همزمان با آغاز هفته هوای پاک، طرح سنجش سیار معاینه فنی خودروهای دودزا، یکشنبه هفته جاری در تهران به اجرا درآمد.

cars

معاون فنی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه همزمان با آغاز هفته هوای پاک طرح سنجش سیار خودروهای دودزا از روز یکشنبه در سطح شهر به اجرا در آمده است، به شهرنوشت گفت: طی انجام تست معاینه فنی به‌صورت سیار، میزان انتشار گازهایی نظیرCO، CO2 و... سنجیده می‌شود و خودروهایی که از خدمات واحد سیار معاینه فنی در این روزها بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه‌های ویژه هوای پاک به یکی از مراکز معاینه فنی بیهقی، سراج و یا نیایش مراجعه کنند و از تخفیف 50درصدی برخوردار شوند. وی با بیان اینکه بسیاری از خودروها ممکن است حتی با داشتن برگه معاینه فنی نیز تولید آلایندگی داشته باشند، گفت: خودروها به‌صورت اتفاقی و درصورت مشاهده آلایندگی مورد سنجش قرار خواهند گرفت که درصورت عدم‌تایید، برگه معاینه فنی آنها ابطال شده و به مراکز معاینه فنی روانه خواهند شد.

مهندس گویا با پرداختن به اینکه بازده معاینه فنی یکساله است اما ممکن است بنا به دلایلی تنظیم موتور خودرو به هم خورده باشد، افزود: در این طرح تنها تست آلایندگی گرفته می‌شود اما برگه معاینه فنی به‌خودروها داده نمی‌شود. چنانچه وضعیت خودرو به لحاظ تولید آلایندگی نامناسب باشد، برگه معاینه فنی خودرو باطل می‌شود و مالک خودرو مجددا باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند. وی هدف از اجرای این طرح را ترغیب شهروندان به انجام معاینه فنی به‌عنوان یکی از ابزارهای زود بازده و در دسترس برای کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: هرچند از آغاز سال تاکنون حدود 500 هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند ولی پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مراجعات شتاب بیشتری به‌خود گرفته و جبران نیمه اول سال بشود. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود منتظر روزهای پایان سال نمانده و از هم‌اکنون نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند زیرا روزهای پایانی سال بی‌شک ازدحام خودروها در مراکز معاینه فنی بیشتر است و این موجب اتلاف وقت شهروندان خواهدشد.

سروان عباس گودرزی، مسئول طرح اضطرار راهور تهران بزرگ نیز با بیان اینکه تیمی از نیروها و افسران راهنمایی و رانندگی و تیم ستاد مرکزی معاینه فنی در برخی نقاط پرتردد شهر تهران مستقر شده‌اند تا با خودروهای دودزا برخورد کنند، بیان داشت: روش کار بدین صورت است که ابتدا تست آلایندگی انجام می‌شود و چنانچه خودرو آلایندگی‌‌اش محرز شود، متوقف شده و اجازه تردد ندارد، ضمن اینکه برگه معاینه فنی آن نیز ابطال می‌شود. به گفته وی خودروهای آلاینده درصورت اعمال قانون مبلغ 200هزار ریال نیز جریمه خواهند شد. چگونگی کارکرد دستگاه سیار تست آلودگی خودروها دقیقا مطابق مراکز معاینه فنی است با این تفاوت که این اقدام کاملا اتفاقی روی خودروها اعمال می‌شود. به‌طوری که می‌توان میزان منواکسیدکربن و هیدروکربن نسوخته خروجی از اگزوز خودرو را به وسیله دستگاه اندازه‌گیری و با استانداردهای لازم در مراکز معاینه فنی مقایسه کرد.

نحوه کار به این صورت است که با نظر پلیس راهور در بعضی از میادین و گذرگاه‌ها کارشناسان ستاد مرکز معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران و کارشناسان اداره کل محیط‌زیست استان تهران، پلیس راهور را همراهی خواهند کرد و جلوی خودروهایی که دود‌زا هستند و باعث آلودگی هوا شده اما راحت در سطح شهر تردد می‌کنند، گرفته خواهد شد تا از آنها تست آلایندگی صورت ‌گیرد. از سوی دیگر تفاوتی ندارد که خودروهای دود‌زا دولتی یا غیردولتی باشند. درصورت محرز شدن تست آلایندگی، خودرو توسط پلیس توقیف شده و خودروی آلاینده روانه مراکز معاینه فنی خواهد شد.

کد خبر 157435
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز