گروه اقتصادی: تداوم شکاف قیمت در بازار ارز باعث شد تا وزیر اقتصاد و دارایی از بررسی نوسان قیمت ارزهای معتبر در بازار در نشست شورای پول و اعتبار خبر دهد.

به گزارش همشهری، شمس‌الدین حسینی که در روزهای اخیر آشکارا از وضعیت ایجاد شده در بازار ارز انتقاد کرده است، روز دوشنبه در یک موضع‌گیری جدید اعلام کرد: باید به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز فرصت داد. قیمت ارز به‌ویژه دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در روز دوشنبه باز هم مسیر افزایش را درپیش گرفت و قیمت هر دلار آمریکا به حدود 1340تومان نزدیک شد؛ در حالی که نرخ مرجع دلار در شبکه بانکی 1083 تومان و قیمت دلار در بازار فرعی (ارز مسافرتی) 1189 تومان است. نوسان شدید نرخ ارز در سال‌جاری انتقادهای زیاد فعالان بخش خصوصی را به‌همراه داشته و تا‌کنون سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نتوانسته است شکاف قیمت ارز را کاهش دهد. وزیر اقتصاد در مورد وضعیت چند نرخی ارز گفت: تعدد نرخ ارز و وجود فاصله بین نرخ ارز رسمی و بازار قابل پذیرش نیست و باید به بانک مرکزی فرصت دهیم که تعدد نرخ ارز را از بین ببرد.

شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه دولت هم نسبت به وضعیت بازار ارز دغدغه دارد اظهار کرد: مسئولان بانک مرکزی معتقدند بخشی از تقاضای ارزی کاذب است و به نیازهای واقعی با نرخ پایه و مرجع پاسخ داده می‌شود. او از بررسی وضعیت نرخ ارز در شورای پول و اعتبار خبر داد اما درباره جزئیات آن سخنی نگفت.آیا شورای پول و اعتبار برای تخلیه نقدینگی سرگردان از بازار ارز و طلا به بازنگری در سیاست‌های پولی کشور رای خواهد داد تا انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری دوباره در شبکه بانکی را تقویت کند؟

آخرین وضعیت گروه آریا و بانک صادرات

استانداران خوزستان، قزوین، گیلان و لرستان مسئولیت کارخانه‌ها و شرکت‌های وابسته به گروه امیر منصور آریا را بر عهده می‌گیرند و ریسک ناشی از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بین بانک‌ها توزیع خواهد شد تا فشار آن تنها به بانک صادرات ایران وارد نشود. شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد با بیان این مطلب اظهار کرد: کارگروه ویژه‌ای برای بررسی موضوع فرار مالیاتی گروه یادشده تشکیل شده است.
وزیر اقتصاد گفت: این گروه دارای بدهی مالیاتی نبوده است اما معوقی مالیاتی دارند یعنی بخشی از بدهی مالیاتی را پرداخت کرده‌اند و بخشی را تقسیط کرده‌اند که این اقساط پرداخت نشده است. او افزود: این گروه صورت‌های مالی صوری به سازمان امور مالیاتی ارائه داده‌اند و مؤسسات حسابرسی نیز دقت لازم را در بررسی این صورت‌های مالی نداشته‌اند.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای نداریم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه زمان اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در آینده اعلام می‌شود، درباره افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای در سال‌جاری گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای مانند آب، برق، گاز، نفت و غیره در سال‌جاری وجود ندارد. حسینی درباره وضعیت درآمدهای دولت در سال‌جاری و احتمال کسری بودجه درصورت افزایش نیافتن قیمت این کالاها به میزان پیش‌بینی شده 54 هزار میلیارد تومان گفت: تا به حال با استفاده از تخصیص مناسب، موفق شده‌ایم جلوی کسری بودجه را بگیریم و پرداخت‌ها متناسب با درآمدها انجام خواهد شد.

کد خبر 151218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز