گروه ادب و هنر: با نمایش عمومی 4فیلم تازه، اکران زمستانی سینما آغاز شد. در آخرین روزهای فصل پاییز فیلم‌های «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی)، «گلچهره» (وحید موسائیان)، «نفرین» (علی‌توکل‌نیا) و «اخلاقتو خوب کن» (مسعود اطیابی) روی پرده سینماها آمدند.

سینما - فیلم ایرانی

 اسب... که چند روز زودتر اکران شده در هفته اول نمایش‌اش با استقبال خوبی مواجه شده و توانسته به فروشی نزدیک به 170میلیون تومان دست یابد که با توجه به فصل اکران رقم بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

فیلم کاهانی پنجشنبه 40میلیون تومان فروخت و با کارکردی نزدیک به همین رقم در روز جمعه آخر هفته‌ای پررونق را پشت‌سر گذاشت. نسخه‌ای که از اسب... اکران شده نسبت به آنچه در جشنواره به نمایش درآمده بود دچار جرح‌ و تعدیل شده ولی این موضوع هم تاثیری در استقبال مخاطب نگذاشته است.

اخلاقتو خوب کن دیگر فیلم تازه اکران شده در 3روز اول اکرانش بالای 60میلیون تومان فروخت تا این اثر کمدی شروع خوبی در گیشه داشته باشد. اما نفرین که اثری در ژانر وحشت است در 3روز اول اکران چندان با استقبال مواجه نشد. البته این فیلم نسبت به فیلم‌های کاهانی و اطیابی سالن‌های کمتری در اختیار دارد. گلچهره هم که در قالب طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص روی پرده آمده فروش‌اش فعلا رسانه‌ای نمی‌شود. این فیلم که داستانش در افغانستان می‌گذرد، میان سینما و سیاست پیوند جالبی برقرار کرده است.

گلچهره درحالی در گروه مخاطب خاص اکران شد که نمایش عمومی «بدرود بغداد» و «گلوگاه شیطان»‌در این گروه همچنان ادامه دارد. محمد درمنش مجری طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص که قبلا اعلام کرده بود فروش فیلم‌های بدرود بغداد و گلوگاه شیطان را پس از مدت 2هفته اعلام می‌کند، پس از رسیدن این موعد هم حاضر به رسانه‌ای کردن گیشه این فیلم‌ها نشد؛ شاید به این خاطر که دوستان نگران پایین آمدن روحیه فیلمسازان به خاطر فروش پایین فیلم‌هایشان هستند! شاید هم مصلحت‌های دیگری در کار است.

از سوی دیگر گفته می‌شود با وجود بودجه قابل توجهی که برای راه‌اندازی گروه مخاطب خاص درنظر گرفته شده، اقدام قابل توجهی برای تبلیغات فیلم‌های این گروه صورت نگرفته و حرف و حدیث‌هایی در این مورد پیش آمده است. در این گروه قرار است «شیرین» و «کپی برابر اصل» از ساخته‌های کیارستمی نیز اکران شوند. تکلیف پخش‌کننده آثار کیارستمی هم مشخص شد و با کنار رفتن فیلمیران، رامین رحیمی این فیلم‌ها را توزیع خواهد کرد. رحیمی اصرار به اکران شیرین در گروه سینماهای آزاد دارد ولی براساس آنچه سیدضیاءهاشمی رئیس شورای صنفی نمایش گفته این فیلم‌ها فقط در گروه مخاطب خاص امکان اکران دارند.

دیگر اتفاق قابل توجه اکران سینماها، یک میلیاردی‌شدن فروش فیلم «سعادت‌آباد» بود. این فیلم با احتساب فروش روز پنجشنبه‌اش به رقمی معادل یک میلیارد و 6میلیون تومان رسید؛ اتفاقی که برای «یه حبه قند» رخ نخواهد داد و این فیلم نهایتا باید به فروش 900میلیون تومانی در سینماهای پایتخت بسنده کند که البته همین رقم برای فیلمی با ساختار متفاوت رقم خوبی به‌شمار می‌آید.

«پرتقال خونی» هم جزو آثاری است که احتمالا با فروش نیم‌میلیاردی از گیشه خداحافظی خواهد کرد. «راه آبی ابریشم» هم سه‌شنبه در آخرین روز اکرانش به رقم 285میلیون تومان رسید که برای اثری 6میلیاردی مفهومی جز شکست مطلق در گیشه ندارد.

کد خبر 153993

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز