گروه اقتصادی: خیانت برخی‌ها، پیامک ارسالی توسط یک جریان رسانه‌ای یا دخالت برخی گروه‌های سیاسی، کدام ‌یک بازار ارز و سکه را به‌هم ریخت؟

 به گزارش همشهری، مقامات ارشد دولتی پس از یک غفلت، در یک موضعگیری انفعالی نسبت به نوسان شدید و چندماهه نرخ ارز و سکه در بازار آزاد، دخالت برخی گروه‌های سیاسی و جریان‌های رسانه‌ای را عامل التهاب در بازار معرفی می‌کنند، در حالی که نادیده‌گرفتن انعکاس رسانه‌ای، هشدار کارشناسان اقتصادی و دل‌نگرانی‌های مردم، شاه‌بیت ضعف مدیریت دولت و بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و سکه بود.
همزمان با این رویکرد دولتی‌ها، وزیر اطلاعات در اظهارنظری جداگانه از اقدامات وزارت یادشده برای شناسایی پشت صحنه‌های آشفتگی بازار ارز و طلا خبر داد و گفت: اینکه چه کسانی در این جریان دخالت داشته‌اند، الان قابل بیان نیست. یک روز پس از اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر متهم‌کردن رسانه‌ها و برخی افراد مجهول‌الهویه به اخلال در بازار ارز، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور هم دخالت برخی گروه‌های رسانه‌ای و اشتباهات بانک مرکزی را عامل التهاب در بازار ارز و سکه معرفی کرد و دیروز در اظهارنظری همسو و البته مبهم معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اذعان کرد: مدعی‌العموم باید به تهمت‌های مطرح شده علیه دولت در کنترل بازار ارز و سکه واکنش نشان دهد. این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌هاست کارشناسان اقتصادی بر ضرورت بازنگری در نرخ سود بانکی برای بازگرداندن نقدینگی سرگردان به شبکه بانکی تاکید داشته‌اند اما مقامات دولتی از جمله شخص وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت با این نظر کارشناسی به روش‌های گوناگون مخالفت کرده بودند و پس از عقب نشینی آشکار دولت در برابر نظر کارشناسی بانک مرکزی و تسلیم در برابر مصوبه شورای پول و اعتبار، برهم‌خوردن نظم بازار ارز و سکه را به ارسال پیامکی توسط یک خبرگزاری نسبت دادند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم دیروز از وجود تشکیلات سازماندهی شده برای اخلال در بازار ارز و سکه خبر داد و ادعا کرد: ایجاد اخلال و التهاب در بازار ارز و سکه از سوی برخی‌ها سازماندهی شده بود که عوامل به خوبی شناسایی شدند و به اطلاعاتی درخصوص عوامل اقتصادی و رسانه‌ای و نقش آنها دست پیدا کرده‌ایم.محمد رضا میرتاج الدینی، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به ادعای برخی‌ها مبنی بر اینکه دولت برای تامین کسری بودجه نرخ ارز را افزایش داده، گفت: این افترا یکی از ناجوانمردانه‌ترین تهمت‌هایی بوده که تاکنون به دولت زده شده است.او اظهار کرد: چطور امکان دارد دولت برای تامین کسری بودجه خود دست به چنین اقدامی بزند که زیان‌هایش بیشتر از منافعش باشد و به التهاب و اخلال در اقتصاد کشور دامن بزند؟ وی ضمن تاکید بر محفوظ بودن پیگیری حقوقی این افترا خاطرنشان کرد: مدعی‌العموم می‌بایستی به چنین تهمت بزرگی واکنش نشان داده و روند رسیدگی به آن را در دستور رسیدگی قرار دهد.

وزیر اطلاعات : شناسایی پشت صحنه‌ آشفتگی بازار ارز و طلا

وزیر اطلاعات از اقدامات سربازان گمنام امام‌زمان(عج) برای شناسایی پشت صحنه‌های آشفتگی بازار ارز و طلا خبر داد و گفت: به لطف خداوند در پی این اقدامات، نتایج خوبی هم گرفته‌ایم که در زمان مناسب اعلام خواهد شد. به گزارش مهر، حیدر مصلحی در پاسخ به اینکه تشدید نوسانات بازار ارز و طلا از سوی چه کسانی صورت گرفته است، گفت: برای دریافت پاسخ به این سؤال، باید حوصله کنید؛ الآن قابل بیان نیست. وزیر اطلاعات در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه برخی کارشناسان اقتصادی در پی تشدید نوسانات بازار ارز و طلا، این وضعیت را به جریانی تحت عنوان جریان انحرافی اقتصادی نسبت دادند، آیا عنوان جریان انحرافی اقتصادی را تایید می‌کنید؟ گفت: در اینکه اقداماتی از بیرون و داخل در جهت ایجاد روح ناامیدی در مردم دارد دنبال می‌شود، شکی نیست و از جمله اقداماتشان این است که تنش‌هایی در مسائل اقتصادی کشور ایجاد کنند.

کد خبر 158596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز