چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی حملات شبانه گروه پ‌ک‌ک به چند قرارگاه و ایستگاه پلیس ترکیه در استان هکاری در جنوب شرقی این کشور و مرز با عراق که باعث کشته و مجروح شدن 46 سرباز ترکیه‌ای شد، ترکیه حمله‌ای گسترده از زمین و هوا به شمال عراق را آغاز کرد.

ترکیه

مقامات ترکیه که از حمله غافلگیرکننده و پرتلفات کردها خشمگین شده‌اند، دیروز همه سفرهای خارجی خود را لغو کردند و در مصاحبه‌های جداگانه‌ای تهدید کردند که پ‌ک‌ک تاوان این حمله را پس خواهد‌داد. حمله سه‌شنبه شب پ‌ک‌ک یک روز بعد از آن صورت گرفت که در حمله‌ای دیگر در منطقه مرزی ترکیه با عراق، 8 نفر کشته شدند. منابع امنیتی ترکیه این حمله را هم کار پ‌ک‌ک می‌دانند. به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش ترکیه ظهر دیروز تایید کرد که در تعقیب اعضای پ‌ک‌ک، از مرزهای شمال عراق عبور کرده و وارد خاک این کشور شده‌است.

پارلمان ترکیه به نیروهای ارتش این کشور مجوز داده‌است که هرگاه لازم باشد برای تعقیب اعضای پ‌ک‌ک وارد خاک عراق شوند. به گفته منابع خبری در شمال عراق، ازنخستین ساعات صبح دیروز جنگنده‌های ترکیه بمباران سنگین شمال عراق و مواضع پ‌ک‌ک را آغاز کردند. همزمان نظامیان ترکیه وارد مناطق شمال عراق شده‌اند و جنگ تن‌به‌تن با نیروهای پ‌ک‌ک در این مناطق ادامه دارد. سایت‌های خبری نزدیک به پ‌ک‌ک دیروز اعلام کردند تا‌کنون 30 عضو این گروه در این حملات کشته شده‌اند.

صبح دیروز دولت ترکیه برای بررسی حملات اخیر پ‌ک‌ک جلسه‌ای ویژه تشکیل داد. فرمانده ارتش ترکیه هم به استان هکاری رفت تا از محل حملات پ‌ک‌ک دیدن کند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه سفر به قزاقستان و احمدداوود اوغلو وزیر خارجه سفر به بوسنی را لغو کردند. عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه صبح دیروز در پیامی تلویزیونی گفت: به کسانی که از مخالفان مسلح ترکیه حمایت می‌کنند درسی فراموش‌نشدنی خواهیم داد. اعضای پ‌ک‌ک در هفته‌های اخیر حملات خود را علیه ترکیه تشدید کرده‌اند. شاید یکی از دلایل شدت گرفتن این حملات، بیانیه ارتش ترکیه باشد که در آن گفته شده، مناطق امنیتی موقت در 15‌نقطه جداگانه در جنوب شرق ترکیه دوباره احیا می‌شود. این مناطق که در گذشته هم وجود داشته، با هدف قطع دسترسی‌های شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک ایجاد می‌شود.

حمله سه‌شنبه‌شب پرتلفات‌ترین حمله این گروه به ترکیه در طول سال‌های گذشته بوده است. به گفته منابع امنیتی ترکیه، در این حمله نزدیک به 100 نفر از اعضای پ‌ک‌ک شرکت داشته‌اند و همزمان 7 ایستگاه و مقر پلیس را در استان هکاری هدف قرار داده‌اند. در این حملات 26نظامی ترکیه کشته و 20 نفر دیگر مجروح شدند. پ‌ک‌ک از سوی جامعه جهانی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد. اعضای این گروه در سال 1984 برای به دست آوردن خودمختاری در جنوب ترکیه سلاح به دست گرفتند و دست به اقدام نظامی زدند. این گروه تا‌کنون جان 45 هزار نفر را در ترکیه گرفته است.

واکنش ناتو و آمریکا

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو دیروز در بیانیه‌ای حملات پ‌ک‌ک را محکوم کرد. از سوی دیگر وزیر امور روابط با اتحادیه اروپا در دولت ترکیه دیروز نماینده اتحادیه اروپا در آنکارا را فراخواند تا مراتب اعتراض ترکیه به حمایت اروپا از کردهای پ‌ک‌ک را به او اعلام کند.سفیر آمریکا در ترکیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا به‌عنوان یک دوست در کنار مردم و دولت ترکیه در نبرد با پ‌ک‌ک می‌ایستد چرا که هیچ هدف سیاسی و مذهبی نمی‌تواند تروریسم را توجیه کند.

 

کد خبر 148947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز