گروه ادب‌وهنر: در حالی‌که سینماداران از بالارفتن هزینه‌های جاری سالن‌داری به ستوه آمده‌اند، مسئولان سینمایی همچنان وعده حل شدن مشکلات را می‌دهند.

سینما

 چندماهی است که مشکل قبض‌های سنگین آب‌، برق و گاز به انبوه معضلات سینماداران اضافه شده است؛ قبض‌هایی که سینماداران می‌گویند توان پرداختش را ندارند و نزدیک به 2ماه است که کار به جاهای باریک رسیده و صحبت از قطع برق وگاز چند سینمای تهران به میان آمده است. در این مدت هربار که سینماداران نسبت به شرایط نامطلوبشان اعتراض کرده‌اند، علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی خبر از حل‌شدن مشکلات داده و اعلام کرده به زودی این معضل برطرف می‌شود. این‌بار اما نوبت به جوادشمقدری رسیده تا وعده حل مشکلات سینماداران را بدهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران ایران به ایسنا گفت: معاون سینمایی دستور حل مشکل پرداخت افزایش هزینه قبوض برق و گاز سینماها را داده‌اند که این موضوع از سوی انجمن سینماداران در حال پیگیری است. محمدصادق اشرفی در پاسخ به این سؤال که آیا پیگیری‌های انجمن برای حل مشکل افزایش هزینه قبوض برق و گاز سینماها پس از هدفمندی یارانه‌ها به نتیجه‌ای رسید یا خیر؟ گفت:‌ ما از تعدادی از سینماهای تهران و شهرستان‌ها درخواست کرد‌ه‌ایم که قبوض‌ برق و گازشان را برای انجمن ارسال کنند تا از طریق آنها بتوانیم متوسط مصرف و افزایش هزینه را محاسبه کنیم.

وی تصریح کرد: قرار است قبوض این سینماها و نتایج بررسی تا پایان این هفته یا هفته آینده به مؤسسه سینماشهر ارائه شود تا آن مؤسسه بتواند نظرش را درباره میزان افزایش هزینه به معاونت سینمایی اعلام کند. البته معاونت سینمایی از قبل، دستور پرداخت افزایش هزینه را صادر کرده‌اند و تنها باید میزان این افزایش طی پروسه‌ای که گفته شد، مشخص شود. اشرفی همچنین درباره بدهی برخی سینما‌ها به ادارات گاز و برق تأکید کرد: ما به سینما‌ها اعلام کرده‌ایم که فعلا برای جلوگیری از قطع گاز و برق، بدهی خود را پرداخت کنند، چراکه ادارات گاز یا برق نیز وظایف مخصوص به‌خود را دارند. البته امیدواریم با تأکید معاونت سینما سریع‌تر این مشکل حل شود. وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا مذاکراتی برای تغییر تعرفه حامل‌های انرژی سینماها انجام شده است؟ بیان کرد: ما درباره تعرفه مخصوص سینماها از طریق وزارت ارشاد پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم. باید تغییر تعرفه سینما‌ها از سوی وزارت ارشاد در جلسه هیأت وزیران مطرح شود تا اینکه راه قانونی تغییر تعرفه را طی کند. پیش از این تعدادی از سینماداران در پی آنچه افزایش هزینه‌های جانبی سینماها می‌خواندند، هشدار داده بودند.

احمدی مدیر پردیس سینمایی «زندگی» با اعتقاد به اینکه پس از هدفمندی یارانه‌ها، هزینه نگهداری سینماچندبرابر شده است، گفت: شاید در نیمه اول سال90 فروش فیلم‌ها خوب بود و می‌توانستیم به نوعی هزینه‌ها را پرداخت کنیم اما با شروع فصل پاییز، بازگشایی مدارس و اتخاذ برخی از سیاست‌ها از سوی شورای صنفی نمایش، فروش در سینمای ما به یک پنجم کاهش یافته است و در این شرایط هزینه‌هایمان بسیار بیشتر از درآمدهایمان است.

پارسی‌نژاد مدیر مجموعه سینمایی «عصر جدید» هم با بیان اینکه هزینه‌های قبوض بعد از هدفمندی یارانه‌ها پنج برابر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل ما با قبوض آب و برق است، چرا که در فصل تابستان مجبور بودیم از وسایل خنک‌کننده استفاده کنیم اما با ورود به فصل سرما هزینه قبض گاز هم به مجموعه‌ هزینه‌هایمان اضافه خواهد شد چرا که باید از وسایل گرمایشی نیز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: پیش از این درآمد سینما را خرج هزینه‌های آن می‌کردیم و در انتهای کار چیزی باقی نمی‌ماند اما اکنون افزایش هزینه‌های قبوض آب، برق و گاز به ضرری انباشته تبدیل شده است و واقعا ما نمی‌دانیم باید با آن چه کنیم؟!

میررحیمی مدیر پردیس سینمایی «شکوفه» هم با بیان اینکه با افت فروش فصل پاییز نمی‌توانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم گفت:‌ ما اکنون هزینه قبوض آبمان انباشته شده و به بیش از 2‌میلیون تومان رسیده است، در این شرایط به هیچ وجه پولی نداریم که بخواهیم چنین هزینه‌ای را پرداخت کنیم. وی ادامه داد: هزینه قبوض برق پردیس سینمایی شکوفه هم تقریبا ماهی یک میلیون تومان است. شاید در نیمه نخست سال می‌توانستیم هزینه‌ها را متقبل شویم اما همه می‌دانند که در نیمه دوم سال فروش سینماها با افت بسیار شدیدی روبه‌رو می‌شود. مدیر پردیس سینمایی «شکوفه» در پایان سخنانش تصریح کرد: اکنون درآمد سینما به اندازه هزینه‌هایش نیست و ما نمی‌توانیم هزینه‌ها را از محل درآمد سینما پرداخت کنیم.

کد خبر 152516

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز