گروه اقتصادی: با اجرایی شدن کد رهگیری در 5 گروه کالایی از ابتدای آبان ماه، امکان شناسایی کالاهای غیرمجاز و قاچاق در کف‌بازار فراهم می‌شود.

کالا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از یک ماه پیش از همه وارد‌کنندگان تعهد‌نامه‌ کتبی برای نصب کد رهگیری روی کالاهای وارداتی گرفته‌ایم گفت: از ابتدای آبان ماه با اجرای طرح دیتاماتریس امکان شناسایی کالاهای غیرمجاز برای مصرف‌کنندگان از طریق گوشی‌های تلفن همراه دوربین‌دار در 5 گروه کالایی فراهم شده و درصورت غیرمجاز بودن کالا دستگاه‌های نظارتی مانند استاندارد، سازمان حمایت، ستاد قاچاق و... به‌طور خودکار از عرضه اینگونه‌کالاها مطلع خواهند شد.

حمید صافدل با بیان اینکه مذاکره برای تعیین زمان جمع‌آوری اینگونه کالاها از سطح بازار ادامه دارد، مدت زمان انجام این کار را بیش از 3 ماه ندانست و افزود: اجرای این طرح برای 5 گروه کالایی، گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی (موتور یخچال، کولر گازی، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی، مایکروفر، اتو، جارو برقی و...)، کالاهای رایانه‌ای (لپ‌تاپ، مانیتور، چاپگر و تونر چاپگر و...)، تجهیزات پزشکی و دارو (دستگاه‌ تشخیص قند خون، نوار این دستگاه‌، ایمپلنت و...)، لوازم آرایشی (انواع عطر و ادکلن، رنگ مو، وسایل آرایش و...) و برخی افزودنی‌های مواد‌غذایی از ابتدای آبان ماه الزامی خواهد شد. همچنین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح بارکد دوبعدی برای شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی وارداتی از ابتدای آبان ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: پس از 3تا4ماه از اجرای طرح، همه کالاهای موجود در بازار باید دارای این کد باشد و در غیر این صورت قاچاق و غیرمجاز است.

کد خبر 148745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز