پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

الهام رضاخانی: خانم‌ها به‌هوش باشند؛ این گزارش درباره یکی از مهم‌ترین علایق آن‌ها در دنیاست؛ طلا، ساعت، جواهر!

در هفته سوم بهمن ماه، نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان انواع و اقسام سنگ‌ها و جواهرات بود. دومین نمایشگاه بین‌‏المللی طلا و جواهر، نقره و ساعت، از چهاردهم تا هفدهم بهمن ماه، بسیاری از دوست‌داران زیورآلات قیمتی را به نمایشگاه بین‌المللی کشاند، تا جمع کثیری از مردم، بازدیدکنندگان این رویداد طلایی سال باشند.

گر چه فضای نمایشگاه، یک فضای تخصصی و متفاوت با بازارها و فروشگاه‌های موجود در سطح شهر بود، اما حضور غیر متخصصان هم در این میان دیدنی بود؛ خانم‌های مشتاق و علاقه‌مندی که با اشتیاق تمام ، جواهرات رویایی  داخل غرفه‌ها را تماشا می‌کردند. بانوان محترمی‌که معمولا پای ثابت این نوع نمایشگاه‌ها هستند.

فضای چند هزار متری یکی از سالن‌های محل دایمی‌ نمایشگاه‌های تهران پذیرای 90 غرفه داخلی و 10 غرفه خارجی است که به عرضه بهترین‌های دنیای فلزات و سنگ‌های گران‌بهای ایران و جهان می‌پردازند.

داخل نمایشگاه که قدم می‌زنید، سخت می‌توانید حواس‌تان را برای تهیه گزارش جمع‌وجور کنید. اطراف شما، پر از انواع و اقسام طلا و جواهرهایی است که با زبان بی‌زبانی، شما را به‌سمت خود می‌خوانند.

دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی طلا، جواهر و ساعت، سعی کرده نظر همه طرفداران را تامین کند. از حلقه‌های ساده و بی‌نقش و نگار گرفته تا جواهرات رنگ در رنگ وزین،مخصوص برندهای معروف و پرقدمت ایرانی وخارجی. شاید فاصله پنج ساله نمایشگاه اول تا نمایشگاه امسال، یکی از دلایل حضور غیرقابل پیش‌بینی بازدیدکنندگان از این نمایشگاه باشد.

«کورش گوهربین»، رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر، نقره و سکه تهران ، به عنوان مدیریت نمایشگاه درباره چگونگی برگزاری این نمایشگاه و هدف آن می‌گوید: «این نمایشگاه در سطح بین‌المللی و در فضایی به وسعت شش هزار متر مربع برگزار شده که 100 غرفه در آن به عرضه محصولات‌شان پرداختند.

 10 غرفه 50 متری این سالن‌ برای حضور شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شد تا به معرفی محصولات و ابزار تخصصی ساخت طلا و جواهر بپردازند، کشورهایی مثل تایلند، سوییس، ایتالیا و چند کشور دیگر. اساسا هدف از برگزاری این نمایشگاه هم بیشتر ارایه و معرفی ابزارآلات و ماشین‌های‌ساخت است تا سازندگان و دست‌اندرکاران ایرانی با محصولات جدید و به روز ایران و جهان آشنا شوند».

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر، نقره و سکه تهران ادامه می‌دهد: « به همین منظور تسهیلاتی هم، برای صنعت‌گران و سازندگان در نظر گرفته شده که به صورت وام به آن‌ها پرداخت می‌شود که البته کامل و کافی نیست و درصدد هستیم تا با همکاری مسوولان برای ارایه تسهیلات بیشتر، درکنار تخفیف عوارض گمرکی، راه را برای ورود هر چه سریع‌تر و قوی‌تر محصولات ایرانی به عرصه‌های بین‌المللی هموارتر کنیم».

درهرحال، کیفیت ساخت، طراحی نوین و ابتکار در ارایه طرح‌های نو و همخوان با محصولات سایر کشورهای مطرح در این عرصه و خصوصا توجه به خواست و سلیقه مشتریان همجوار، عامل غیرقابل انکاری است در صادرات و بحث ارزآوری محصولات طلایی.

 گوهربین در این زمینه معتقد است: «به جرات می‌توان ‌‌گفت که از لحاظ ساخت و طراحی، کشورمان بعد از ایتالیا جزو اولین کشورهای سازنده و صادرکننده طلا و جواهر در دنیاست و بیشترین صادرات ما هم در حال حاضر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات و کویت انجام می‌شود».


براین اساس، سازندگان ایرانی اشراف و مهارت کافی و مناسبی برای اجرای طرح‌های خاص و بومی‌این کشورها دارند و با توجه به این‌که دستمزد سازندگان در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه مناسب‌تر است، توجه و رضایت بیشتری را برای خریداران و سفارش‌دهندگان طلا و جواهرات به خودش جلب کرده است.

خانم‌های طلادوست
«سرانه اندوخته طلا در میان خانوارهای ایرانی، حداقل 100 گرم است.» رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اعلام این خبر اضافه می‌کند: «ایران دومین مصرف‌کننده طلا و جواهر در دنیاست.»او درباره پرمصرف‌ترین شهرهای کشور از نظر سرانه طلا نیز می‌گوید:« شهرهای تهران، اصفهان و تبریز، به ترتیب بیشترین اندوخته طلا را در کشور دارند».

سنگ من، سنگ تو
اما برای غیرمتخصص‌ها، اشتیاق حضور در نمایشگاه، فقط دیدن طرح‌ها و اطمینان از شناسنامه‌دار بودن و نبودن آن‌ها و یا به‌دست آوردن فرمول‌های قیمت جواهرآلات، حتی با وجود عدم فروش محصولات در نمایشگاه نیست؛ بلکه پی بردن به راز سنگ‌ها و این‌که «سنگ من کدام است؟»، کافی است تا غلغله‌ای از بازدیدکنندگان، آن‌هم از جنس مونث در مقابل غرفه‌ای با سر در: «سنگ‌های شفابخش»، به‌وجودآید.

«فرزاد زندی»، مدیر موسسه تخصصی گوهرشناسی و غرفه‌ای است که اطلاعات کاملی از سنگ‌های تزیینی ایرانی را در نمایشگاه ارایه می‌دهد؛ موسسه تخصصی‌ای که ظاهرا برای اولین بار در خاورمیانه تاسیس شده است.

به اعتقادآقای زندی، «اگر زمین‌شناس خوبی باشید، حتما گوهرشناس خوبی نخواهید بود.»
بر این‌اساس، سنگ‌های شفابخش، گروهی از مجموعه متنوع سنگ‌های ایرانی هستندکه چند سالی است علاقه بانوان ایرانی را به خود جلب کرده‌اند. مدیر موسسه تخصصی گوهرشناسی ادامه می‌دهد:« همان‌طور که می‌دانید، فلسفه این‌سنگ‌های شفابخش، از ماه و سال تولد شروع می‌شود. این یکی از حوزه‌های فعالیتی ماست و راهی است برای آشنایی بیشتر و شناخت سنگ‌های ایرانی.

در حوزه‌های تخصصی‌تر، هدف ما آموزش کادر تخصصی ساخت و پرداخت سنگ و جواهر است. درحال حاضر، سنگ الماس‌های مورد نیاز کشور ما از هندوستان و سایر سنگ‌های رنگی مثل عقیق در تایلند تراش داده و پرداخت می‌شوند و از این کشورها به صورت صادرات مجدد به ایران باز می‌گردند که هزینه قابل توجهی را هم به خودشان اختصاص می‌دهند. البته غیر از فیروزه که به خاطر تراش خاص، در ایران ساخته می‌شود.»

طبق گفته‌های این متخصص، الماس و برلیان هنوز هم خواستنی‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیا هستند، ولی نوع طرح و پرداختی هم که برای آن‌ها به کار می‌رود، نقش مهمی‌در فروش آن‌ها دارد، سنگ‌هایی مثل آمیتیس و سیترین، با وجود این‌که جزو گروه سنگ‌های نیمه‌قیمتی محسوب می‌شوند در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا از نظر طراحی، ساخت و برش ویژه‌ای که دارند، طرفداران زیادی دارند، در حالی که خیلی هم پرارزش نیستند.

کد خبر 15751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز