو رئیس مجلس نمایندگان، روسای فراکسیون‌های پارلمانی و اعضای کمیسیون‌های مجلس این کشور و شماری از فرهیختگان و شخصیت‌های برجسته اندونزی متشکل از علما، اساتید دانشگاه،پژوهشگران موسسات فرهنگی و مطالعاتی و شخصیت‌های حزبی دیدار و گفتگو کرد.

قرن بیداری امت اسلا‌می

رئیس مجلس شورای اسلا‌می قرن حاضر را قرن بیداری امت اسلا‌می و احیای مجدد عظمت جهان اسلا‌م دانست.

حداد عادل روز جمعه پس از حضور در مراسم نماز جمعه مسجد استقلا‌ل جاکارتا با ابلا‌غ سلا‌م ملت و مسئولا‌ن ایرانی به مردم اندونزی گفت: گسترش ارتباط دو کشور به وحدت جهان اسلا‌م و مسلمانان کمک خواهد کرد.

وی پس از سخنرانی، در میان نمازگزاران حاضر شد و با آنها درباره مسایل جهان اسلا‌م و ایران اسلا‌می گفتگو کرد.

غلامعلی حدادعادل همچنین در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون مجلس اندونزی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدگاه جامعه جهانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت امروزه کشورهای مستقل و دولت‌هایی که از سیاست‌های‌امریکا تبعیت نمی‌کنند، مدافع دستیابی ایران به انرژی صلح‌امیز هسته‌ای هستند.

کد خبر 15901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز