گروه اقتصادی: انتخاب یک زن به‌عنوان معاون ارزی بانک مرکزی برای نخستین بار در تاریخ تازه‌ترین تصمیم محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران است تا بلکه با تغییر سکاندار ارزی بتواند اقتصاد ایران را از تشنج ارز نجات دهد، هرچند تشدید اختلاف بین مردان اقتصادی دولت برسر نوسان بی‌سابقه در بازار ارز از سال1381 به وضوح نشان از شکست تمام عیار سیاست‌های ارزی دارد.

بانک

برکناری سید کمال سید علی از مسئولیت معاونت ارزی بانک مرکزی پس از 4 ماه فعالیت و سپردن فرمان ماشین ارزی به مینو کیانی‌راد به حکم محمود بهمنی در حالی صورت می‌گیرد که فساد ناشی از رانتی‌شدن بازار ارز و چندنرخی‌شدن آن باعث شد تا در کمتر از 10روز وزیر اقتصاد باردیگر هشدار دهد که بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر نرخ ارزهای معتبر خارجی در داخل کشور را کاهش دهد.

اعلام این سیاست آمرانه از سوی سخنگوی اقتصادی دولت در حالی آشکار شده است که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو شورای پول و اعتبار به صراحت نسبت به این سیاست انتقاد دارد و معتقد است که نوسان شدید نرخ ارز باعث تحلیل رفتن قدرت بخش تولید شده است.

آیا این هفته اعضای شورای پول و اعتبار در کالبد شکافی نوسان شدید نرخ ارز و ملتهب شدن بازار ارز، می‌توانند سیاست روشن و نسخه شفا‌بخشی تجویز کنند؟

4 معاون ارزی در 5 سال

به گزارش همشهری، ۱۰ آذر ۱۳۸۶ طهماسب مظاهری رئیس‌کل وقت بانک مرکزی در یکی از نخستین حکم‌های خود محمد‌جعفر مجرد، معاون ارزی منصوب شده توسط محسن نوربخش رئیس‌کل فقید بانک مرکزی را تغییر داد و او را مشاور عالی خود کرد، هرچند مجرد به جای مشاوره دادن به مظاهری راهی صندوق بین‌المللی پول شد تا نمایندگی ایران را عهده دار شود.

گزینه منصوب مظاهری رضا راعی مدیرعامل پیشین بانک تجارت بود که سرانجام با حکم محمود بهمنی رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی در تاریخ ۳مرداد۱۳۸۸، جای خود را به حمید برهانی مدیرعامل وقت بانک صادرات ایران داد.

21 تیرماه سال‌جاری برهانی هم ساختمان بانک مرکزی را ترک کرد تا مدیر سابق اداره صادرات بانک مرکزی مسئولیت صندوق ضمانت صادرات ایران را رها کند و معاونت ارزی بانک مرکزی را بپذیرد اما عمر مدیریتی سیدکمال سیدعلی هم 5‌ماه نشد و او که ۲۱تیر۱۳۹۰ از بهمنی حکم گرفته بود پس از تغییر در سیاست‌های ارزی و درپیش گرفتن سیاست سهمیه‌بندی ارزی و انجام دو گفت‌وگوی خبری با خبرنگاران روز گذشته برکنار شد بدون یک خط تشکر.

اما مینو کیانی‌راد، ‌معاون ارزی جدید بانک مرکزی کیست؟

بانک مرکزی در اطلاعیه کوتاهی گفته است وی پیش از این مدیریت کل امور بین‌الملل بانک مرکزی را برعهده داشته است.

مأموریت خانم فرمانده

ماموریت مینو کیانی راد در مقام معاون ارزی بانک مرکزی چیست؟ این سؤالی است که تا‌کنون پاسخ آن در پرده ابهام قرار دارد.

پس از شکست سیاست بمباران بازار ارز که پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی وعده آن را داده بود، تردید زیادی وجود دارد که خانم فرمانده بتواند با ارزبازان مبارزه کند و پیروز شود. آیا دستاورد یک سال نبرد تمام‌عیار ارزی قابل دفاع است؟

شکست برنامه‌های سید کمال سید علی معاون ارزی برکنار شده بانک مرکزی، آیینه تمام نمایی است از ناتوانی در فرونشاندن التهاب ارزی، هر چند بهمنی بازهم تأکید دارد که بانک مرکزی بازار را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت‌های ارز بدون پشتوانه افزایش یابد.

بهمنی همه را شوکه کرد

به گزارش همشهری، در حالی که این روزها همه در انتظار معرفی قائم مقام و معاون اقتصادی بانک مرکزی از سوی محمود بهمنی بودند، او با برکناری معاون ارزی‌‌اش همه را غافلگیر کرد. آیا تغییرات در سطوح مدیریتی بانک مرکزی متوقف می‌شود یا راه خروج برای دیگر مدیران هم باز است؟

آشکار شدن انتقادهای آقای سخنگو

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازه‌ترین واکنش به التهاب در بازار ارز با بیان اینکه نظر دولت تعیین نرخ واحد برای ارز (دلار) است، گفت: در انتظار اقدامات رئیس‌کل بانک مرکزی و همکارانش در بانک مرکزی برای بازار ارز هستیم.

آیا این اظهار نظر حسینی به این معناست که محمود بهمنی به آخر خط رسیده است و به‌زودی ساختمان بانک مرکزی را ترک خواهد کرد؟

به گزارش مهر، سیدشمس‌الدین حسینی روز گذشته در سومین اظهارنظر ارزی‌‌اش در 10 روز اخیر در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه نظر دولت تعیین نرخ واحد برای ارز است، گفت: در انتظار انجام اقدامات رئیس‌کل بانک مرکزی و همکارانش در بانک مرکزی برای بازار ارز هستیم.

او ضمن این توصیه که مردم در خرید ارز دقت کنند و اگر قیمت کاهش یافت، از ما گله‌مند نشوند، افزود: قیمت فعلی دلار بالاست و قیمت سکه هم از نرخ ارز متأثر است، اگر چه قیمت جهانی طلا متغیری است که در اختیار ما نیست.

کد خبر 151559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز