گروه اجتماعی - مینا شهنی: با گذشت9 ماه از سال هنوز یارانه بیماران خاص به صندوق بیمه خدمات‌درمانی پرداخت نشده است.

خون  بیمار

براساس اطلاعیه شماره 7 ستاد هدفمندی یارانه‌ها بخشی از هزینه‌های خدمات سلامت بیماران خاص از تاریخ اول دی‌ماه سال 1389 از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و جبران خواهد شد. از انتشار این اطلاعیه نزدیک به یک سال گذشته است و مسئولان صندوق بیمه خدمات درمانی طی هفته گذشته 2 بار اعلام کرده‌اند که یارانه بیماران خاص از سوی دولت پرداخت نشده‌است.

مرتضی ادیانی، معاون بیمه و درمان سازمان بیمه خدمات درمانی، آخرین کسی است که اعلام کرده یارانه بیماران خاص هنوز به صندوق بیمه خدمات درمانی پرداخت نشده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی این صندوق، ادیانی توضیح داده که سال گذشته 10 میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به بیماران خاص این سازمان اختصاص یافت که این اعتبار هنوز در اختیار خدمات درمانی قرار نگرفته است. به این ترتیب بیماران خاص از محل هدفمندی یارانه‌ها برای سال گذشته 10 میلیارد تومان طلبکارند و این در حالی است که سال‌جاری نیز به ماه‌های پایانی خود نزدیک شده‌است.

بیماران خاص در کشورمان به 5 دسته اصلی گروه ام‌اس، هموفیلی، دیالیز، ‌پیوند کلیه و تالاسمی تقسیم شده‌اند که براساس سیاست‌های دولت می‌بایست تحت حمایت صندوق بیمه خدمات درمانی قرار گرفته و هزینه‌های درمانشان از سوی این صندوق پرداخت شود. این در حالی است که منابع صندوق خدمات درمانی به امور دیگری نیز اختصاص دارد و خدمات دهی به این بیماران مستلزم پرداخت بموقع بودجه از سوی دولت است.

تفریغ بودجه

گزارش تفریغ بودجه همه ساله از دیوان محاسبات کشور به مجلس فرستاده می‌شود. در این گزارش ردیف‌هایی از بودجه که پیش‌بینی شده اما محقق نشده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.سیدامیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در این‌ باره گفت:درصورتی که یارانه مربوط به بیماران خاص به صندوق بیمه‌گر پرداخت نشده باشد به این معناست که ردیف بودجه تامین نشده و این قطعا در گزارش تفریغ بودجه قید شده‌است.

او در توضیح اینکه کمک به حل مشکلات بیماران خاص از 2 راه صورت می‌گیرد افزود: مجلس معمولا یک بودجه برای این کار اختصاص می‌دهد که از طریق بنیاد امور بیماری‌های خاص به این گروه از بیماران پرداخت می‌شود؛ علاوه براین سال گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌بایست بودجه‌ای برای این کار به صندوق بیمه خدمات درمانی پرداخت می‌شد. به گفته این نماینده مجلس، درصورتی‌که نمایندگان خواستار سرعت بخشیدن به پرداخت یارانه بیماران خاص باشند می‌توانند این مسئله را به‌صورت جداگانه پیگیری کنند، در غیر این صورت گزارش این تخلف از سوی مستشاران دیوان محاسبات پیگیری خواهد شد.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه دولت مکلف به حمایت از بیماران خاص کشور است گفت: بیماران خاص از یک سو با توجه به نیاز روزانه به دارو و از سوی دیگر به‌دلیل بالارفتن قیمت دارو در سراسر کشور می‌بایست حتما از سوی دولت مورد حمایت جدی قرار بگیرند، در غیر این صورت می‌توان انتظار داشت که این دسته از بیماران به‌دلیل هزینه‌های درمان حتی به زیر خط فقر سقوط کنند. در حال حاضر تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی تحت پوشش صندوق بیمه خدمات درمانی 13 هزار و 590 نفر، هموفیلی 5 هزار و 418 نفر، دیالیز 24 هزار و 38 نفر،‌ام اس 15 هزار و 640 نفر و پیوند کلیه یک‌هزار و 25 نفر است.

کد خبر 153758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز