متأسفانه درصد زیادی از صندوق‌های صدقه در سطح شهر از دستبرد سارقان در امان نیستند و ساماندهی این صندوق‌ها می‌تواند کمک‌های خیریه شهروندان را مدیریت کرده و آنها را در بستر مناسبی در جهت حفظ کرامت و پیشبرد جامعه اسلامی هزینه کند.

صندوق صدقه

صدقه دادن از جمله امور مستحبی است که در اسلام بسیار توصیه شده است. در روایات بازمانده از پیامبر(ص) و امامان‌معصوم(ع) به طرق گوناگون مؤمنان برای کمک به دیگران تشویق شده‌اند. این سخن معروف پیامبر (ص) که صدقه 70 نوع بلا را دفع می‌کند، نشانگر اهمیت صدقه در مصونیت بخشی به جامعه اسلامی است.

یکی از وظایف حکومت اسلامی، گسترش زمینه‌ها و امکاناتی است که می‌تواند مؤمنان را به این سنت نیکوی اسلامی ترغیب کند. تأکید اسلام بر این امر، علاوه بر گسترش فضیلت مهرورزی، احسان و نوعدوستی در میان مؤمنان، جامعه را به سمت عدالت که از مهم‌ترین اهداف حکومت اسلامی است، رهنمون می‌سازد.

بر این اساس ساماندهی صندوق‌های صدقه در سطح شهر از جمله اموری است که علاوه بر مقابله با تکدیگری- که یکی از مشکلات جوامع امروزی است- می‌تواند کمک‌های خیریه شهروندان را مدیریت کرده و آنها را در بستر مناسبی در جهت حفظ کرامت و پیشبرد جامعه اسلامی هزینه کند.

متأسفانه درصد زیادی از صندوق‌های صدقه در سطح شهر از دستبرد سارقان در امان نیستند. آنچه در این زمینه اهمیت دارد، مسئولیت شهروندان در حفظ و نگهداری از این صندوق‌هاست؛ امری که بی‌گمان می‌تواند به‌نوبه‌ خود بر سازوکار بهینه مدیریت جمع‌آوری و سازماندهی این کمک‌های خیریه برای رشد و اعتلای جامعه تأثیر‌گذار باشد.

کد خبر 149778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز