شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: پیش فرض این نوشته این است که بین قطعی یا کندی سرعت اینترنت در هفته اخیر با هیجانات بازار سکه و ارز رابطه وجود دارد.

دلار

منطق این ادعا این است که اولا شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام‌کرده ظرفیت اینترنت کشور بدون هیچ مشکلی در حال بهره‌برداری است و قطعی کابل فیبر نوری در خلیج‌فارس تنها منجر به کاهش 10درصدی ظرفیت اینترنت کشور شده است که قاعدتا این 10درصد از کانال‌های دیگری جبران شده است. با وجود این همان طور که اغلب فعالان حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات می‌دانند تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت تا چندین برابر ظرفیت اسمی خود مشترک اینترنت جذب می‌کنند. مثلا شرکتی که 100مگابیت بر ثانیه ظرفیت اینترنت دارد تا 10برابر این ظرفیت مشترک جذب می‌کند و مطمئن است که هیچ‌گاه تمام مشترکین با همدیگر به اینترنت متصل نمی‌شوند تا ظرفیت کم شود یا کندی سرعت پیش بیاید.

در شرایط معمولی این وضعیت کاملا معمولی و منطقی است یعنی دلیلی وجود ندارد که همه مشترکان بخواهند با هم به اینترنت مراجعه کنند لذا هیچ وقت کندی اینترنت پیش نمی‌آید.طبق اعلام رسمی وزارت ارتباطات ظرفیت اینترنت کل کشور چیزی حدود 290 اس تی‌ام وان است که هر اس تی‌ام وان 155 مگابیت بر ثانیه است اما اگر مجموع اشتراک‌هایی را که به کاربران فروخته شده جمع بزنید شاید تا 3هزار اس‌تی‌ام وان هم اینترنت به مردم فروخته شده باشد. این قانون کسب و کار بازار است و اغلب هم مشکلی پیش نمی‌آید.اما در شرایط هیجانات بازار ارز و سکه و تب و تاب سیاسی، بسیاری از مردم به جای مراجعه به رسانه‌های اصلی و رسمی مانند صداوسیما و مطبوعات، برای اطلاع از رخدادهای ایران و جهان و کسب تحلیل و جهت‌گیری‌های آینده بازار‌های منطقه‌ای و جهانی به سراغ رسانه‌های دیگری مانند اینترنت و ماهواره می‌روند.

مراجعه به ماهواره و شبکه‌های ماهواره‌ای مشکلی از نظر پهنای باند برای فرستنده‌ها و توزیع‌کنندگان شبکه‌ای ایجاد نمی‌کند اما مراجعه انبوه به اینترنت باعث می‌شود تا بیش از ظرفیت موجود، مردم و مشترکان سراغ اینترنت بروند و بخواهند اطلاعات به دست آورند. اینگونه می‌شود که ظرفیت عملی اینترنت از ظرفیت اسمی آن کمتر می‌شود و مانند این است که صدها نفر بخواهند همزمان شیرهای آب منزل خود را باز کنند و آب مصرف کنند. درست مانند شب عید که شست‌وشوها زیاد است، شبکه آب شهری دچار مشکل افت فشار و گاه قطعی آب می‌شود. همین مشکل در مورد شبکه گاز یا شبکه برق نیز مصداق دارد، افت فشار شبکه گاز در زمستان‌ها دقیقا به همین دلیل است و افت فشار شبکه برق در پیک مصرف نیز ناشی از هجوم مشترکان و مصرف‌کنندگان در یک دوره زمانی خاص برای استفاده از خدمات مذکور است.

درواقع هم وزارت ارتباطات درست می‌گوید که تمام ظرفیت اینترنت کشور فعال است و هیچ اختلالی وجود ندارد و هم مردم درست می‌گویند که اینترنت کند است و گاه تاخیرهای منجر به قطعی سرویس رخ می‌دهد. مشکل از جای دیگری است لطفا به گیرنده‌های خود دست نزنید!

کد خبر 156439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز