لیلی میرزاقلی: مرکز توسعه تحقیقات فیزیکی اخیرا رقابتی برای ساخت مجتمع مسکونی در مهرشهر کرج برگزار کرد.

این رقابت بین 30 شرکت مشاوره مهندسی و طراحان ایران برای طراحی 6 هزار واحد مسکونی در سایتی با مساحت 750 هزار مترمربع در گرفت که در آخر طرح گروه طراحان ContemporARchitectURban برنده این رقابت‌ شد.گروه طراحان ContemporARchitectURban که توسط علی گرمارودی، امین منصفی و رضا رودنشین تاسیس شده است برنده رقابت طراحی مجتمع مسکونی در مهرشهر کرج شد. هدف اصلی برگزارکنندگان این رقابت، یافتن راه‌های جدید جهت توسعه ساخت‌وساز مسکن برای قشر متوسط جامعه متناسب با فرهنگ و نیازهای جامعه ایرانی بود و در سال‌های اخیر به دلیل انبوهی ساخت‌وساز از دست رفته است.

گروه طراحان ContemporARchitectURban در مجموع برای طراحی این مجتمع مسکونی 6 اصل را در نظر داشته‌اند: 1. ایجاد فضای اصلی جهت یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف مجتمع 2. طراحی و ساخت فضاهای شناخته شده 3.

رعایت سلسله مراتب از فضاهای عمومی به فضاهای شخصی 4. رعایت معنای مسکن در فرهنگ ایرانی 5. توزیع یکسان امکانات با در نظر گرفتن سلسله مراتب فضایی و ساختار مجتمع و در آخر تداوم ایجاد فضاهای عمومی سبز.

این مجتمع شامل سه بخش مسکونی است که توسط باغی که در طول قرار دراد به هم متصل می‌شوند. طراحی باغ از باغ‌های سنتی و قدیمی ایرانی الهام گرفته است. فعالیت‌ها و امکانات مانند فعالیت‌های بازرگانی، فرهنگی و مذهبی هم در امتداد این محور طراحی شده‌اند.

در بخش میانی هر یک از بخش‌ها پارکی عمومی قرار گرفته است که با یک مسیر پیاده‌رو به پارک مرکزی وصل می‌شود. ساختمان‌های اصلی مانند مساجد، مدارس ابتدایی و زمین‌های ورزشی هم در این پارک‌ها قرار خواهند گرفت و دسترسی ساکنان مجتمع به آن‌ها بسیار آسان خواهد بود.

آپارتمان‌های این مجتمع برای پاسخ‌گویی به گوناگونی سلیقه خانواده‌های ایرانی در انواع متفاوت طراحی شده و در طبقه همکف هر کدام مهدکودک، فروشگاه‌ها و دیگر امکانات مورد نیاز قرار گرفته است. هر کدام از این بخش‌های مسکونی دارای حیاط میانی و زمین‌بازی مخصص به کودکان هستند.

معماری آنلاین

کد خبر 151246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز