مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

گروه شهری: کارشناسان ترافیک معتقدند استفاده از خودروی شخصی نه یک حق، بلکه امتیازی است که از سوی جامعه به افراد داده شده است.

بدیهی است در صورتی که استفاده از این خودروها منافع جمعی را به مخاطره اندازد این امتیاز باید سلب شود و یا محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن ایجاد کرد.

بنابر آمار و ارقام موجود در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال گذشته 52درصد ترددها از کل سفرهای درون‌شهری پایتخت بصورت تک سرنشین صورت گرفته، در حالی که این رقم در سال 72 معادل 40 درصد بوده است.

نتایج نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی در سال جاری نیز نشان‌دهنده وجود نقصان در سیستم حمل و نقل عمومی، از دست رفتن زمان و عدم اختیار سلب آسایش و نیز به مخاطره افتادن امنیت از جمله دلایلی است که پایتخت‌نشینان را به سمت استفاده از خودروهای تک سرنشین سوق داده است.

براین اساس، تنها 21درصد خانوارهای ایرانی برای تردد از تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و خودروهای مسافربر شخصی استفاده می‌کنند.این درحالی است که تهران ماشین‌زده که در آینده‌ای نه چندان دور قطعا به پارکینگ بزرگی تبدیل خواهد شد، شاید دیگر  ظرفیت پذیرش حتی یک خودرو را هم  در آینده نداشته باشد.

هم اکنون سه میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران تردد می‌کنند که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده این رقم با 30درصد افزایش در سال آینده به مرز چهار میلیون دستگاه خواهد رسید.

ظرفیت فعلی معابر شهر تهران گنجایش تنها یک میلیون و 500 هزار دستگاه را دارد که به اعتقاد کارشناسان ترافیک در سال 78 این ظرفیت تکمیل شده است.نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر کشورهای پیشرفته حداکثر بهره‌وری از اتومبیل‌های شخصی از زمره پروژه‌هایی است که به لحاظ محدودیت شبکه معابر و ناتوانی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جوابگویی به تقاضای سفر به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود انجام می‌شود.

 با این حال به نظر می‌رسد با ارائه راه حل‌هایی از جمله ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی، جلب رضایت و اعتماد مردم بتوان تردد خودروهای تک سرنشین را کنترل و از حجم ترافیک کاست.بر اساس آمار حدود 40درصد سفرهای روزانه شهر تهران شغلی است و این بدین معنا است که افراد زیادی از مبدأ تا مقصد بصورت تک سرنشین در بزرگراههای اصلی درحال تردد هستند.

از سوی دیگر کل سفرهای سواره روزمره شهر تهران بیش از 12 میلیون سفر است و تنها 55درصد از این سفرهای سواره در پایتخت با وسایل نقلیه عمومی انجام می‌گیرد .از این رو تنها راهکار ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد یک سامانه عمومی به نحوی است که تمامی آن شرایط حمل و نقل عمومی را داشته باشد.

کد خبر 15437

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز