گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت علوم مجوز تاسیس مؤسسه‌ آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی امام علی در تهران را صادر کرده اما این مؤسسه وجود خارجی ندارد و فقط روی کاغذ تشکیل شده و در کنکور امسال مجوز پذیرش 120 دانشجو در مقطع کارشناسی را هم دارد.

طرح

وزارت علوم اواخر دی‌ماه سال 89 برای مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی امام علی تهران مجوز فعالیت صادر کرده است و نام این مؤسسه نیز در دفترچه انتخاب رشته برای پذیرش 120 دانشجو در 2 رشته حسابداری و مدیریت صنعتی آمده است اما به گفته یکی از اعضای هیات مؤسس هنوز تاسیس نشده و قادر به پذیرش دانشجو نیست.

در دفترچه انتخاب رشته به معرفی شدگان رشته‌های تحصیلی حسابداری (کد 8988) و مدیریت صنعتی(کد 8989) مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی امام علی تهران اعلام شده است، برای انجام مراحل مصاحبه با در دست داشتن مدارک لازم طی یکم تا سوم آبان ماه به نشانی این مؤسسه مراجعه کنند اما نشانی از این مؤسسه حتی در سازمان سنجش وجود نداشت.

یکی از داوطلبان کنکور که به‌دنبال نشانی این مؤسسه برای ثبت‌نام بود به همشهری گفت: براساس مندرجات دفترچه برای ثبت‌نام مبلغ مورد نظر را به حساب سازمان سنجش واریز کردم اما برای انجام مراحل ثبت‌نام نشانی از این مؤسسه نداشتم و سازمان سنجش هم نشانی یا شماره تماسی نداشت. او افزود: به هر روی شماره تماسی از مؤسس این دانشگاه پیدا کردم، پس از تماس تلفنی فردی آن سوی تلفن گفت: هنوز این مؤسسه راه‌اندازی نشده و وجود خارجی ندارد و قرار است در شهرک... راه‌اندازی شود و هنوز امکان پذیرش دانشجو نداریم و سازمان سنجش قرار نبود نام مؤسسه ما را در دفترچه بگنجاند، جالب اینکه شماره تلفن و نشانی این مؤسسه که در وزارت علوم ثبت شده مربوط به خانه‌ای در خیابان فرشته تهران است.

مجوز مؤسسه‌ای که وجود ندارد

در مجوزی که معاونت آموزشی وزارت علوم در تاریخ 26 دی‌ماه 89 برای مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی امام علی تهران صادر کرده آمده است: «احتراما بدین ‌وسیله به اطلاع می‌رساند شورای‌عالی گسترش آموزش عالی در جلسه مورخ 6/9/89 خود با توجه به نامه شماره..... مورخ 11/7/89 و شماره.... مورخ 30/8/89 جناب آقای دکتر نادری مدیرکل محترم دفتر آموزش‌های آزاد و مؤسسات آموزش عالی غیر‌دولتی- غیر‌انتفاعی و ضمائم آن، ضمن موافقت قطعی با تاسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیر‌انتفاعی امام علی در تهران به نمایندگی... با یکبار پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی رشته‌های تحصیلی 1- حسابداری 2- مدیریت صنعتی برای آن مؤسسه موافقت به عمل آورد، ادامه پذیرش منوط به احراز شرایط گردید.»

در بند پایانی این نامه تصریح شده: «ضمنا شورای گسترش آموزش عالی مقرر نمود که فضای فیزیکی مندرج در نامه... مورخ 3/5/89 آن مؤسسه با مشخصات 20 هکتار عرصه زمین واقع در منطقه شهران طی مدت 3 سال و با پیشرفت فیزیکی و مشخص در هر سال محقق گردد در غیراین صورت از پذیرش دانشجو در آن مؤسسه ممانعت به عمل خواهد آمد.»با توجه به این مجوز این پرسش مطرح می‌شود که مبنای دادن مجوز برای تاسیس یک مؤسسه آموزش عالی چیست، آیا به صرف تقاضا و بدون بررسی و داشتن فضای مناسب برای پذیرش دانشجو مجوز صادر می‌شود. البته در پیگیری خبرنگار همشهری از یکی از اعضای مؤسس این مؤسسه مشخص شد چنین مؤسسه آموزش عالی هرگز تشکیل نشده و «قرار است در آینده» راه‌اندازی شود ولی در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم نام این مؤسسه دیده می‌شود.

سازمان سنجش دخالتی ندارد

براساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور سال 90 مؤسسه آموزش عالی امام علی در رشته‌های حسابداری (کد رشته 8988) و مدیریت صنعتی (کد رشته 8989) و برای هر رشته می‌تواند 60 دانشجوی مرد در نیمسال تحصیلی اول سال تحصیلی 91-90 بپذیرد.

معاون سازمان سنجش در باره چگونگی اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو برای مؤسسه آموزش عالی امام علی در کنکور 90 گفت: سازمان سنجش در اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو در دفترچه انتخاب رشته هیچ دخالتی ندارد و تنها آنچه مورد تایید وزارت علوم است را از طریق دفترچه برای اطلاع داوطلبان منتشر می‌کند.

ابراهیم خدایی افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ظرفیت خود را از طریق سایت به وزارت علوم اعلام می‌کنند و وزارت علوم پس از بررسی، ظرفیت نهایی را برای درج در دفترچه کنکور به سازمان سنجش ارسال می‌کند.

نه به‌داره، نه به باره

یکی از اعضای هیات مؤسس مؤسسه آموزش عالی امام علی در پاسخ به پرسش همشهری در باره وضعیت راه‌اندازی این مؤسسه گفت: مؤسسه آموزش عالی امام علی هنوز راه‌اندازی نشده و سازمان سنجش در اعلام ظرفیت پذیرش برای این مؤسسه اشتباه کرده و ما قادر به پذیرش دانشجو نیستیم و دنبال تهیه فضای مناسب برای مؤسسه هستیم.

هاشمی افزود: ما به سازمان سنجش اعلام کردیم که پذیرش دانشجو در مؤسسه امام علی باید به‌صورت نیمه متمرکز باشد اما آنها در دفترچه کنکور متمرکز درج کردند و پس از نامه‌نگاری با درخواست مامبنی بر پذیرش دانشجو به‌صورت نیمه متمرکز موافقت کردند و برای پذیرش دانشجو هم گفتند از بهمن‌ماه دانشجو بگیرید.

وی اظهار کرد: مسئولان سازمان سنجش به مؤسسان مؤسسه آموزش عالی امام علی وعده داده‌اند که 10 برابر ظرفیت مؤسسه دانشجو معرفی کنند تا از بین آنها از طریق مصاحبه و سایر شرایط 120 دانشجو گزینش کنیم و ما تنها مؤسسه‌ای هستیم که پذیرش نیمه متمرکز داریم.

این اظهارات و تعیین شرط از سوی یک مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیر‌دولتی در حالی است که به گفته مسئولان وزارت علوم 300 هزار صندلی خالی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی خالی مانده است.

یک بام و 2 هوا

به هر روی وزارت علوم در اجرای گسترش بی‌رویه آموزش عالی اصرار دارد و توجهی به کیفیت بر خلاف آنچه مسئولان این دستگاه اعلام می‌کنند، دیده نمی‌شود. گواه این سخن نیز ارائه مجوز به برخی مؤسسات آموزش عالی مانند مؤسسه امام علی‌است که فاقد ابتدایی‌ترین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای تشکیل یک مؤسسه آموزش عالی هستند؛ ‌مؤسساتی که نه مکان آن مشخص است و نه کسی پاسخگوی داوطلبان است و به صرف ارائه مجوز اکتفا می‌کنند و صد البته نظارتی هم نیست. ظاهرا وزارت علوم ترجیح می‌دهد در موضوع مؤسسات آموزش عالی داخلی وارد نشود و فقط مؤسسات آموزش عالی خارجی را مورد ارزیابی قرار دهد تا شاید ظرفیت مؤسسات آموزش عالی که حتی هنوز تشکیل نشده‌اند تکمیل شوند.

کد خبر 149761
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز