سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

زندگی شهری به موازات رشد و گسترش روزافزونش، معمولا با حاشیه‌هایی روبه‌رو ست. این حاشیه‌ها، اگر به‌درستی شناخته و مهار نشوند، گاه می‌توانند تاثیرات مخرب و نامناسبی بر روند توسعه شهرنشینی بگذارند.

سطح شهر

به همین دلیل، برنامه‌ریزان شهری در طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای شهرها تدارک می‌بینند، حاشیه‌های احتمالی آن را نیز پیش‌بینی می‌کنند. یکی از راه‌های مهار حاشیه‌ها وضع قوانینی است متناسب با طرح‌ها و فضاهای شهری. این قوانین نقش بازدارنده‌ای در پیدایش حاشیه‌ها دارند. از جمله شایع‌ترین حاشیه‌هایی که با گسترش فضاهای شهری، گریبانگیر شهرها شده - که گاه رشد آن به حدی می‌رسد که زندگی شهرنشینان را با مشکل روبه‌رو می‌سازد - پدیده سد معبر در گذرگاه‌های شهری است. سدمعبر، به هرگونه مانعی در سطح گذرگاه‌های عمومی مانند خیابان، کوچه، پیاده‌رو و... گفته می‌شود که موجب کندی یا توقف آمد و رفت شود. دستفروش‌های کنار خیابان‌ها از رایج‌ترین و قابل مشاهده‌ترین سدمعبرهایی هستند که در شهر‌های بزرگی چون تهران وجود دارند.

در این میان، دسته‌ای دیگر از سد معبر‌ها وجود دارند که به ظاهر از فضای عمومی دور بوده اما با گسترش شان در دراز مدت چون غده‌ای سرطانی به فضاهای عمومی هم سرایت کرده و آرامش شهروندان را مختل می‌سازند. نمونه این معضل را می‌توانید در عکسی که آقای علی اصفهانی از یکی از نقاط شهر گرفته است، ببینید. این عکس کارگاهی است که در میدان هفت‌تیر نبش قائم‌مقام قرار دارد. - بنا به گفته این شهروند - این کارگاه در اول کارش، با سد کامل پیاده‌رو باعث شد تا مردم مجبور به عبور و مرور از خیابان‌های اطراف میدان شوند. از قرار معلوم، چند سالی از این قضیه می‌گذرد و نه تنها جلوی توسعه این کارگاه گرفته نشده بلکه به شیوه‌ای که می‌بینید، همچنان پیشرفت می‌کند و از فضای سبز اطراف خود نیز مایه می‌گذارد. شهروند یاد شده در توضیحی که برای این عکس نوشته، موکدا خواسته که هر چه زودتر مسئولان امر جلوی گسترش این کارگاه را بگیرند تا بیش از این برای شهروندان مزاحمت ایجاد نکند.

باز هم نصب غیراستاندارد دودکش

نمی‌دانیم چرا با وجود هشدارهای گوناگونی که هرساله در مواقع گوناگون، رسانه‌ها درخصوص خطرات احتمالی بی‌توجهی به نصب درست و ایمن وسایل گازسوز مانند بخاری گازی می‌دهند اما هنوز این مسئله جدی گرفته نمی‌شود؛ حال آنکه به گفته کارشناسان، جدی نگرفتن نصب درست دودکش و رعایت نکردن احتیاط در نصب وسایل گازسوز، عامل بیشترین بروز مرگ خاموش و حوادث ناشی از گاز است. منواکسیدکربن، گاز سمی و خطرناکی است که انتشار آن در فضا خطر مرگ را در پی دارد. به غیر از بی‌توجهی به نصب درست اتصالات گاز و لوله دودکش - که حتما باید از نوع H باشد و به‌صورت عمودی قرار داده شود - خروجی دودکش نباید در کنار کولر یا زیر پنجره باشد؛ زیرا امکان ورود گازهای سمی به خانه زیاد است. بنابراین محل نصب دستگاه‌های گازسوز باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که قابلیت نصب دودکش و امکان تخلیه دود به فضای خارج ممکن باشد.

بنابراین دستگاه‌های گازسوزی که نیاز به دودکش ندارند باید در محلی نصب شوند که امکان تهویه به‌صورت طبیعی یا مکانیکی وجود داشته باشد. از سوی دیگر، عده‌ای از شهروندان در مغازه‌ها و حتی خانه‌های خود، انتهای دودکش را در ظرف آب قرار می‌دهند که این مسئله موجب خارج نشدن گازهای سمی خواهد شد. به‌طور خلاصه، مهم‌ترین نقایص فنی در نصب دودکش بخاری عبارتند از: اشکال در نوع اتصالات، چفت نشدن لوله‌های دودکش، نصب نشدن اصولی دودکش، به کارگیری دودکش نامناسب و رعایت نکردن قطر مناسب لوله‌های دودکش. عکسی که آقای محسن ساربانی برای ما فرستاده است، لوله دودکشی را نشان می‌دهد که به طرز بسیار نامناسبی نصب شده و در آن هیچ‌یک از اصول ایمنی پیش گفته رعایت نشده است. گذشته از آنکه از کلاهک H استفاده نشده، نحوه بالا رفتن لوله دودکش نیز غیراستاندارد است.

کد خبر 155222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز