گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام آموزشی از سال آینده تغییر می‌کند اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس این سخنان را شعار تبلیغاتی خواند، زیرا در این سند تغییر نظام آموزشی مصوب نشده است.

مجلس  شورای اسلامی

تغییر نظام آموزشی فعلی به نظام جدید یعنی 6سال دوره ابتدایی، 3سال راهنمایی و 3سال متوسطه یکی از موضوعاتی است که از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است.

 علی عباسپور‌ تهرانی‌فرد که پیش از این اعلام کرده بود باید تغییر نظام آموزشی به تصویب مجلس برسد تصریح کرد:اینکه وزیر آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تغییر نظام آموزشی آمده و به تصویب شورا رسیده و می‌خواهیم آن را اجرا کنیم خلاف واقع است و تغییر نظام آموزشی هیچ جا مصوب نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تهیه و تصویب چنین سندی جای قدر‌دانی دارد اظهار کرد: من از دبیرخانه‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این باره استعلام کردم و مشخص شد که هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد و آنچه در شورا تصویب شده تنها کلیات است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پذیرفت که تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 به تصویب نهایی شورا نرسیده است گفت: قرار شد به وزارت آموزش و پرورش هم تذکر داده شود تا فراتر از مصوبات شورا عمل نکند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: براساس نامه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش باید طی دو ماه آینده سند اجرایی تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 را تهیه و برای بررسی و تصویب به شورا ارائه کند.

تغییر نظام آموزشی قابلیت اجرا ندارد

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعجیل‌های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم، گفت: این موضوع از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است و هرگونه تغییر در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برسد. این اقدام آقای حاجی بابایی خلاف قانون است و کمیسیون اجازه چنین تخلفی را به وزارت آموزش و پرورش نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه تغییر نظام آموزشی هنوز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب نشده است وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند این نظام را از سال آینده اجرایی کند.

عباسپور تهرانی‌فرد تصریح کرد: روند امور در این دستگاه نگران کننده است و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش به مدرسه و دانش‌آموزان به مثابه آزمایشگاه نگاه می‌کنند و توجهی به پیامدها و عواقب این نگرش ندارند.

وی با تأکید بر اینکه تغییر نظام آموزشی پس از تصویب نهایی جزئیات آن در شورا قابلیت اجرایی دارد افزود: البته احتمال دارد شورا نظر دیگری داشته باشد و تصمیم دیگری بگیرد مانند اینکه این تغییر از دو سال دیگر و از اول ابتدایی اجرا شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ابراز شگفتی از اجرای تحول بنیادین از پایه ششم ابتدایی گفت: مسئولان می‌خواهند برنامه ششم ابتدایی را بنویسند بدون اینکه توجهی به اول و پنجم ابتدایی داشته باشند؛ آیا چنین روشی اصولی و صحیح است؟

عباسپور با بیان اینکه رفتارهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش قابل توجیه نیست و ما نمی‌دانیم هنوز تدوین کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش نرسیده چطور وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد از ابتدای مهر‌ماه سال91 فضای لازم و کتاب‌های آموزشی را برای این پایه جدید فراهم کند و معلمان را آموزش دهد.

کاهش کیفیت آموزشی

رئیس کمیسیون آموزش مجلس که بارها از مخالفت خود و اعضای کمیسیون آموزش مجلس از تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس سخن گفته، به همشهری گفت: برای چندمین بار اعلام می‌کنم اقدام طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس غیرکارشناسی است و پیش از اجرای این طرح تبعات مختلف آن بررسی نشده بود و همان طور که وعده کرده بودم حتما تا پایان آذر‌ماه این طرح را به‌طور دقیق و کارشناسی ارزیابی می‌کنیم.به گفته وی، آمار غیررسمی حاکی از آن است که بین 80 تا 90درصد مدارس راهنمایی و دبیرستان نیز در روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین دیروز در جمع خبرنگاران هشدار داد: اصرار وزیر آموزش و پرورش بر اجرای نظام 3-3-6 بدون تصویب جزئیات آن در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حرکتی شتاب‌زده و خودسرانه است که پشتوانه کارشناسی ندارد و به هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست و به ضرر نظام آموزشی کشور و دانش‌آموزان خواهد بود.

به گفته عباسپور، برای اجرای نظام جدید باید روشی طراحی شود که از اول دبستان تا پایان مقطع دبیرستان را اصلاح کند تا پیوستگی لازم را داشته باشد زیرا درصورتی که تنها دوره ششم ابتدایی را به ساختار نظام آموزش و پرورش اضافه کنیم اصلاح نظام صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 153844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز