گروه ورزشی - علی شاکری: در روزهای پایانی سال 2011میلادی فدراسیون‌های بین‌المللی رشته‌های مختلف ورزشی طبق روال مرسوم همه‌ساله خود اقدام به معرفی بهترین‌های هررشته ورزشی می‌کنند.

وزنه برداری

فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری IWF نیز در همین راستا آخرین رده بندی خود در پایان سال 2011 را در حالی اعلام کرد که جایگاه وزنه‌برداران ایرانی با توجه به درخشش در مسابقات جهانی ماه پیش پاریس در این جدول رده بندی بسیار بهتر از سال‌های گذشته بوده است.

این فهرست به‌دنبال انجام 26 دوره رقابت‌‌های مهم و معتبر وزنه‌برداری در سال 2011 در گروه‌های سنی مختلف و جنسیت‌های زن و مرد اعلام شد که در جمع وزنه‌برداران کشورمان، سعید محمدپور با کسب عنوان سوم وزن 94 کیلوگرم بعد از سلیمی بهترین رتبه را به‌دست آورد.

بر این اساس در این جدول، بهداد سلیمی بهترین وزنه‌بردار فوق‌سنگین دنیا بوده است که در مسابقات جهانی اخیر رکورد یکضرب جهان را جابه‌جا کرد، اما تلاشش در راه شکستن رکورد دوضرب جهان نتیجه نداد؛ اگرچه برخی‌ها معتقدند که اصلا از ابتدا هم قرار نبود سلیمی در پاریس همه رکوردهای رضازاده را یکجا و در یک میدان پاک کند! با این اوصاف بهداد سلیمی با گذشت تنها یک سال از مسابقات جهانی آنتالیا با بر جای گذاشتن رکورد464 کیلوگرم موفق شد 24کیلوگرم رکورد خود را ضمن برپایی یک رکوردشکنی افزایش دهد که از دید خودش پیشرفت قابل توجهی بوده است.

سال پیش سلیمی عنوان بهترین وزنه‌بردار جهان را از آن خود کرد که پس از گذشت چند ماه این لوح یادبود را در جریان اجلاس بین‌المللی ضد‌دوپینگ در استانبول دریافت داشت؛ لوحی که به گفته سلیمی در داخل ایران هیچ امتیازی برای او به همراه نداشته‌است.

رستمی چهارم شد

در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در اوزان 8 گانه در سال 2011 اگرچه دیدن نام سعید محمدپور وزنه‌بردار جوان اردبیلی در جمع3 وزنه‌بردار برتر جهان در دسته 94 کیلوگرم غرورانگیز بود، اما کمتر کسی باور می‌کرد که کیانوش رستمی دارنده مدال طلای مسابقات جهانی پاریس در جدول دسته 85 کیلوگرم در مکان چهارم قرار گیرد.

درحالی‌که همه نگاه‌ها دروزنه‌برداری ایران به اوزان سنگین دوخته شده، مجید عسگری هم در دسته 56 کیلوگرم با رکورد 273‌کیلوگرم در رتبه هشتم ایستاده است. در دسته 68 کیلوگرم سجاد بهروزی با رکورد 321 کیلوگرم در رقابت‌های جهانی پاریس در رتبه یازدهم قرار گرفت. نواب نصیر شلال در وزن 105 کیلوگرم جایگاه هشتم را نصیب خود کرد و در نهایت اوج قدرت وزنه برداری ایران در دسته فوق سنگین بود که بهداد سلیمی در مکان نخست ایستاد و سجاد انوشیروانی با رکورد 439 کیلوگرم در مجموع در جای دوم قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌کنم که بهترین شوم

بهداد سلیمی پس از مسابقات جهانی پاریس همچنان در قائمشهر درحال استراحت است و البته از تمرینات سبک غافل نیست تا از پس فردا با آمادگی نسبی دوباره راهی اردوی آماده‌سازی‌ تیم ملی شود.

او در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری درباره اینکه چقدر احتمال می‌داد بتواند عنوان بهترین وزنه‌بردار سال 2011 میلادی را به‌خود اختصاص دهد، گفت: «پیش‌بینی می‌کردم که این عنوان امسال هم نصیب من شود؛ به این دلیل که در مسابقات جهانی پاریس هم موفق به شکستن رکورد یکضرب جهان شدم و هم اینکه به نسبت مسابقات جهانی آنتالیا 24کیلوگرم رکوردم را افزایش دادم.

البته اگر این اتفاق نمی‌افتاد هم چندان ناراحت نمی‌شدم چرا که سال پیش که این عنوان را به‌دست آوردم هیچ امتیازی برای من در داخل کشور نداشت.»

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود از قبل قرار نبود رکورد یکضرب و دو ضرب را در پاریس جابه‌جا کنی و به همین دلیل هم پس از زدن رکورد یکضرب در دوضرب خیلی با انگیزه و پر اشتیاق نشان نمی‌دادی گفت: «اصلا اینطور نبود. من قبل از مسابقات جهانی پاریس هم گفته بودم اول قطعی شدن مدال طلا و بعد رکوردشکنی؛ که هر دو اتفاق نیز افتاد. »

وی در مورد اینکه در المپیک با آمدن 2 حریف اصلی‌اش روی تخته که در مسابقات جهانی پاریس غایب بودند آیا خطری متوجه سلیمی خواهد بود؟ گفت: «آنها اگر در پاریس بودند هم تهدیدی برای من محسوب نمی‌شدند چه رسد به بازی‌های المپیک؛ چرا که در مسابقات جهانی آنتالیا نیز هر کدامشان 6کیلوگرم کمتر از من وزنه زده بودند درحالی‌که من در پاریس 24 کیلوگرم حتی بیشتر از آنتالیا وزنه زده بودم.»

کد خبر 154802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز