خیلی زود تهران چهره عوض کرد. جنوب دیگر جنوب نیست. شاید نقطه عطف این تلقی را باید در اسفندماه سال گذشته دانست؛ هنگامی که رهبر معظم انقلاب به پادگان قلعه مرغی سابق رفتند تا به مناسبت هفته درختکاری 2نهال در این پادگان دیروز و بوستان امروز بکارند؛ حرکتی که آغازگر تلاش 70روزه برای ساخت بزرگ‌ترین بوستان کشور بود.

از این روز تمامی نگاه‌ها به جنوب تهران دوخته شد؛ جنوبی که تنها یک نام از معنایی عمیق داشت؛ جنوبی که به تعبیر شهردار تهران فاصله‌ها را می‌پیماید تا به شمال برسد و حتی از آن پیشی بگیرد؛ هم از این روست که بسیاری از پروژه‌های کلان کشور در جنوب شهر راه اندازی شده است و هم از این روست که دیگر جنوب شهر، جایی دور افتاده نیست. شاید این روزها بسیاری از مردم شمال تهران برای گذران اوقات فراغت به جنوب تهران بروند. دیگر ساکنان جنوب برای نیازهای فرهنگی خود بی‌مکان نیستند. امروز جنوب شهر مفهومی نو یافته است؛ مفهومی که توامان، دربردارنده پیشرفت و عدالت است. گزارشی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری در جنوب پایتخت را می خوانید.

مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان

مجموعه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولان قمربنی‌هاشم(ع)، با زیر بنای 22هزارمترمربع و در زمینی به مساحت 4هکتار در نیمه تیرماه سال‌جاری به بهره‌برداری رسید. این مجموعه که به تعبیر اکبر تشکری‌نیا، مدیرعامل وقت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بنایی فاخر و در خور جایگاه جانبازان و معلولان کشور است، اثری است ماندگار برای استفاده جانبازان و معلولان که در منطقه 20 شهرداری تهران آغاز به‌کار کرد. این مجموعه دارای امکانات ورزشی همچون استخر، سونا، جکوزی و خدمات هیدروتراپی ویژه جانبازان به ‌علاوه سالن بزرگی با ظرفیت 500 نفر برای برگزاری مراسم‌های ویژه است. سالن فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال و سالن‌های شطرنج و تیراندازی نیز در این مجموعه دایر است. سالن بدنسازی ویژه جانبازان به همراه پیست ویلچررانی نیز در بام این مجموعه احداث شده است. پیست ویلچررانی این مجموعه 8طبقه از طبقه همکف تا طبقه آخر ادامه دارد. سالن آمفی‌تئاتر و سینما ویژه جانبازان نیز در این مجموعه احداث شده و امکانات آموزشی مانند کامپیوتر و آی‌تی، سایت آموزشی مشاوره خانواده، تغذیه فردی و فعالیت‌های مرتبط با سلامت جانبازان از دیگر امکانات مجموعه ورزشی جانبازان است.

پارکینگ این مجموعه ظرفیت 160دستگاه خودرو را دارد و زمین چمن مصنوعی نیز به‌منظور تمرین برای مسابقات در این مجموعه پیش‌بینی شده که اطراف آن پیست دوومیدانی و ویلچررانی طراحی شده است. همزمان با افتتاح این مجموعه در تیرماه سال‌جاری، فاز دوم این مجموعه نیز کلنگ‌زنی شد. در این بخش که مساحتی در حدود 6هزارمترمربع دارد، زمین والیبال و بسکتبال، زمین چمن مصنوعی، پیست دوومیدانی، جایگاه تیراندازی، ورزش‌های پرتالی، آمفی تئاتر روباز، 150 واحد پارکینگ، بوستان و آلاچیق و فضاهای ورزشی عمومی و اقامتگاه مناسب جهت خانواده‌های جانبازان پیش‌بینی شده است. شهردار تهران درمراسم افتتاح مجموعه معلولان و جانبازان با اشاره به حضور در جمع آنان گفت: با مشاهده جانبازانی که با اهدای اعضای بدن خود، روی صندلی‌ها و تخت‌ها زندگی می‌کنند تا ملت آنها با اقتدار در برابر استکبار بایستند باید شکرگزار باشیم. برای این شکرگزاری وظیفه ما این است که به عزیزان جانباز و معلول خدمت کنیم.

بوستان ولایت

در کمتر از 70روز نزدیک به 70هکتار از پادگان قلعه‌مرغی سابق در جنوب تهران با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تغییر چهره داد و به بزرگ‌ترین بوستان پایتخت تبدیل شد. در روزهای ساخت این بوستان شهرداری تهران در اقدامی بزرگ روزانه یک هکتار بوستان ساخت تا آنگونه که شهردار تهران به مقام معظم‌رهبری وعده داده بود این بوستان در خرداد ماه سال‌جاری به بهره برداری برسد. این بوستان در تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان و در زمین‌های پادگان قلعه مرغی احداث شده است.

فاز یک این بوستان که در مجموع 270هکتار مساحت دارد، با نزدیک به 70 هکتار مساحت در سال‌جاری به بهره‌برداری رسید. این پروژه شامل رینگ سواره پیرامونی، پیست دوچرخه سواری، پیاده‌راه (باغ‌راه ایرانی)، مسیرتندرستی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، پیست اسکیت، سرویس‌های بهداشتی و... است. اطراف سایت به طول 6/3کیلومتر کاربری‌هایی همچون پیست دوچرخه‌سواری، مسیر سلامت، مسیر چندمنظوره، مسیرهای پیاده، باغات و همچنین بسیاری از کاربری‌های ورزشی، خدماتی و تفریحی دارد. بزرگ‌ترین مجموعه شهر بانوان، بزرگ‌ترین مجموعه شهر بازی سرپوشیده و بزرگ‌ترین پیاده‌راه مجموعه پارکی کشور در بوستان ولایت واقع است و این بوستان پس از بهره برداری، محلی برای حضور هزاران نفر از ساکنان جنوب بود.

شهردار تهران در روز بهره برداری از این پروژه اعلام کرد که بوستان ولایت هدیه مقام معظم رهبری به ساکنان جنوب است. درست در روزی که این بوستان قرار بود به بهره برداری برسد، بسیاری از مسئولان کشور حضور یافتند و در مراسم افتتاح این مجموعه عنوان شد که این بوستان اقدامی جهادی برای سازندگی جنوب تهران است. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در اجتماع ساکنان جنوب شهر که به مناسبت افتتاح این پروژه گردآمده بودند، اعلام کرد: برای ساخت این بوستان شهرداری تهران توانسته است کاری بسیار بزرگ انجام دهد. همچنین بسیاری از مسئولان کشور با حضور در این بوستان و تلاش مدیران شهری برای ساخت این بوستان، این اقدام مدیریت شهری را ستودند. شورای شهر تهران نیز درست در همان روزهای آغاز فعالیت این بوستان که در پایان اسفند سال گذشته کلید خورد، بیش از 100میلیارد تومان برای احداث این بوستان اختصاص داد تا نشان دهد که توجه جدی شورای شهر به جنوب، همچنان ادامه دارد. در واقع بسیاری از ساکنان جنوب که هم اکنون بر صندلی‌های شورای شهر تکیه زده‌اند، با همکاری و همدلی تلاش کرده‌اند تا شهرداری بتواند در احداث بوستان ولایت گامی مهم بردارد.

مدرن‌سازی‌ دفن زباله درکهریزک

با گذشت 45 سال از دفن سنتی زباله‌های پایتخت‌نشینان در کهریزک مدیران شهری تصمیم گرفته‌اند این مکان 600هکتاری را به پارک بزرگی تبدیل و همه زباله‌ها را از طریق خطوط پردازش بازیافت کنند. بر این اساس به تدریج تمامی مناطقی که در کهریزک تهران محل دفن کوه‌های زباله شده بود، با کاشت درختان مختلف غیرمثمر تبدیل به پارک بزرگی شد. همزمان با این اقدام جشن پایان دفن زباله‌های تهران در پایتخت برگزار شد و در کمتر از چند روز 2خط جدید پردازش زباله در کهریزک آغاز به کار کرد. با راه اندازی این خط، تمامی زباله‌های پایتخت پردازش شده و به کمپوست یا مواد دیگری تبدیل می‌شوند. با راه‌اندازی این دو خط جدید 500تنی، پردازش آزمایشی زباله‌های تهران آغاز و منجر به افزایش میزان زباله‌های پردازشی تهران شد.

میانگین تولید روزانه در شهر تهران 7هزار تن زباله است. در پایان سال89، ظرفیت پردازش زباله تهران به 6هزار تن در روز رسیده بود که با راه اندازی 2خط 500تنی ظرفیت پردازش زباله در روز به 7هزار تن رسید. سازمان بازیافت و پسماند همچنین نصب و راه‌اندازی 3خط دیگر 500تنی پردازش زباله برای رساندن ظرفیت پردازش زباله‌های تهران به 8هزار و 500تن را در دستور کار دارد. با راه‌اندازی خطوط آتی، میزان ظرفیت پردازش، از حجم تولیدی زباله تهران بیشترخواهد شد که این امر به استفاده بهینه از خطوط و ماندگاری بیشتر آنها کمک می‌کند. علاوه بر راه‌اندازی خطوط جدید پردازش زباله تهران، راه‌اندازی نخستین سلول بهداشتی دفن زباله نیز از اقداماتی است که برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی جنوب شهر صورت گرفته و به گفته محمد فیاض،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، بهره‌برداری آزمایشی از نخستین سلول دفن بهداشتی زباله تهران در اراضی دفع زباله آراد‌کوه از مردادماه آغاز شده است.

مجموعه سینمایی جوانه

این مجموعه با زیربنای 32هزارمترمربع و 3 سالن سینما به گنجایش یک هزار نفر نخستین سالن سینمایی است که در منطقه 19ساخته شده است. 2سالن سینمای 430 نفره و یک سالن 160 نفره در 3طبقه این مجتمع قرار دارند. صندلی‌های تمام سالن‌ها ضد‌حریق بوده و صداها نیز دالبی استریو پخش می‌شود. زیر بنای سالن 2هزارو 750 متر مربع است و سالن کوچک‌تر نیز زیر بنای یک هزارو750 مترمربعی دارد. متراژ سالن‌های بزرگ هرکدام 600مترمربع است و سالن کوچک متراژی معادل 200مترمربع دارد. سایر فضاهای این مجموعه صرف سالن انتظار، نمازخانه و بوفه شده است. در کنار سالن کوچک یک گالری هزار متری نیز ساخته شده که می‌تواند میزبان خوبی برای آثار هنرمندان باشد. سیدمحمد هادی ایازی، معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران معتقد است: توسعه فضاهای فرهنگی همچون سینما، تئاتر، گالری و موزه در جنوب شهر تهران یک ضرورت جدی شهرداری است.

سینما راگا

مجتمع تجاری سینمایی راگا در زمینی به وسعت 5هزار مترمربع در نزدیکی بافت تجاری- مسکونی شهر ری با دسترسی‌های مناسب از طریق بزرگراه شهید آوینی به بهره‌برداری رسید. زیر بنای مجتمع تجاری- سینمایی راگا 8هزار مترمربع و سطح اشغال آن 2400مترمربع، مشتمل بر 5 طبقه است. این مجموعه دارای 3سالن سینما با ظرفیت نهایی 800نفر بوده و علاوه بر آن از امکاناتی نظیر رستوران، تالار پذیرایی و مجموعه فروشگاهی برخوردار است. بزرگ‌ترین سالن سینمای این مجموعه 300نفر ظرفیت داشته و سالن‌های دیگر آن قابلیت پذیرش 150نفر را دارند و به‌طور کل، تمامی سالن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر نمایش فیلم، برای برگزاری همایش‌ها و اجرای تئاتر نیز مورد استفاده قرار گیرند. مجموعه سینمایی راگا دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، پیست اسکیت، فضای بازی کودکان، رستوران‌های سرپوشیده و باز، فضاهای فرهنگی، تجاری، اداری و فضای سبز باغچه‌ای است. برآورد اولیه برای احداث این پروژه 82میلیارد ریال بوده است.

شهر آفتاب

این مجموعه فرهنگی، علمی، مذهبی و سیاحتی، قطب فناوری‌های صنعتی و صنایع جدید است. این منطقه در سال78 توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد و قرار است به صورت مستقل، مرکزی باشد برای فعالیت‌های عمده فرهنگی، علمی و مذهبی در جنوب تهران. شهر آفتاب ماهیتی مسکونی ندارد و شهری است عمدتا علمی، مذهبی و سیاحتی.
احداث نمایشگاه بزرگ تهران در این منطقه و اتصال آن به خط یک متروی تهران یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در آینده سیمای این منطقه را دگرگون کند. همچنین در طرح‌های مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار است عمده دانشگاه‌های پایتخت به این مجموعه منتقل شود، بر همین اساس شهر پژوهشی، علمی، دانشگاهی و حوزوی آفتاب در کنار مرقد امام خمینی(ره) طراحی و در دست ساخت است. همچنین بزرگ‌ترین پارک بازی تهران در این مجموعه احداث خواهد شد و این مجموعه را به نقطه عطف فعالیت پروژه‌های جنوب شهر تبدیل کرده است. شهر آفتاب در آینده به بزرگ‌ترین قطب فرهنگی و نمایشگاهی کشور تبدیل خواهد شد. در این منطقه دانشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، هتل‌ها، توسعه فضای سبز و همه خدمات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

ایجاد مرکز فرهنگی دانشگاهی، ایجاد مراکز ورزشی، ایجاد دهکده سلامت و بیمارستان‌های تخصصی، نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی، شهربازی، باغ گل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، موزه، نماد کشورها، ایجاد مرکز تحقیقات کشاورزی، توسعه فضای سبز، ایجاد مرکز تحقیقات فنی و الکترونیک، هتل‌های 5ستاره، انبارهای عمومی مرتبط با نیاز به ویژه در ارتباط با فرودگاه امام(ره)، مرکز تجارت بین‌الملل، مترو، راه آهن، شهرک سینمایی، شهرک صنعتی، تولیدات کالاهای با ارزش افزوده و شهری که به‌عنوان نمونه و مجهز به سیستم IT و خودکفا باشد، از کاربری‌های در نظر گرفته شده برای شهر آفتاب است. این مجموعه قرار است سال92 به بهره‌برداری برسد.

مرکز پرندگان زینتی

خرداد ماه سال گذشته نخستین مرکز پرندگان زینتی در جنوب تهران در محله نوروز آباد، در محدوده یافت‌آباد، منطقه18 و در حاشیه بزرگراه آزادگان به بهره‌برداری رسید. راه‌اندازی این مرکز جهت رفع مشکلات ناشی از وجود فروشگاه‌های پرنده در خیابان مولوی و ساماندهی این خیابان شکل گرفت. این مرکز با 64 واحد مغازه و با داشتن امکانات بهداشتی و دامپزشکی ویژه برای خرید و فروش پرندگان زینتی به بهره‌برداری رسید. مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی 19هزار و 80مترمربع مساحت دارد و در آن کلینیک دامپزشکی و ‌داروخانه احداث شده و تمام پرندگانی که برای فروش در این مرکز قرار دارند قبل از رفتن به بازار در قرنطینه مرکز، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

پل جوادیه

آبان‌ماه سال گذشته هنگامی که زیباترین پل خاورمیانه در جنوب تهران به بهره برداری رسید، خبر رسید که جنوب شهر از بن بست خارج شد؛ ماجرای پل جوادیه و احداث آن نمادی شد از ساخت و ساز در جنوب تهران. این پل، روی ورودی مسیر راه آهن ایجاد شده است و به نوعی دروازه شهر محسوب می‌شود و علاوه بر زیبایی‌هایی که دارد، جزو 3 نماد مهم شهر تهران است. پل جوادیه ۲۱۰متر طول دارد که ۸۴متر آن شیب راه شمالی- جنوبی است و ۱۰۴متر و نیم آن معلق است. هزینه احداث این پروژه ۴۰میلیارد تومان اعلام شده‌است. در ساخت این پروژه ۶۰هزار پیچ استفاده شده‌است. پیمانکار، مهندسان و مشاوران این پروژه ایرانی بودند و طرح این پل برگرفته از سوزن ریل قطار است و محل اتصال شمال و جنوب تهران به شمار می‌رود. با توجه به اینکه خاک رسی محوطه پل و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی منطقه از دیگر چالش‌های احداث این پل بوده‌است، برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی ۸۰شمع بتنی در این پل به کار رفته‌است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح این پل که به‌عنوان نخستین پل معلق در کشور و سومین نماد شهر تهران شناخته می‌شود، گفت: «این پل هویت‌بخشی مناسبی برای این منطقه دارد و کیفیت زندگی را در جنوب شهر به ویژه 2 منطقه ۱۱ و ۱۶ افزایش می‌دهد. شهردار تهران همچنین تأکید کرد: پل جوادیه از جهت مهندسی و فنی منحصربه‌فرد است و نخستین پل سه پایه با تکنولوژی خاص در کشور به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: اگر برج میلاد و برج آزادی را‌2 نماد مهم شهری بدانیم ، از این پس پل جوادیه به‌عنوان سومین نماد شهر شناخته می‌شود. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مدعی شد که پل جوادیه در برابر زلزله مقاوم است و می‌تواند بزرگ‌ترین زلزله را تحمل کند.

ورزشگاه امام رضا(ع)

در نیمه اردیبهشت ماه سال گذشته، ورزشگاه 12 هزار نفری امام رضا(ع) در منطقه 18 شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید؛ ورزشگاهی که زمین آن از سوی مقام معظم‌رهبری به مردم جنوب تهران هدیه شد و شهرداری تهران نیز با ساخت یک ورزشگاه در آن این هدیه گرانقدر رهبر انقلاب را قدر دانست. این ورزشگاه که 10هزار صندلی پشتی‌دار با شماره ردیف دارد قابلیت 3هزار تماشاگر اضافه را نیز دارد. این پروژه با هزینه‌ای معادل 10میلیارد تومان ساخته شده و برای برگزاری مسابقات لیگ‌برتر و بازی‌های آسیایی طراحی شده است. مساحت کلی این ورزشگاه 36هزارمترمربع است و یک زمین چمن، پیست دو‌ومیدانی مخصوص دوی سرعت، پیست موتورسواری مخصوص موتورهای کراس و دیوارهای سنگ‌نوردی با استانداردهای بین‌المللی دارد.

کد خبر 150891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز