اگرچه برخی منابع غربی از حصول توافقات اولیه بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران خبر می‌دهند اما جلسه بدون نتیجه پنجشنبه گذشته این اتحادیه نشان داد که اروپا تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به ضرر منافع خود می‌داند.

در این میان اعلام شده که برخی مقامات آمریکایی از جمله وزیر خزانه‌داری این کشور قصد دارند طی سفرهایی به حوزه آسیا ‌ توافق این کشورها را جلب کنند، اگرچه این کشورها از قبل مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. در این خصوص با محمد کوثری،نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت‌وگو کردیم.

  • تحریم نفتی ایران چقدر به واقعیت نزدیک است؟

نفت، سوخت و انرژی‌ای که از تنگه‌هرمز عبور می‌کند، بین 30 تا 40 درصد انرژی مورد نیاز دنیا را تأمین می‌کند. اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخواهند نفت ایران را تحریم کنند و مانع از صادر شدن آن شوند، قطعاً باید بدانند که این مقدار نفت از هیچ کشوری از تنگه‌هرمز صادر نخواهد شد. کشور ما این توانمندی و آمادگی را به واسطه رزمایش‌های متعدد دارد تا نگذارد ناوگان هیچ کشوری از تنگه‌هرمز عبور کند. مواضع متزلزل کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفتی ایران به این دلیل است که آنها خود متوجه هستند که ضرر زیادی به‌خاطر این تصمیم می‌دهند. اروپا در حال حاضر با بحران اقتصادی روبه‌رو ست و تشدید تحریم‌ها علیه ایران منجر به افزایش بحران در آنجا می‌شود. ‌

  • تصمیمات اروپا چقدر متأثر از تصمیمات آمریکاست؟

بسیاری از کشورهای اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم وامدار آمریکا بوده‌اند و هنوز نیز آمریکا در فضای 60 سال گذشته سیر می‌کند. آمریکا باید بداند که این کشورها همچون 60 سال گذشته تابع محض آمریکا نیستند بلکه منافع خودشان را نیز درنظر می‌گیرند. بر همین اساس تصور می‌کنم که به‌راحتی زیر بار تصمیم آمریکا در افزایش تحریم‌ها علیه ایران نروند.

  • فکر می‌کنید براساس آنچه گفته شده تا آخر ژانویه به اجماع می‌رسند؟

من احساس می‌کنم که اروپایی‌ها به‌علت نیاز شدید به نفت خاورمیانه به تصمیم واحد نرسند. به‌نظر می‌رسد موضوع تحریم نفت ایران بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای است، چرا که نمی‌توانند این کمبود را جبران کنند. در حال حاضر روزانه حدود2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت در ایران تولید می‌شود و غرب نمی‌تواند این نفت را از جای دیگر تأمین کند. ضمن اینکه درصورت تحریم نفت ایران، ما قطعاً نخواهیم گذاشت سایر کشورها نیز نفت خودشان را از تنگه‌هرمز صادر کنند و این به معنای بحران شدید است.

کد خبر 156474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز