نتایج اولیه سرشماری سراسری سال 90 نشان می‌دهد که برخلاف سیاست رسمی دولت مبنی بر تشویق مردم جهت افزایش تعداد فرزندان، نرخ رشد جمعیت در کشور نسبت به سرشماری سال 1385 کاهش یافته است. افزون بر کاهش یافتن نرخ رشد جمعیت در کشور، متوسط بعد خانوار شامل تعداد نفرات در هر خانوار ایرانی هم کاهش یافته و به‌تدریج مردم تک فرزندی را دنبال می‌کنند.

جمعیت

به گزارش همشهری، رئیس مرکز آمار ایران با اعلام نتایج اولیه سرشماری سراسر کشور که آبانماه امسال برگزار شد، نرخ رشد جمعیت در کشور را1.3 درصد اعلام و تصریح کرد که روند جمعیتی در سرشماری سال 90 با پیش‌بینی‌های مرکز آمار همخوانی ندارد.

عادل آذر در یک نشست خبری اظهار کرد: براساس این سرشماری، جمعیت سال 90 به‌صورت رند 75 میلیون نفر و به‌طور دقیق 74 میلیون و 961 هزار و 702 نفر است که با توجه به تمدید مهلت برای سرشماری خانوارهای غایب پیش‌بینی می‌شود در نتایج نهایی این تعداد یک درصد افزایش یابد.

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن بعد خانوار ایرانی را براساس سرشماری 90 معادل 3.6 نفر اعلام کرد و افزود: رقم مذکور مطابق پیش‌بینی مرکز آمار بوده و این در حالی است که بعد خانوار براساس سرشماری سال 85 معادل 4 نفر و در سرشماری سال 75 معادل4.4 نفر بوده است.

وی ادامه داد: کاهش 4 دهم درصدی بعد خانوار در سال 90 نسبت به سال 85 طی 5 سال اتفاق افتاده است اما کاهش 4 دهم درصدی بعد خانوار در سال 85 نسبت به سرشماری سال 75 طی 10 سال اتفاق افتاده است.

کد خبر 154333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز