همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در میان ‌یک هزار دانش‌ آموخته دکتری، 500 نفر شغل ندارند این در حالی است که اگر دانشجویان را با شیوه های درست تربیت کنیم، کارآفرین می ‌شوند.

نادری منش

به گزارش مهر، حسین نادری منش در چهل و دومین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ باید برای افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی از اساتید خارجی و دستگاه‌های داخلی به شکل ظرفیت مازاد و با اخذ شهریه استفاده کنند گفت: برنامه ایجاد ظرفیت مازاد در دانشگاه‌ها تا پایان سال نهایی و به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت با هزینه تمام شده گفت: در ایجاد ظرفیت با هزینه تمام شده کمیته‌ای برای دکتری شکل گرفت و قدم‌هایی برداشته شد بنابراین دانشگاه‌های بزرگ باید ظرفیت‌های لازم را برای تحصیلات تکمیلی ایجاد کنند.

به گفته معاون وزیر علوم برای مقاطع کاردانی و کارشناسی صندلی خالی وجود دارد و باید دانشجویان این دو مقطع با استادان مناسب تغذیه شوند و تمرکز دانشگاه‌ها روی تحصیلات تکمیلی باشد.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی گفت: ما یک لشکر چهار میلیونی از پر انرژی‌ترین بخش کشور یعنی جوانان دانشجو به همراه 60 هزار هیئت علمی داریم که سهم وزارت علوم در این زمینه 15 هزار استادیار به بالا است و در صورت احتساب مربیان و مجموعه‌های دیگر وابسته به آموزش عالی این عدد به 40 هزار می‌رسد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به گنجاندن درس فرهنگ و تمدن در دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: امیدوارم درس فرهنگ و تمدن در دانشگاه‌ها به صورت اجباری گنجانده شود و همه دانشجویان بتوانند این درس را بگذرانند.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین با اشاره به دغدغه‌های موجود در آموزش عالی گفت: دغدغه‌های آموزش عالی باید تبدیل به دغدغه‌های آموزشی و پژوهشی شود. وقتی بیش از 200 هزار صندلی خالی در کارشناسی ایجاد کردیم یعنی دیگر کسی دنبال صندلی نمی‌گردد اما حالا دعوا سر کیفیت صندلی است زیرا دانشجو حق انتخاب دارد امیدواریم در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم این اتفاق رخ دهد.

نادری ‌منش در ادامه سخنان خود در جمع معاونان آموزشی دانشگاهها با اشاره به اینکه تربیت هر نیروی انسانی برای کشورهای خارجی برابر با 500 هزار دلار سرمایه‌‌گذاری در آن کشورها است اضافه کرد: جذب دانشجوی خارجی باید در دانشگاه‌ها عملی شود، به نحوی که تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد دانشجویان خارجی به 25 هزار نفر برسد.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه ما نیاز به استادان جوان، عالم و معتقد داریم، اضافه کرد: جذب استادان جوان باید به صورت جدی پیگیری شود و در این جذب جدید که 38 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند بیش از هشت هزار نفر دارای مدرک دکتری، 18 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 12 هزار نفر دارای مدرک دکتری تخصصی و غیره هستند. با توجه به پیشنهادات و چالش‌های پیشین، امسال سیستم جذب هیئت علمی را به روزتر کردیم و سرعت اظهار نظر دانشگاه‌ها سریعتر شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس گزارش‍‌ها، برخی دانشگاه‌ها عملکرد خوبی در زمینه جذب داشته‌اند و برخی هنوز عقب هستند بنابراین به دانشگاه‌هایی که تاکنون عقب مانده اند ابتدا تذکر شفاهی بعد تذکر کتبی داده می‌شود.

کد خبر 150836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز