گروه بورس: 3 شرکت مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 20 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران محسوب می‌شوند و در مجموع 24 درصد از مجموع کل بورس 84 میلیارد دلاری تهران را تشکیل می‌دهند.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین بررسی‌ها از وضع بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که ردیف اول بزرگان بورس تهران در اختیار شرکت‌های اصل 44 است و شرکت‌هایی که از بهمن سال 1385 تا‌کنون وارد بورس تهران شده‌اند ردیف نخست شرکت‌های بزرگ بورس را در اختیار گرفته‌اند.

این در حالی است که روزگاری ابتدای دهه 80 شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری غدیر از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس محسوب می‌شدند، اما در تازه‌ترین رده‌بندی هم‌اکنون شرکت‌های سایپا و ایران

 خودرو هر کدام به‌ترتیب با ارزشی معادل19.9 هزار میلیارد ریال (1.4 میلیارد دلار) و 20.1 هزار میلیارد ریال (1.5 میلیارد دلار) در رده‌های سیزدهم و چهاردهم بورس جای گرفته‌اند و از میان شرکت‌هایی که در گذشته رتبه نخست بورس را در اختیار داشتند فقط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است که همچنان با ارزشی معادل50.3هزار میلیارد ریال (3.5 میلیارد دلار) در رتبه پنجم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس جای گرفته است.

اما رتبه نخست بزرگ‌ترین شرکت بورس به شرکت مخابرات ایران اختصاص دارد که با ارزشی معادل144.6هزار میلیارد ریال در رتبه نخست بورس جای گرفته است و در حال حاضر 100 درصد سهام این شرکت 10 میلیارد دلار ارزش دارد. (این مقایسه با احتساب دلار 1430 تومان در پایان مبادلات روز گذشته انجام شده است.) شرکت مخابرات ایران در حال حاضر 11درصد از مجموع کل بورس تهران را در اختیار دارد.

ارزش سهام این شرکت در سال گذشته در بالاترین رقم به مرز 20 میلیارد دلار هم رسید اما با نزول شاخص‌های بورس تهران و کاهش ارزش دلار، ارزش سهام این شرکت نیز کاهش یافت. پس ازشرکت مخابرات ایران، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان نیز هرکدام به‌ترتیب با ارزشی معادل75.5هزارمیلیاردریال میلیارد ریال (5.3میلیارد دلار) و 66.3هزارمیلیاردریال(4.6میلیارد دلار) در رده‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس جای گرفته‌اند.

بانک تازه وارد پاسارگاد که به تازگی سهام‌اش در بورس تهران عرضه شده است نیز با ارزشی معادل52.7هزار میلیارد ریال معادل3.7 میلیارد دلار در رده چهارم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس ایستاده است. به این ترتیب این بانک در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک بورس تهران محسوب می‌شود و بالاتر از بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین قرار گرفته است. بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت نیز هرکدام با ارزشی معادل 33.3،32.8 و 30.1هزار میلیارد ریال در رده‌های ششم تا هشتم بورس جای گرفته‌اند.
ارزش کل بورس تهران در حال حاضر با احتساب هر دلار 1430 تومان، 84 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

بورس

کد خبر 154800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز