گروه ادب و هنر: مراسم یادمان طاهره صفارزاده به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز تولد این شاعر و قرآن‌پژوه در خانه شاعران ایران برگزار شد.

طاهره صفارزاده

ابتدای این برنامه، مرتضی نجفی پس از خواندن آیاتی از قرآن کریم و تفسیر بخش‌هایی از آن، عنوان کرد: صفارزاده در انس با قرآن به درجات بالای عرفانی و کشف و شهود رسیده بود. همین ارتباط ویژه با قرآن از ویژگی‌های برجسته صفارزاده بود. در ادامه، فاطمه راکعی، مدیرعامل انجمن شاعران ایران پس از خواندن شعری عرفانی از صفارزاده گفت: بیان حس عرفانی به زیبایی در شعر صفارزاده بارز است، اما متأسفانه به دلایلی به ابعاد مختلف شخصیت صفارزاده پرداخته نشده است.او ادامه داد: بعد از کودتای 28‌مرداد، تغییراتی در شعر رئالیستی ایجاد شد.

طاهره صفارزاده، چهره‌ای شاخص در عرصه شعر مقاومت دینی است که مضامین و فرم‌های گوناگون شعر را پشت سر گذاشت تا اینکه از دهه50 به‌عنوان یک شاعر نوگرا شناخته شد.

حضور صفارزاده در مجامع بین‌المللی، توجهش به جنبش‌های جهانی و عشق به ملت خود باعث می‌شود که در عرصه آیینی آثاری مدرن و ارزشمند ارائه دهد. نگاه او به شعر و مضامین مذهبی، زبان روایی و طنین خاص شعرهایش بزرگ‌ترین خدمت‌ها را به جهان اسلام کرده است.راکعی همچنین با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت صفارزاده به‌عنوان یک پژوهشگر، مترجم و شاعر زبده بیان کرد: صفارزاده در سال‌های آخر عمرش درگیر ترجمه قرآن به زبان انگلیسی بود. او همچنین کتابی در زمینه اصول ترجمه منتشر کرده و سال‌ها در انتشارات سمت برای گردآوری کتب دانشگاهی تلاش کرد.

او خاطر نشان کرد: صفارزاده همچنین از استادان برگزیده دانشگاه بود که در سال55 به‌دلیل سرودن اشعار ضدرژیم اخراج شد.
همچنین افشین علا در ادامه این نشست گفت: من در میان شاعران زن، بیشتر، از طاهره صفارزاده تأثیر گرفته‌ام. آشنایی با کتاب «سفر پنجم» باعث آشنایی عمیقم با قرآن شد. او ادامه‌ داد: یکی از آفاتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که در مضامین مذهبی، اغلب به سمت واژگان و تعابیر کلیشه‌ای می‌رویم. صفارزاده افق‌های تازه‌ای به روی شعر مذهبی گشود و مخاطبانش را به سمت مسیر نوینی در معنویت هدایت کرد.

علا همچنین تأکید کرد: صفارزاده با تحقیق و پژوهش و نوشتن، ثابت کرد که داشتن گرایش‌های مذهبی در شعر اشکالی ندارد.در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به جریان آشنایی با طاهره صفارزاده و دعوت از او به همکاری در صفحه ادبیات روزنامه اطلاعات گفت: ایشان زندگی بسیار ساده‌ای داشت. بعد از نخستین ملاقات پذیرفتند که هر وقت شعری سرودند آن را بلافاصله برای چاپ در اختیار روزنامه اطلاعات قرار دهند. همچنین این روزنامه به معرفی کتاب‌ها و دیگر آثار صفارزاده می‌پرداخت. دعایی افزود: صفارزاده در زندگی‌اش برای هیچ شخصی جز امام‌خمینی‌(ره) و شریعتی شعر نسرود. او همچنین به جز یک مورد از هیچ مقامی جایزه‌ای دریافت نکرد.

سهیل محمودی نیز درباره صفارزاده گفت: کلمه «بیداری» در شعر صفارزاده پرکاربرد بود. گمان می‌کنم که ما امروز هم نیازمند این مفهوم هستیم. باوری که در اندیشه‌های صفار‌زاده بود نگذاشت که او رنگ جفاهای روزگار را به‌خود بگیرد. این باور به او هوشمندی و ذکاوت بخشیده بود.او افزود: صفارزاده هیچ‌گاه بنده کسی نبود و آزادانه رفتار می‌کرد.

طاهره صفارزاده در سال 2005 از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی به عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شده بود. وی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کانون‌ها و انجمن‌های ادبی مذهبی به طور مستمر و پراکنده همکاری داشت.

کد خبر 150315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز