گروه حوادث: مدیر تور مسافرتی و مرد جوانی که در جریان مرگ مسافران ایرانی در آب‌های اندونزی دستگیر شده اند در نخستین جلسه بازپرسی ادعای بی‌گناهی کردند.

حوادث

ساعت 2 بامداد 26 آذر ماه سال‌جاری 260 مسافر که بین آنها 130 ایرانی حضور داشتند، توسط 3 قاچاقچی سوار یک لنج مسافربری در اندونزی شدند تا از طریق راه آبی به استرالیا بروند. قاچاقچیان برای کم کردن هزینه به جای گرفتن 3 لنج، یک لنج کرایه کرده و همه 260 مسافر ایرانی، پاکستانی و افغانی را سوار کردند و به راه افتادند.

مسافران در لنج 3 طبقه مستقر شدند اما 8 ساعت پس از شروع حرکت، به خاطر زیاد بودن مسافران، لنج مسافربری در آب‌های آزاد واژگون شد و حادثه‌ای مرگبار رقم خورد. در این حادثه تلخ، حدود 100 نفر از مسافران که در همان لحظه به داخل اقیانوس سقوط کرده بودند جان باختند و 160 نفر که خود را به سطح آب رسانده بودند، با گرفتن تکه‌های چوب، شناور ماندند.

مدتی بعد 47 نفر از این افراد توسط یک لنج ماهیگیری و یک نفتکش نجات یافتند اما همچنان از سرنوشت بقیه افرادی که در این حادثه به دریا افتادند، خبری نیست. وقتی خانواده‌های مسافران ایرانی در جریان این حادثه قرار گرفتند به شعبه سوم دادیاری در دادسرای جنایی پایتخت رفتند و خواستار پیگیری شدند.

با شروع تحقیقات، مشخص شد که گروهی از مسافران از طریق مدیر تور اندونزی یک آژانس مسافربری اقدام به گرفتن بلیت کرده و راهی اندونزی شده بودند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌داد که این مسافران با 2 برادر آشنا شده بودند که آنها با گرفتن پول‌های میلیونی از هر مسافر، به آنها قول داده بودند که این افراد را از اندونزی به استرالیا خواهند برد. با این اطلاعات، دستور بازداشت مدیر تور و 2 برادر صادر شد و ماموران توانستند مدیر تور و یکی از 2 برادر را بازداشت کنند.

مدیر تور روز گذشته وقتی در دادسرای جنایی تهران در برابر قاضی آقایی قرار گرفت، گفت: من مدت‌هاست که در این حرفه کار می‌کنم و اصلا این دو برادری را که قرار بوده مسافران را با لنج به استرالیا ببرند، نمی‌شناسم. من مسافرانی که به آژانس مراجعه کرده بودند را در قالب یک تور به اندونزی فرستادم و خبر نداشتم که آنها با پرداخت پول به 2 برادر قصد دارند از اندونزی به‌صورت قاچاقی به استرالیا بروند. من بی‌گناهم و اتهام قاچاق انسان را قبول ندارم.بعد از اظهارات این مرد، متهم دیگر نیز به دادیار آقایی گفت: همه کارها را برادرم انجام داده و من اصلا در جریان نبودم.

من از برادرم پول طلب داشتم و دنبال گرفتن طلبم بودم. اطلاعی از برنامه‌ها و نقشه‌های او نداشتم. من نمی‌دانستم که برادرم در کار قاچاق انسان است و قرار بوده مسافران را به‌صورت قاچاقی از اندونزی به استرالیا ببرد. او به من گفته بود که می‌خواهد طلبم را پس بدهد و برای همین من با او همراه بودم اما از کارهایش خبر نداشتم. حالا هم نمی‌دانم که او کجاست.

با اظهارات 2 متهم پرونده، برای آنها قرار قانونی صادر شد و تحقیقات درخصوص این حادثه همچنان ادامه دارد.

در همین حال یکی از افرادی که پسرش مسافر لنج مورد نظر بوده و پس از حادثه ناپدید شده است، سه شنبه در گفت‌وگو با همشهری گفت: پسرم داوود، نه در بین زنده‌هاست و نه جسدش پیدا شده است. وی افزود: امیدوارم که مسئولان این موضوع را که اندونزی گروه امدادی برای نجات حادثه دیده‌ها نفرستاده است پیگیری کنند. مسافران چند روزی در اقیانوس شناور بوده‌اند و هیچ کس به کمک آنها نرفته است و این واقعا جای تأسف دارد.

وی گفت: پسر 22 ساله من مهرماه برای تفریح به اندونزی رفت و بعد از مدتی از طریق ایرانی‌هایی که در اندونزی بودند، شماره تلفن جوانی به نام مهدی را به من داد که او سردسته باند بوده و اکنون تحت تعقیب پلیس است.من با مهدی تماس گرفتم و با پرداخت 11 میلیون تومان پول به وی قرار شد که مقدمات سفر پسرم را از اندونزی به استرالیا فراهم کند که این اتفاق افتاد.

وی افزود: بعد از این اتفاق راهی اندونزی شدم. هرچه از دولت اندونزی خواستیم که نیرویی بفرستند و به جست و جوی گمشده‌ها بپردازند قبول نکردند. حتی حاضر بودیم هزینه‌اش را خودمان پرداخت کنیم. من مطمئنم که پسرم زنده است و در یکی از این جزیره‌های اطراف در انتظار کمک است.

دستور دادیار جنایی

قاضی آقایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در این پرونده به سرنخ‌هایی دست یافته‌ایم و من دستور ویژه برای دستگیری متهم فراری که سر دسته باند قاچاق انسان است را صادر کردم تا با دستگیری او زوایای پنهان پرونده آشکار شود. اما آنچه مسلم است این است که این مرد با دریافت میلیاردها تومان از مسافران، آنها را سوار لنج مرگ کرده و این حادثه را رقم زده است.

کد خبر 155945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز