سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

دنیا تغییر کرده‌است. هیچ‌چیز شبیه گذشته نیست. پیشرفت تکنولوژی، چهره جهان، زندگی آدم‌ها و شکل انجام کارها را به طرز حیرت‌آوری متحول کرده‌‌است.

در این جهان تغییر یافته، تروریسم هم تغییر شکل داده و دیگر مانند گذشته نیست. آمریکا در سطح جهان 56 پایگاه برای کنترل و اعزام هواپیماهای بدون سرنشین دارد. بعضی از آنها مانند پایگاه لاس‌وگاس، اتیوپی و افغانستان، شناخته شده‌اند. بعضی دیگر مانند پایگاه مستقر در امارات یا عربستان به تازگی کشف شده و از تعداد زیادی از این پایگاه‌ها نیز اصلا کسی خبر ندارد. اما چند سالی است که این پایگاه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و هرروز مجهز‌تر می‌شوند. اداره این پایگاه‌ها به‌عهده پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست. در پایگاه‌ها عده‌ای پشت مانیتورهایی که خودشان به آن لقب مانیتور مرگ داده‌اند می‌نشینند و با فشار یک دکمه، روباتی را کنترل می‌کنند که هزاران کیلومتر دورتر در سومالی، افغانستان، پاکستان، یمن، عراق، لیبی یا کشورهایی که هر روز به این فهرست اضافه می‌شوند، فرمان مرگ بدهند.

کشتن پدر و پسر نوجوانش

یکی از همین هواپیماهای بدون سرنشین در روزهای اخیر، یکی از شهروندان آمریکا در یمن را کشت. به فاصله چند روز، همین هواپیما پسر این آمریکایی را هم کشت. انور‌العولقی 40 ساله متولد نیومکزیکوی آمریکا بود. پدر او یمنی بود و او تا 7سالگی در آمریکا زندگی کرد. آمریکا با گفتن اینکه او از رهبران برجسته القاعده است، از سال 2009 نام او را در فهرست ترور خود قرار داد. دو هفته پیش یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا این هدف را محقق کرد. اما این برای روبات‌های تروریست آمریکا کافی نبود. بعد از ترور العولقی پسر 16 ساله او برای یافتن جسد پدرش به مناطق جنوبی یمن رفت. هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا او را هم هدف قرار دادند و کشتند. خانواده العولقی اکنون اعلام کرده‌اند که قصد شکایت از دولت آمریکا را دارند چون یک نوجوان را بدون هیچ جرمی کشته‌است. پسرعموهای این نوجوان در آمریکا از دیروز، گفت‌وگو با رسانه‌ها و اعتراض به این اقدام آمریکا را آغاز کرده‌اند.

نشریه آمریکایی کانترپانچ دیروز نوشت، هواپیماهای بدون سرنشینی که این روزها حملات خود را به یمن افزایش داده‌اند، از پایگاه عربستان سعودی بلند می‌شوند. در یک هفته اخیر نزدیک 50 نفر در یمن بر اثر همین حملات کشته‌شده‌اند.

ترور بدون جلب توجه

رسانه‌های آمریکایی دیروز خبر دادند، ارتش، هواپیمای بدون سرنشین تازه‌ای ساخته که فقط 2 کیلوگرم وزن دارد و بدون هیچ صدایی و بدون جلب توجه می‌تواند به هدفش نزدیک شود و او را مورد حمله قرار دهد. این هواپیما، آنقدر کوچک است که در کوله سربازان جامی‌شود و به راحتی هم به پرواز درمی‌آید. ارتش آمریکا 5 ماه پیش با بودجه‌ای 5 میلیون دلاری شرکت Aero Vironment را مسئول تولید این هواپیماها کرد.

کودکان افغان، قربانی حملات آمریکا

حملات شبانه آمریکا به افغانستان که تا‌کنون بارها با مخالفت مقامات افغان و شخص رئیس‌جمهور این کشور رو‌به‌رو شده، هر ماه به مرگ کودکان افغان منجر می‌شود. در ماه جولای 14 کودک افغان در این حملات کشته‌شدند. در ماه مه، یک دختر 12 ساله در یکی از این حملات کشته‌شد. در ماه مارس 9 پسربچه افغان که برای چوب و روشن کردن آتش به منطقه‌ای دور رفته‌بودند در حمله آمریکایی‌ها کشته‌شدند. در ماه فوریه یک دختر نوجوان افغان کشته شد. سازمان ملل اعلام کرده‌است که در سال 2010، 330 کودک افغان در حملات ناتو کشته شدند. گروه‌های دفاع از حقوق بشر تا‌کنون بارها نسبت به استفاده از این روبات‌های مرگ از سوی آمریکا برای ترور افراد بدون برگزاری محاکمه در خارج از خاک آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. شیوه آمریکا در مقابل این اعتراض‌ها تنها سکوت است. دولت آمریکا، پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) اخبار مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین را نه رد می‌کنند نه تایید.

کد خبر 148844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز