گروه حوادث: 2 مرد کلاهبردار با وعده گرفتن ویزای کشورهای اروپایی، مدارک و پول‌های طعمه‌هایشان را می‌گرفتند اما به جای تهیه ویزا، آنها را در ترکیه رها می‌کردند.

متهمان

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان، اوایل آذرماه و با شکایت 2نفر از مالباختگان در دادسرای ناحیه 12 تهران شروع شد. یکی از آنها در تشریح ماجرا به قاضی پرونده گفت: حدود 4ماه پیش من و دوستم برای گرفتن ویزای آلمان به سفارت این کشور رفتیم اما موفق به دریافت ویزا نشدیم. درحالی‌که قصد برگشتن به خانه را داشتیم، در نزدیکی سفارتخانه با فردی به اسم نوری آشنا شدیم که مدعی بود از طریق ارتباطاتی که در کشور ترکیه دارد می‌تواند ویزای اقامت هر یک از کشورهای اروپایی مورد علاقه ما را به‌صورت کاملا قانونی بگیرد. وقتی او مدعی شد که هزینه دریافت ویزا برای هر یک از ما 8 میلیون تومان است، این مبلغ را به وی پرداخت کردیم و قرار شد همراه او ابتدا به ترکیه و از آنجا به اروپا سفر کنیم.

وی ادامه داد: پس از انجام مقدمات سفر و گرفتن بلیت، همراه این مرد به فرودگاه رفتیم و راهی ترکیه شدیم. در فرودگاه ترکیه، مرد کلاهبردار ما را به فرد دیگری به نام مجید معرفی کرد و گفت که بقیه اقدامات لازم برای دریافت ویزا و اقامت آلمان را این فرد برایمان انجام می‌دهد. سپس با گفتن این جمله که تا یک ساعت دیگر با ما ملاقات خواهد کرد، فرودگاه را ترک کرد. این در حالی بود که گذرنامه و تمامی مدارک ما در اختیار وی بود.

جوان شاکی افزود: بعد از رفتن نوری، هر چه منتظر ماندیم، از او خبری نشد. در همین فاصله، مجید نیز به بهانه رفتن به دستشویی از ما جدا و ناپدید شد. چند ساعت گذشت و از هیچ‌کدام از این افراد خبری نشد. آنجا بود که فهمیدیم در دام 2 کلاهبردار گرفتار شده‌ایم و این در حالی بود که گذرنامه و مدارکمان هم توسط آنها سرقت شده بود. بنابراین نزد پلیس فرودگاه رفتیم و ماجرا را برای آنها تعریف کردیم. آنها هم بعد از انجام مقدمات لازم، ما را به ایران بازگرداندند.

در تعقیب کلاهبرداران

با این شکایت، پرونده در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری 2 مرد کلاهبردار شروع شد. ماموران با چهره‌نگاری از هردو متهم و انجام بررسی‌های تخصصی، دریافتند که مجید در مدت زمان کوتاهی، چندین‌بار به ترکیه سفر کرده است. بنابراین با ردگیری سرنخ‌هایی که از وی به جا مانده بود، توانستند هویت کامل و محل زندگی او را در شرق تهران شناسایی کنند. صبح 3 دی ماه امسال این مرد در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و بعد از انتقال به اداره آگاهی به همدستی با متهم اصلی پرونده، اعتراف کرد.

کلاهبردار فریب خورده

متهم در بازجویی‌ها گفت: 2سال پیش برای گرفتن ویزای یکی از کشورهای اروپایی به سفارتخانه این کشور رفتم و در آنجا با فردی به اسم نوری آشنا شدم. این مرد بعد از دریافت مبلغی، به من قول داد که در کمترین زمان ممکن، برایم ویزا خواهد گرفت اما با گذشت چند هفته، خبری از او و ویزا نشد. هر طوری بود، این مرد را پیدا کردم و آنجا بود که او پیشنهاد کرد با وی برای کلاهبرداری از متقاضیان دریافت ویزا همکاری کنم. من هم وقتی شنیدم که با این کار پول خوبی نصیبم می‌شود، پیشنهادش را قبول کردم و از همان زمان به بعد با همکاری هم، دست به کلاهبرداری از طعمه‌هایمان می‌زدیم. ما بعد از دریافت پول از طعمه‌هایمان، آنها را به ترکیه برده و به بهانه آماده‌کردن ویزا، همان‌جا رهایشان می‌کردیم و متواری می‌شدیم.

با اطلاعاتی که متهم دراختیار پلیس قرار داد، همدست او نیز شناسایی و در مخفگاهش دستگیر شد. این مرد که نورالدین نام دارد، وقتی فهمید که همدستش حقیقت را به پلیس گفته، به کلاهبرداری از ده‌ها نفر با این شگرد اعتراف کرد. سرهنگ غیاثوند، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: تا‌کنون 10نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند و دیگر شاکیان نیز می‌توانند برای شناسایی متهمان به پایگاه هفتم پلیس مراجعه کنند.

کد خبر 156435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز