گروه ادب و هنر: در حالی که از ابتدای امسال تا امروز تنها یک فیلم دفاع مقدسی روی پرده سینماها آمده است، به‌صورت همزمان 2فیلم از سینمای دفاع مقدس روی پرده سینماها می‌رود.

سینما - فیلم دفاع مقدس

تابستان امسال فیلم «سیزده 59» با مضمون دفاع مقدسی در حالی روی پرده سینماها آمد که اکرانش با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. تاخیر در نمایش سیزده59 به دلیل حمایت از یک فیلم دیگر و شیوه نامناسب اکران عمومی این اثر سینمای دفاع مقدس، اعتراض‌هایی را در پی داشت که البته مدیران سینمایی اعتنای چندانی به آن نکردند.

پرویز پرستویی بازیگر اصلی سیزده59 در چندین نشست و مصاحبه از مظلومیت سینمای دفاع مقدس سخن به میان آورد. در طول این ماه‌ها هم هیچ فیلمی از سینمای دفاع مقدس اکران نشد که این خود به‌نوعی حکم تأیید صحبت‌های پرستویی را دارد.

حالا اما قرار است 2فیلم جنگی همزمان روی پرده سینماهای تهران بیایند؛ 2فیلمی که البته فقط در زمینه ژانر، فصل مشترک دارند. «بدرود بغداد» اثری با ساختاری متفاوت است که شباهتی به تولیدات معمول سینمای جنگ ندارد. این فیلم سال گذشته به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد. البته این اتفاق در حالی رخ داد که تقریبا هیچ اقدام قابل‌توجهی برای پخش جهانی این فیلم صورت نگرفته بود و بدرود بغداد با توجه به نداشتن پخش‌کننده بین‌المللی مقتدر، از پیش‌بازنده بود.

اما «گلوگاه شیطان» دیگر فیلم از ژانر دفاع مقدسی که روی پرده سینماها رفته، یک اثر کلاسیک و داستانگو در زمینه سینمای دفاع مقدس است. در گلوگاه شیطان جلوه‌های ویژه، نقش موثر و مهمی در کیفیت بصری فیلم دارند و پیداست که فیلمساز انرژی زیادی صرف خوب‌ازکاردرآوردن سکانس‌های جنگی کرده است.

2فیلم بدرود بغداد و گلوگاه شیطان که از امروز در گروه مخاطب خاص به نمایش درمی‌آیند هر دو مضمونی دفاع مقدسی دارند اما یکی درباره اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی است که پس از 2سال اکران می‌شود و دیگری درباره یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که نخستین نمایش‌اش در جشنواره فجر 29 بود. پس از گذشت چند‌ماه از معرفی محمد درمنش به‌عنوان مجری طرح اکران فیلم‌ها در گروه مخاطب خاص و سخنان مکرر درباره شروع به‌زودی اکران در این گروه، بیست و یکم آبان‌ماه درمنش بالاخره اعلام کرد که گروه مخاطب خاص با اکران 2فیلم بدرود بغداد و گلوگاه شیطان از امروز کار خود را آغاز خواهد کرد.

اکران بدرود بغداد به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار سال 2010 در این گروه حائز اهمیت است. فیلم سینمایی بدرود بغداد داستان یک سرباز آمریکایی ـ لهستانی به‌ نام دانیل است که به عضویت ارتش درمی‌آید اما پس از آنکه همرزم‌اش دختر نوجوانی را ناخواسته در خانه‌اش به گلوله می‌بندد، هردو پایگاه نگهبانی‌شان را ترک کرده و به بیابان می‌روند. در بدرود بغداد مزدک میرعابدینی، مصطفی زمانی، پانته‌آ ‌بهرام، مجید بهرامی، عدنان شاه‌طلایی، حسن رشیدقامت، رضا محمدی، کوروش صیدی، حسن رشیدی، محمد غایتی، محمد امین، آریانا شاکری، محسن خلیلی، جهان مهرسرشار، میلاد سلیمی و محمود دقتی به ایفای نقش پرداخته‌اند. گلوگاه شیطان به کارگردانی حمید بهمنی نیز فیلم دیگری است که از امروز در گروه مخاطب خاص اکران می‌شود.

کد خبر 151951

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز