گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: هواپیمای بوئینگ747 با حدود 500مسافر در شب 29 آبان 90 حدود ساعت 12شب به‌علت اشتباه‌گرفتن فرودگاه نزدیک بود در اتوبان‌های اطراف مهرآباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه‌های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد.

فرودگاه

این خبری بود که نخستین‌بار توسط یک سایت خبری منتشر شد و پیگیری‌های بعدی رسانه‌ها نشان داد اصل ماجرا واقعیت داشته است.

مهندس ابوالفضل طالبی کنترلر برج مراقبت فرودگاه مهرآباد که در آن شب مسئولیت کنترل این هواپیما برای فرود در باند 29چپ فرودگاه را برعهده داشته است، در این باره گفت: زمانی که به هواپیمای یادشده مجوز فرود در باند 29 چپ فرودگاه را دادم هواپیما نزدیک 6 کیلومتری فرودگاه بود اما بعد از گذشت اندک زمانی با توجه به دید نامناسب آن شب متوجه انحراف حدود 4 کیلومتری هواپیما شدم و جهت اطمینان از خلبان موقعیت را پرسیدم.

وی ادامه داد: زمانی که متوجه شدم خلبان به اشتباه در محلی غیر از فرودگاه در حال فرودآمدن است و در موقعیتی نزدیک به جاده قدیم کرج و مناطق مسکونی است و به سمت باند نمی‌آید، با رعایت اصل آرامش برای خلبان مانع فرود شدم و مجوز فرود را ابطال کردم.

خبرگزاری میراث فرهنگی CHN نیز گزارش داد: عباس مسیبی مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور به CHN گفته: «خبر فرودآمدن اشتباه بوئینگ 747ماهان در جاده قدیم کرج صحت دارد اما برای بررسی کارشناسانه این امر نیاز به زمان بیشتری داریم.»

خبرنگار همشهری به‌منظور اطلاع از کم و کیف این رخداد با ابراهیم مرادی دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران گفت‌وگو کرد. وی اظهار داشت:

ما به‌وجود جوانان غیرتمند و متخصصی نظیر مهندس طالبی در صنعت هوانوردی کشور افتخار می‌کنیم. اگر پروازی به دلایلی نظیر نقص فنی سرنوشتی نامشخص پیدا کند، خلبانان‌هایی نظیر خلبان شهبازی هستند تا افتخار بیافرینند و در گام بعدی نیز اگر به هر دلیل هواپیمای پهن پیکری که حامل زائران سرزمین وحی است از مسیر فرود منحرف شود، تخصص، مهارت، قدرت تصمیم‌گیری بالا و اعتماد به نفس جوانان برومندی نظیر مهندس طالبی نیز وجود دارد تا از محلی خارج از هواپیما، انحراف از مسیر فرود را به خوبی متوجه شوند و با لغو مجوز فرود پرواز، حماسه‌ای دیگر بیافرینند.

مرادی افزود: با این اقدام بزرگ علاوه بر جلوگیری از هزینه‌های مادی از قبیل بهای یک هواپیمای پهن‌پیکر، حفظ جان حدود 500 نفر مسافر و گروه پروازی، از واردآمدن تألمات روحی بر پیکره جامعه جلوگیری شد.

وی گفت: متخصصین کنترل ترافیک هوایی به همراه دیگر عوامل مؤثر بر ایمنی پروازهای کشور در تلاشند تا سفیران ایمنی و آسایش شما و بهره‌گیران از صنعت هوانوردی کشور باشند. امیدوارم با رخدادهایی نظیر این تصمیم بزرگ و مشخص شدن نقش حساس کنترلرهای ترافیک در ایمنی پروازهای کشور، مسئولان محترم بیش از گذشته به فکر رفع دغدغه‌های فکری و ذهنی کنترلرهای ترافیک هوایی کشور باشند و همزمان با این مهم با تمام توان جلوی اندیشه‌هایی که می‌خواهند این افتخار ملی را به نحو دیگری در اذهان مردم فهیم ایران اسلامی منعکس کنند نیز گرفته و از کنترل‌کننده پرواز مهندس طالبی همچون خلبان شهبازی حمایت و تقدیر کنند.

دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران اظهار داشت: کنترل کننده پرواز با تصمیم به‌هنگام خود و لغو مجوز فرود هواپیمای حامل حجاج بیت‌الله‌الحرام، از وقوع فاجعه‌ای ملی پیشگیری کرد.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که چند هواپیمای دیگر هم با وی در تماس بوده‌اند و او باید دستورالعمل‌های لازم را برای آنها صادر می‌کرد. تصمیمی که هرگونه درنگ یا اشتباهی در آن، می‌توانست منجر به فاجعه‌ای شود، تصمیمی که منجر به آفرینش افتخاری بزرگ شد اما فشار روانی ناشی از آن در همان لحظات اول در چهره او نمایان شد و چند شب خواب را از چشمان او ربود.این در حالی است که شرکت فرودگاه‌های کشور به جای تقدیر از این کنترلر پرواز، نامه توبیخ کتبی برای او صادر کرده که صحت و سقم آن از سوی همشهری در دست بررسی است.

کد خبر 152781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز