همشهری آنلاین: دولت بلاروس از اتحادیه اروپا به دلیل تحمیل تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرقابل قبول خوانده است.

بلاروس

به گزارش پرس تی وی، وزیر امور خارجه بلاروس از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحمیل تحریم‌ها علیه ایران در بیانیه‌ای که در بعد ازظهر روز سه شنبه (۲۴ ژانویه، ۴ بهمن) از سوی این وزارت خانه منتشر شد، ابراز تاسف کرد.

بلاروس ضمن زیان‌آور خواندن تحریم‌های یک جانبه علیه نفت ایران، تلاش برای اعمال فشار اقتصادی بر کشور‌های مستقل را محکوم کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است، تحمیل تحریم‌های یک جانبه علیه ایران می تواند اوضاع منطقه را وخیم‌تر کرده و عواقب غیرقابل پیش‌بینی را برای کل جهان به بار آورد.

آمریکا و هم‌پیمانانش، ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه هسته‌ایش متهم کرده و از این اتهام برای تحمیل دور چهارم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

ایران تمامی این ادعا­ها را رد و تصریح کرده است، تهران به عنوان یکی از امضا­کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اهداف صلح‌آمیز را در برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۳ ژانویه، ۳ بهمن)، با اعمال تحریم‌ها علیه واردات نفت ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور به توافق رسیدند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گوی با خبرنگاران اظهار داشت، هدف از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، وادار کردن این کشور برای از سرگیری مذاکرات در مورد مساله هسته‌ای است.

این تحریم ها هم چنین شامل ممنوعیت خرید و فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها با ایران است.

تهران هشدار داده است که این تحریم‌ها عواقب منفی مانند افزایش قیمت نفت در پی خواهد داشت.

کد خبر 158284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز