گروه اقتصادی: دولت حذف یارانه نقدی پردرآمدها را با هدف کاستن از فشار هزینه‌های ناشی از کسری بودجه و البته پرداخت یارانه نقدی بیشتر به اقشار ضعیف درآمدی کلید زد.

یارانه

رئیس‌جمهور یک روز پس از اظهارنظر مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری، گفت: بنا داریم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم. همزمان با اعلام این خبر، دیروز محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور از احتمال حذف سهمیه بنزین و آزاد‌سازی‌ قیمت این فراورده انرژی در فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم‌اکنون حدود 74 میلیون ایرانی ماهانه 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی می‌گیرند، درحالی‌که به گفته رئیس مرکز آمار ایران کل جمعیت سرشماری شده ایران در سال 90 بالغ بر 74 میلیون و 960 هزار نفر برآورد شده است. هنوز دولت تصمیمی برای حذف یارانه نقدی حدود 2 میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور نگرفته است و به‌نظر می‌رسد سیاست تشویق پردرآمدها برای انصراف از دریافت یارانه نقدی در سال نخست هدفمندی یارانه‌ها نتیجه مثبتی به همراه نداشته است.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در حاشیه دیدار با مردم شرق تهران، به خبرنگاران گفت: الان حدود 75 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند اما آیا همه به این یارانه احتیاج داشته‌اند؟ بنده فکر می‌کنم برخی به خاطر اخبار و پیش‌بینی‌های غیرواقعی نگران شدند و به همین دلیل دریافت یارانه را تقاضا کردند. وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی، این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند.

حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد درحالی وارد فاز اجرایی می‌شود که هنوز سازوکار شناسایی این افراد و نحوه مکاتبه دولت با آنها مشخص نیست و این ابهام به قوت خود باقی است که آیا دولت می‌خواهد یارانه پردرآمدها را یکطرفه قطع کند یا درصورت رضایت آنها این اقدام صورت می‌گیرد؟ پیش از این محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، گفته بود: مشکل الان ما این است که باید یک نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی که از فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند که طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار خطا نشویم. او با تاکید بر اینکه پیش از حذف یارانه‌ها، با افراد مکاتبه می‌شود، اعلام کرده بود: پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در کشور داریم که همه آنها را با هم لینک می‌کنیم؛ مثلا پایگاه‌های اطلاعاتی درباره‌ خودرو، مسکن یا وضعیت حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی هستند که اطلاعات از طریق آنها جمع‌آوری می‌شود و براساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد.

احتمال حذف سهمیه بنزین

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور از حذف سهمیه‌بندی بنزین به‌عنوان یکی از سناریوهای قابل بررسی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: هنوز هیچ سناریوی قیمتی و غیرقیمتی بنزینی در دولت نهایی نشده است. محمد رویانیان با اعلام اینکه تاکنون هیچ سناریوی بنزینی برای اجرا در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سطح ستاد هدفمندی نهایی نشده است، تصریح کرد: هنوز زمان‌بندی اجرای این قانون هم نهایی نشده است. پیش از این هم محمدرضا فرزین از ادامه اختصاص سهمیه، حذف عرضه کارتی و تک‌نرخی شدن قیمت بنزین به‌عنوان سایر سناریوهای بنزینی دولت در گام جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یاد کرده و گفته بود: هیچ‌کدام از این سناریوها هنوز قطعی نشده است.

کد خبر 154677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز