گروه اقتصادی: مصوبه چندی پیش شورای رقابت مبنی بر افزایش 12درصدی نرخ هر پالس مکالمه تلفن ثابت با واکنش وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شده است.

 جمشید پژویان

پس از آنکه رضا تقی‌پور با رد هرگونه افزایش نرخ‌های مخابراتی تاکید کرد که شورای رقابت باید تنها چارچوب تعرفه تلفن ثابت را مشخص کند و تعرفه‌گذاری مخابرات بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات است، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات نیز اعلام کرد که براساس بند ج ماده 6 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نرخ‌گذاری خدمات مخابراتی بر‌عهده کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات است.

لطف‌الله سبوحی افزود: برنامه‌ای برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت در دست اقدام نیست و فقط تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت برای اجرای طرح هم کد‌سازی‌ در سطح استان‌ها در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تصویب و به شرکت مخابرات ایران نیز ابلاغ شده است. در این رابطه با جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نظر شما در مورد تکذیب افزایش نرخ مکالمه تلفن ثابت توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟

این موضوع خارج از اختیارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در بند 5 ماده 58 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم و ماده 92 به‌طور شفاف مشخص شده که هر قانون یا مقرراتی که تا‌کنون در زمینه تعیین فرمول و میزان افزایش یا کاهش تعرفه مکالمات تلفن ثابت یا همراه وجود داشته لغو می‌شود. البته آقای وزیر در زمینه فنی، تکنیکی، ارائه مجوز و تعیین شرایط آن به سازمان مقررات، اختیار دارند اما چگونگی تعیین نرخ، وضعیت بازار مکالمات تلفنی و نظارت بر عهده شورای رقابت است.

  • رویکرد شورای رقابت به ممانعت وزارت ارتباطات چه خواهد بود؟

درصورتی که هر دستگاهی از ایجاد این مصوبه جلوگیری کرده یا در مسیر انجام آن مانع‌تراشی کند، قطعا شورای رقابت از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری خواهد کرد. شورای رقابت علاوه بر آنکه یک مرجع سیاستگذاری است از قدرت اجرایی لازم برای اجرای مصوبات نیز برخوردار است؛ چرا که دو قاضی در این شورا عضو بوده و پنج قاضی دیگر نیز معرفی شده‌اند تا با شورای مذکور همکاری کنند. مصوبه شورای رقابت در زمینه افزایش نرخ مکالمه تلفن ثابت قانونی است که باید اجرایی شود. تصور می‌کنم در این زمینه اشتباهی رخ داده و منظور وزیر ارتباطات این نبوده است.

  • سازمان تنظیم مقررات تعیین تعرفه مکالمه تلفن ثابت و همراه را وظیفه خود می‌داند؛ دیدگاه شما چیست؟

این مصوبه قانونی مربوط به پیش از تشکیل شورای رقابت بوده و در همه جای دنیا پس از تشکیل این شورا سایر تشکیلاتی که تنظیم قیمت و بازار را انجام می‌دادند، از این فرایند خارج شده‌اند.

  • آیا مصوبه افزایش 12درصدی نرخ خدمات تلفن ثابت از دی‌ماه اجرا می‌شود؟

شورای رقابت دستورالعمل‌ تعیین قیمت تلفن ثابت و همراه را به شرکت مخابرات ابلاغ کرده است که براساس آن نرخ تلفن همراه تغییری نمی‌کند اما در مورد نرخ تلفن ثابت به این شرکت مجوز افزایش قیمت 12درصدی در هر پالس را داده است. باید این مصوبه از ابتدای دی ماه امسال اجرا شود. با وجود این، شرکت مخابرات در افزایش یا تثبیت نرخ مکالمه تلفن ثابت اختیار دارد و مجاز به عدم‌افزایش این نرخ است اما کسی نمی‌تواند از این میزان افزایش مصوب نرخ مکالمه تلفن ثابت ممانعت به‌عمل آورد. از سوی دیگر شرکت مخابرات درخواست افزایش چندین برابری نرخ مکالمات نسبت به آنچه در شورای رقابت تصویب شده است را ارائه کرده بود که این شورا با مقاومت در مقابل آن و پس از انجام بررسی‌های لازم مجوز این میزان افزایش را صادر کرده است.

کد خبر 150767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز