همشهری آنلاین: دانشمندان استرالیای موفق شده‌اند با موفقیت بافت قلبی ضرباندار را درون بدن موشهای آزمایشگاهی رشد دهند؛این فرایند ممکن است در آینده در درمان انسانها هم کاربرد پیدا کند.

به گزارش یونایتدپرس به گفته پژوهشگران استرالیایی این بافت قلبی رشد داده به طور خودبخودی با ریتم خاص خودش ضربان دارد و میتواند برای ترمیم صدمات ناشی از حملات قلبی و سایر بیماریهای مرگبار قلبی مورد استفاده قرار گیرد.این پژوهشگران میگویند کار آنها اولین گام به سوی بوجودآوردن اندامهای بدن در ازمایشگاه برای جایگزینی بخشهای بیمار یا معیوب بدن است.

دکتر وین موریسون از "موسسه جراحی میکروسکوپی برنارد اوبراین" و سرپرست این تحقیق میگوید:" این کار پیشرفت عمده‌ای برای علوم پزشکی در استرالیا به شمار میرود. گرچه تا کاربرد انسانی این تحقیق راه درازی در پیش است.اما از هم اکنون میتوان به امکانات بالقوه رشد دادن بافتهای زنده را به تصور درآورد؛اینکه سلولهای اندامهای بیماران را گرفت و درون بدن خودشان بافتهای زنده‌ای را رشد داد که بتوان از آنها برای ترمیم اندامهای خود این بیماران استفاده کرد."

دانشمندان با استفاده از  تکنیکهای پیشرفته  مهندسی بافت سلولهای قلبی خود فرد را برای رشد دادن بافت جدید در محفظه مخصوصی که درون بدن خود بیمار تعبیه شده به کار میبرند تا به این ترتیب خطر رد بافت پیوندی توسط دستگاه ایمنی بدن فرد برطرف شود. 

کد خبر 156

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز