گروه شهرستان‌ها: شهروندان شهرهای بزرگ مرکز کشور، پس از چند هفته غرق شدن در آلودگی هوا، کمی رنگ آبی آسمان را دیدند. روز گذشته عوامل جوی به کمک این شهرها آمدند تا ذرات معلق در هوا را پس بزنند و شهروندان برای چند روز هم که شده نفسی راحت بکشند.


روز گذشته جبهه ناپایداری وارد استان اصفهان شد و وزش باد در لایه‌های بالایی جو، پایداری هوا را شکست تا از میزان آلاینده‌های هوا به میزان قابل توجهی کاسته شود. همچنین طبق گزارش‌ اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان، در طول هفته جاری با توجه به ورود جبهه ناپایدار از میزان آلاینده‌ها به‌تدریج کاسته می‌شود.

این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، اقدامات اخیر صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی را بسیار مؤثر و موفقیت‌آمیز عنوان کرد.

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه افزوده شدن رینگ سوم به محدوده ترافیکی زوج یا فرد مفید بوده است، به ایمنا گفت: تعطیلی کوره‌های آجرپزی و استفاده از سوخت گاز به جای مازوت توسط نیروگاه‌ها نیز توانست تا حد بسیاری آلودگی هوا را طی هفته گذشته در اصفهان کاهش دهد. وی در ادامه خاطرنشان ساخت: تعطیلات باعث شد خودروهای کمتری در خیابان‌ها تردد کنند و حتی بسیاری از مردم به مسافرت بروند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تاکید و توجه به کوره‌‌پزخانه‌ها، نظارت بیشتر محیط‌زیست ‌روی صنایع و معادن، استفاده بیشتر نیروگاه‌ها از سوخت گاز به جای مازوت، دنبال کردن طرح جامع کاهش آلودگی با قوت و برگزاری مستمر جلسات آن، حضور ویژه پلیس راهور در طرح زوج یا فرد و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و تک‌سرنشین همراه با اضافه کردن نیرو را از مصوبات جلسه دیروز مدیریت بحران استان عنوان کرد. وی بیان داشت: جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا هر سه روز یکبار در اصفهان تشکیل و درصورت بروز شرایط اضطرار، همان لحظه تشکیل می‌شود.

گوگرد موجود در بنزین 3برابر استاندارد است!

میزان گوگرد موجود در فراورده‌هایی همچون مازوت، بنزین و گازوئیل کشور 3درصد است، درحالی‌که این میزان مطابق استانداردهای یورو باید زیر یک‌درصد باشد. هوشنگ فلاحتیان، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: در حال حاضر در استان اصفهان 6هزار مگابایت ظرفیت نیروگاهی وجود دارد. وی ادامه داد: یک‌هزار و 100مگابایت از این نیروگاه‌ها برقی- آبی است که آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند. وی افزود: در سال‌های گذشته توسعه نیروگاه‌ها، خارج از مناطق شهری بوده است و نیروگاه‌های شهید منتظری و اصفهان نیز قدمتی بیش از 30سال دارند.مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه درصورتی که تمام نیروگاه‌های تولید برق از سوخت مازوت استفاده کنند، سهم آنها در آلایند‌گی هوای استان براساس گزارش اداره محیط‌زیست استان، 16‌درصد است، گفت: در فصل زمستان از 50‌درصد ظرفیت نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده می‌شود که از این میزان 25درصد سوخت گاز و 25درصد سوخت مازوت است. فلاحتیان ادامه داد: با توجه به میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نقش آلاینده‌های نیروگاه‌ها به زیر 10‌درصد می‌رسد که نسبت به جمعیت و زیرساخت‌های صنعتی عدد قابل توجهی نیست.وی با بیان اینکه جابه‌جایی نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری هزینه‌ای بیش از یک‌میلیارد تومان در بر دارد، ادامه داد: استفاده از فیلترینگ در نیروگاه‌های زغال‌سنگی و برای کاهش میزان آلودگی ناشی از گوگرد کاربرد دارد، درحالی‌که می‌توان با کاهش میزان گوگرد موجود در سوخت‌هایی همچون بنزین، مازوت و گازوئیل از آلایندگی این سوخت‌ها کاست.

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان با اشاره به کاهش میزان بارگیری از نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری به‌منظور تعمیرات به‌مدت 3ماه اضافه کرد: بهره‌برداری از نیروگاه طالخونچه به‌جای نیروگاه شهید منتظری در فصل‌های سرد سال به‌منظور کاهش آلودگی هوا ماهانه 30میلیارد تومان ضرر به همراه دارد.

اراک هم پاک شد

شهر اراک هم با آغاز وزش باد از روز گذشته هوایش پاک شد و شهروندان اراکی توانستند همه مناظر شهر را واضح و روشن ببینند. اراکی‌ها در آذرماه امسال با آماری که مسئولان پایش هوای محیط‌زیست استان مرکزی ارائه کرده‌اند تقریباً هر سه‌روز یکبار را در وضعیت هشدار یا خطرناک از نظر آلودگی هوا به‌سر بردند. به‌عبارت دیگر در آذرماه 11روز هوای اراک در شرایط هشدار گزارش شده است. همچنین سهم مردم اراک از ابتدای سال تا امروز از هوای پاک 120روز بوده و 161 روز در هوایی نفس کشیدند که از نظر معیارهای سنجش محیط‌زیست، در مرحله هشدار بوده است.

بارش برف در زنجان

روز گذشته بارش برف در استان زنجان باعث شد که محورهای این استان حسابی لغزنده شده و تردد خودروها در گردنه‌ها فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر شود. گفتنی است تا زمان تنظیم این خبر بارش برف در گردنه‌های خانچایی در محور زنجان - طارم، دهجلال در محور زنجان - خدابنده و قلی کندی در محور زنجان - دندی بسیار بیشتر از دیگر گردنه‌های این استان گزارش شده بود.

برپایی نماز باران در کرمان

درحالی‌که پاییز امسال بارش برف و باران رنگ دیگری به اغلب استان‌های کشور داد اما چند استان کویری کشور ازجمله کرمان و یزد چندان بهره‌ای از بارش‌ها نبرده‌اند و مردم این دو استان نگران روزهای گرم سال آینده هستند. به همین خاطر حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌ جمعه استان کرمان، از برپایی نماز باران در پنجم دی‌ماه در 47 نقطه از استان کرمان خبر داد.

به‌هرحال به‌نظر می‌رسد که در کنار اینکه مسئولان راه‌های موقت را برای برون‌رفت کوتاه‌مدت از مشکل آلودگی هوا به اجرا می‌گذارند، بازهم باران و وزش باد به داد کلانشهرهای بزرگ رسید. با وجود این، طبق نظر کارشناسان امر تنها چاره آلودگی هوا دلخوش کردن به بارندگی یا تعطیلات مدارس و ادارات نیست و تصمیماتی مانند ارتقای استاندارد سوخت‌های فسیلی بنزین و گازوئیل از یورو 2 به یورو5، ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو4، ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌های تولیدی به یورو3 و بررسی نوع سوخت و چگونگی آلایندگی نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها (که البته گفته می‌شود در دستور کار قرار گرفته است) می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

کد خبر 154974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز