گروه اقتصادی: افت 50 دلاری ارزش جهانی طلا باعث نشد تا قیمت طلا و سکه در بازار داخلی کاهش یابد اما این انتظار ایجاد شده که امروز قیمت‌ها کاهش محسوسی را تجربه کنند.

ارز

از سوی دیگر هر دلار آمریکا برخلاف گفته مقامات ارشد اقتصادی دولت بازهم مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفت تا شائبه‌ها مبنی بر رسیدن قیمت هر دلار تا مرز روانی 1500تومان تا پایان سال نزد واسطه‌ها تقویت شود. آیا اعضای شورای پول و اعتبار در نشست ویژه خود برای سامان دادن به بازار متلاطم و آشفته ارزی کشور، نسخه نجاتی را تجویز خواهند کرد؟مقاومت قیمت سکه و طلا در بازار داخلی در حالی در هفته‌های اخیر شکل گرفته است که تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اجرای سیاست چند نرخی ارز باعث شده تا قیمت ارزهای معتبر داخلی افزایش یابد و به‌تبع آن ارزش سکه و طلا کاهش پیدا نکند.

به گزارش همشهری، صبح دیروز قیمت جهانی هر اونس طلا در کمتر از ۲۴ ساعت 50 دلار افت کرد اما در ساعت 17 به وقت تهران با 10 دلار افزایش، قیمت ارزشمند‌ترین فلز دنیا به 1730 تومان درهر اونس رسید. افت قیمت جهانی طلا این انتظار را نزد مردم و فعالان بازار ایجاد کرده است که قیمت داخلی طلا هم به نسبت کاهش یابد اما انتظار روانی برای صعودی شدن قیمت و فراوانی نقدینگی سرگردان در بازار ارز و سکه باعث شده تا این انتظار تا‌کنون محقق نشود. روز پنجشنبه در بازار آزاد ایران قیمت فروش هر سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع به‌ترتیب 630، 616، 298 و 151 هزار تومان اعلام شد که انتظار می‌رود درصورت تداوم روند کاهش قیمت جهانی طلا، در ابتدای این هفته ارزش انواع‌سکه دست‌کم بین 7 تا 10 هزار تومان سقوط کند.

شوک دلار به دولتی‌ها

اما برخلاف انتظار وزیر اقتصاد و وعده رئیس‌کل بانک مرکزی، سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی در عمل نتیجه نداد و همچنان نرخ ارزهای معتبر در بازار داخلی ایران مسیر افزایشی را در پیش گرفته است. روز پنجشنبه ارزش هر دلار آمریکا در بازار آزاد برابر با گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی به 1340تومان، دلار کانادا به 1336 تومان، یورو به 1834تومان و پوند انگلیس به 2165 تومان رسید. هفته گذشته شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد با انتقاد از بالابودن نرخ دلار در بازار و وعده بررسی نابسامانی بازار ارز در شورای پول و اعتبار گفته بود باید به بانک مرکزی فرصت داد تا با مدیریت بازار ارز، نوسان قیمت در بازار را کاهش دهد.

شورای پول و اعتبار؛ مقصراول

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید بازار ارز را مدیریت کند، گفت: شورای پول و اعتبار به قانون عمل نکرده و از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هم که سؤال می‌کنیم، می‌گویند شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری کرده است. به گزارش فارس، جعفر قادری اظهار داشت: در این مورد یک تناقض وجود دارد که وزارت اقتصاد پاسخگو نیست و شورای پول و اعتبار براساس استنباط شخصی خود عمل می‌کند و این خلاف قانون است. او گفت: زمانی که سود سپرده‌ها پایین‌تر از نرخ تورم است، عملاً افراد انگیزه‌ای برای سپرده‌گذاری در بانک ندارند و نقدینگی‌های آزادی که وجود دارد بیشتر به سمت بازار سکه و ارز حرکت می‌کند.

کد خبر 151418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز