گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: نوسان نرخ ارز، فراهم‌نبودن زیرساخت‌های اجرای استانداردهای اجباری و ایران کد برای ثبت سفارش و ترخیص کالا موجب طولانی‌شدن فرایند ترخیص کالا، دپوی کالاهای وارداتی در گمرکات کشور و افزایش قیمت این محصولات در بازار داخلی شده است.

واردات

به گفته برخی وارد‌کنندگان و مسئولان فراهم نبودن زیرساخت‌های رعایت استانداردهای اجباری برای 1500قلم کالا و دریافت این کد برای 300هزار کالای مشمول این طرح‌ها، تداوم مشکلات سیستم ثبت سفارش کالا و سودجویی برخی وارد‌کنندگان با ماندگاری بیشتر کالاها در گمرکات کشور به‌دلیل نوسان نرخ ارز، موجب افزایش دپوی کالاهای وارداتی به‌ویژه محصولات صنعتی در گمرکات کشور شده و زمینه افزایش بیشتر قیمت این کالاها و زیان بیشتر تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را فراهم کرده است.

کسی پاسخگو نیست

پرویز ایمان‌زاده، وارد‌کننده مواداولیه تولید فیلترهای صنعتی با اشاره به سرگردانی وارد‌کنندگان برای ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک به خبرنگار ما گفت: ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک در حالی منوط به دریافت استانداردهای اجباری و ایران کد شده که به‌دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم و اشکالات فنی دریافت ایران کد که نیازمند چند ساعت زمان بود اکنون بیش از یک هفته به‌طول می‌انجامد.

اشکال از سیستم ثبت سفارش است

اما مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با پذیرش مشکلات ایجاد شده برای دریافت ایران کد به خبرنگار ما گفت: مشکل ایجاد شده از مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات نبوده و طولانی‌شدن فرایند دریافت ایران کد ناشی از مشکل ایجادشده در سیستم ثبت سفارش بوده که موجب شد وارد‌کنندگان برای دریافت ایران کد برای ترخیص کالاها با مشکل مواجه شوند. احمد غلام‌زاده افزود: امیدواریم که مشکل دریافت ایران کد برای سایر اقلام نیز هرچه زودتر مرتفع شود.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران پاسخگویی در مورد علت مشکلات ایجاد شده در دریافت گواهی استانداردهای اجباری یا ایران کد را به سایر دستگاه‌های ذیربط ارجاع داد و به خبرنگار ما گفت: دریافت ایران کد و استانداردهای اجباری برای هزارو 800 قلم کالای وارداتی که بیشتر محصولات صنعتی را شامل می‌شود الزامی است. حمید صافدل در مورد علت ماندگاری بیش از 50روزه برخی کالاها در گمرکات کشور گفت: باید بررسی شود که مشکل در چه بخشی است. با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از اجرای نظام ایران کد برای ثبت سفارش و واردات کالا نمی‌گذرد، به‌نظر می‌رسد مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید بر طرف شده و اصلاحات لازم صورت گیرد.

کد خبر 155228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز