گروه اقتصادی: به روال سال‌های گذشته امسال نیز مراسم روز ملی صادرات با تقدیر از صادرکنندگان برتر، مطرح‌شدن چندین باره گلایه‌های صادرکنندگان و وعده‌های تازه مسئولان برگزار شد.

در مراسم دیروز از 44 صادر‌کننده نمونه با ترکیبی از گروه‌های کالایی مختلف شامل 25‌صادر‌کننده بخش صنعت و معدن، 11‌صادرکننده بخش کشاورزی، 5‌صادرکننده خدمات، یک صادرکننده بازرگانی عمومی و 2‌صادرکننده در بخش فناوری‌‌های بالا بدون حضور رئیس‌جمهور تقدیر شد. مطابق روال معمول، امسال نیز این مراسم به محلی برای چالش صادرکنندگان و دست‌اندرکاران صادرات غیرنفتی تبدیل شد. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از سیاستگذاری‌های دولت گفت:

باید سیاستگذاران فعالان اقتصادی را محرم تصمیمات خود دانسته و دولت در سیاستگذاری‌های خود به‌گونه‌ای عمل کند که بخش خصوصی در برابر تصمیمات غافلگیرانه قرار نگرفته و از این تصمیمات شگفت‌زده نشود. محمد نهاوندیان با بیان اینکه بخش خصوصی دنبال این نیست که آویزان جایی باشد بلکه دنبال آن است که به‌گونه‌ای شرایط برایش مهیا باشد که بتواند رقابت کند، یکی از موانع امروز پیشرفت اقتصادی کشور را شوک‌های تورمی‌ دانست و افزود: مسلما این شوک‌‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای امکان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت فعالان اقتصادی را محدود می‌کند وباید با مدیریت اقتصاد کلان میزان تورم‌های ساختاری را کاهش داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوع با اشاره به ارائه بسته جدید حمایتی صادرات در آینده نزدیک در مورد خواسته رئیس اتاق ایران مبنی بر اینکه سیاست‌های دولت بخش خصوصی را غافلگیر نکند گفت: دیگر هیچ‌وقت دولت ملت خود را غافلگیر نمی‌کند. محمود بهمنی با اشاره به نرخ ارز عنوان کرد: وقتی قیمت ارز به هزار و 170‌تومان رسید ما طی 24‌ساعت قیمت آن را به هزار و 60 تومان رساندیم اما همان دوستان ما که در شورای پول و اعتبار خواستار کاهش قیمت ارز بودند باردیگر مقاله‌های انتقادی نسبت به اقدام ما نوشتند.

پرداخت جوایز معوقه صادراتی

با وجود گلایه‌های صادرکنندگان از محقق‌نشدن وعده سال88 رئیس‌جمهور مبنی بر به‌روزشدن پرداخت جوایز صادراتی، دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تخصیص اعتبار، از آغاز پرداخت نیمی از مطالبات معوق 400‌میلیارد تومانی صادرکنندگان از فردا خبر داد.

بهمنی: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا باشد

رئیس‌کل بانک مرکزی برای چندمین ماه متوالی به سیاست خود مبنی بر اعلام شفاهی نرخ تورم ادامه داد و با اعلام عبور نرخ تورم از مرز 18 درصد به صراحت سیاست‌های پولی و ارزی کشور را به باد انتقاد گرفت. بهمنی گفت: وقتی تورم 18درصدی داریم، چرا سپرده‌گذاران بانکی باید 6درصد سود ببرند؟ پیش‌تر معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری نرخ تورم شهریور ماه را 3/18 درصد اعلام کرده بود. محمود بهمنی روز گذشته در مراسم روز ملی صادرات البته سطح انتقادهایش از سیاست‌های دستوری را به بازار ارز کشاند و با رد دخالت دولت در تعیین قیمت ارز اظهار کرد: نرخ ارز باید تابع عرضه و تقاضا باشد. به گزارش ایسنا محمود بهمنی بدون اشاره به‌علت افزایش یکباره نرخ ارز در خردادماه توسط بانک مرکزی اظهار کرد:

نمی‌توانیم نرخ ارز مرجع را بالا ببریم چون تورم آن به اقشار آسیب‌پذیر آسیب وارد می‌کند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین عنوان کرد: ایران تحریم است و حواسمان باید از یک جنگ هم بیشتر باشد چرا که در جنگ می‌دانیم چه کنیم اما امروز تحریم‌ها را که بیشتر می‌کنند وضعیت فرق می‌کند. او با بیان اینکه ما چگونه ارز را در شرایط فعلی به کف بازار بریزیم؟ تصریح کرد: باید اجازه دهیم تا نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا باشد.

کد خبر 149150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز