گروه اجتماعی: به لحاظ ضرورتهای تحول اداری و لزوم تحول مستمر در ادارات بایستی بیشتر از نیروهای داخل هر اداره برای اصلاح امور استفاده شود.

نظام پیشنهادها ابزار مفیدی برای تحول درونی و مستمر در ادارات است و باعث مشارکت عمومی کارمندان می‌شود. با این حال، ساختار کهن و رکود نسبی سیستم اداری موجود با ماهیت پویای نظام پیشنهادها مطابقت نداشته و بایستی موانعی که فراروی اجرای نظام پیشنهادهاست شناسایی و حتی‌المقدور رفع شوند. ویژگی‌های نظام اداری در شرکتها و سازمان‌های خصوصی و دولتی تفاوت‌های زیادی دارد، که تأثیر آن بر نظام پیشنهادها تا حدودی بررسی می‌شود.

نظام پیشنهادها را می‌توان یک راهکار برای فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر تلقی کرد.

بنابراین، تطبیق این فریضه با نظام پیشنهادها و همچنین تلفیق آن با اصل 104 قانون اساسی (که تشکیل شوراهای اداری را توصیه می‌کند) می‌توان این شیوه مدیریتی را با قوانین ملی و فرهنگ مردمی هماهنگ سازد و باعث بالندگی و رشد مطلوب‌تر نظام پیشنهادها یا  شوراهای اداری شود.

مشکلات موجود در ساختار اداری کشور، ضرورت بهره‌گیری از شیوه‌های مناسب و  نوین برای ساماندهی وضعیت ادارات دولتی و رفع مشکلات آنها را دو چندان ساخته است.

با وجود تأکیدهای مکرر بر اهمیت تحول اداری و اقدام‌های انجام شده برای شناسایی و رفع مشکلات نظام اداری، عملکرد سازمان‌ها در این زمینه مطلوب نیست. البته نبایستی تلاشهای فراوان و صادقانه مدیران و کارمندان را از نظر دور داشت که گردش کنونی امور به واسطه همین تلاشهاست.

در چنین شرایطی نظام پشنهادها،  به عنوان روشی در جهت بهبود مستمر وضعیت و عملکرد ادارات دولتی و جلب رضایت مردم می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. به همین دلیل اخیراً شورای عالی اداری، اجرایی نظام پیشنهادها در ادارات و سازمانهای دولتی را تصویب و ابلاغ کرده است.

منظور از نظام پیشنهادها، مشورت و تبادل نظر بین کارمندان و مدیران است که به صورت ابزاری بین لایه‌های هرم قدرت در نظر گرفته می‌شود تا انگیزه بهبود و تحول در همه افراد سازمان فراگیر شود و عملکرد و وضعیت ادارات دولتی بهبود یابد.

نظام پشنهادها در برخی کشورها، به‌ویژه ژاپن سابقه طولانی دارد و تجارب آنها و نیز تجارب بسیاری از مؤسسات موفق داخلی در این زمینه موجود  است. با این حال، به نظر می‌رسد  برای بومی کردن این سیستم مدیریت (تطابق با قوانین و فرهنگ)  تلاش بیشتری لازم است.

برای اجرای نظام پیشنهادها در ادارات، اولاً بایستی موانع موجود در اجرا برطرف شود و سپس برای هر یک از سازمانها و ادارات دولتی، آیین‌نامه مناسبی برحسب ساختار، وظایف و وضعیت سازمان تهیه و توسط افراد مطلع و معتمد به اجرا درآید.

کد خبر 15674

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز