مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران درصدد تهیه فرآیند قانونی دخالت در سیما و منظر شهری است تا براساس آن به نظم شهری و ساماندهی فضایی آن کمک کند.

از آنجایی که امروز سیما و منظر شهری تحت تاثیر سلایق و نظرات معماران و سازندگان و بهره برداران فضای سکونتگاهی، ازنظر بصری دچار آشفتگی و شکلی آزاردهنده شده است مداخله شهرداری در ساماندهی فضاهای شهری، کیفیت های محیطی، انتظام بصری ،هویت بخشی و پاسخگویی به نیازهای روانی عاطفی شهروندان درقالب طرح ساماندهی نماهای شهری ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته سید موسی پورموسوی مشاورشهردار تهران درامور توسعه و مطالعات شهری، چنانچه نمای شهری به ثبات وآرامش و تعادل نیازمند باشد مستلزم برخورداری ازطرح جامع است به همین دلیل شهرداری تهران برای نخستین بار با این رویکرد به فضای شهری توجه کرده و خواستار مداخله قانونی دراین باره شده است.

وی افزود: با این تعبیر نما و سیمای شهری با هدف ساماندهی ، ایمن سازی،  زیبایی ، انسجام ، ایجاد ترکیبات شکلی مناسب برای ابنیه خاص شهری، مطابقت با ارزشهای فرهنگی ومعماری ایران اسلامی پس ازتصویب مراجع قانونی تحت کنترل مدیریت شهری درخواهد آمد.

وی تاکید کرد: براساس طرح تفصیلی شهر تهران که درحقیقت تبلور فضایی طرح جامع شهر تهران در راستای ساماندهی و ارتقاء هویت سیما و منظر شهری است، به سمت احیای معماری وشهرسازی ایرانی اسلامی حرکت خواهد کرد.

به اعتقاد پورموسوی، شهرداری تهران درابعاد مختلف اعم از تفکیک، تجمیع، برو کف، سطح اشغال، بلند مرتبه سازی، حفاظت ازبافتهای تاریخی شهر و ... ضوابط خاصی برای اعمال خواسته‌های قانونی خود دارد اما از هیچ قانون مشخص و اثربخش و قابل استنادی برای ساماندهی نمای ساختمان برخوردارنیست.

این درحالی است که به گفته این کارشناس مسایل شهری طرح جامع و تفضیلی شهرتهران سند قانونی دخالت مدیریت شهری درفضای شهری خواهد بود و برهمین اساس میزان دخالت مدیریت شهری درپهنه های سکونتگاهی ، کار و فعالیت و ... مشخص خواهد شد.

کد خبر 14866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز