سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در چند سال گذشته، دولت مصمم بود تا به هر نحوی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را افزایش دهد، اولویت کمیت بود و توجهی به کیفیت نمی‌شد و هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها نیز کارساز نشد اما اکنون پیامدهای این گسترش بی‌رویه نمایان شده ؛ ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور خالی مانده است.

از سوی دیگر بسیاری از علاقه‌مندان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، زیرا هم هزینه کمتری می‌پردازند و هم کیفیت آموزشی دانشگاه‌های خارجی بهتر از دانشگاه‌های داخلی است که ظرفیت خالی دارند.البته وزارت علوم برای تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های کشور هر روز از تعداد دانشگاه‌های خارجی مورد تایید می‌کاهد اما این روش نیز نتیجه‌ای در پی نداشته و جامعه بسیار هوشمند عمل می‌کند و داوطلبان ورود به تحصیلات عالی، رغبت چندانی به تحصیل در دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و غیرانتفاعی‌ها ندارند.

بحران کمبود دانشجو

3-2 سالی است که ظرفیت دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی-‌ غیردولتی تکمیل نمی‌شود و به گفته دبیر اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی امسال حدود 43 درصد ظرفیت مقطع کارشناسی و 24 درصد کاردانی دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده است. ‏‎علی آهون‌منش در این باره به ایسنا اظهار کرد: قرار بود مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای امسال تکمیل ظرفیت داشته باشند که هنوز این موضوع از سوی وزارت علوم اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی مناطق دورافتاده، کمترین میزان پذیرش دانشجو را داشته‌اند اعلام کرد: رشته‌های علوم انسانی کمترین و رشته‌های فنی مهندسی بیشترین میزان پذیرش دانشگاه‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند. وی مهر ماه امسال نیز اذعان کرد که «امسال استقبال از غیرانتفاعی‌ها8 درصد کمتر از سال گذشته بود و براساس آماری که از 149 مؤسسه غیرانتفاعی و غیردولتی کشور جمع‌آوری شده امسال 25 درصد ظرفیت مقطع کاردانی تکمیل شده و 75 درصد خالی مانده است.»

به گفته آهون‌منش در مقطع کارشناسی هم 35 درصد ظرفیت تکمیل شده و 65 درصد خالی مانده است. بنابر آمار اعلام شده ظرفیت بسیاری از مؤسسات70 تا 80 درصد تکمیل شده و برخی هم 90 درصد ظرفیت خالی مانده و تنها 5 تا 10 درصد تکمیل شده است.وی یکی از دلایل خالی ماندن ظرفیت مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی را اختصاص 60 درصد ظرفیت به دانشگاه پیام نور عنوان کرد.

وضعیت مشابه پیام نور

امسال ظرفیت دانشگاه پیام نور نیز در مقطع کارشناسی تکمیل نشد؛ گرچه این دانشگاه تلاش زیادی برای تکمیل ظرفیت انجام داد اما نتیجه‌ مثبتی به‌دنبال نداشت و ظرفیت پیام نور همچنان تکمیل نشده باقی ماند.

صندلی‌های بی‌کیفیت

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش در این باره به همشهری گفت: افزایش بی‌رویه دانشجو در بدنه برخی دانشگاه‌های غیردولتی که بدون هیچ امکانات آموزشی فعالیت می‌کنند، باید کنترل شود.علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: وزارت علوم معتقد است در دانشگاه‌ها صندلی‌های خالی داریم، این صندلی‌های خالی، صندلی‌های بی‌کیفیتی هستند که دانشجویان رغبتی به آن ندارند. وی در باره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و تأثیر آن بر وضعیت علمی کشور اظهار کرد: افزایش پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌ها مورد استقبال نیست.

کد خبر 154438
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز